Annons:

Kd: Statens turismpengar för lite

Kristdemokraterna lägger in en charmoffensiv mot turistnäringen inför valet genom att slå fast att statens turismpengar är för lite.

– Sverige behöver satsa väsentligt mycket mer på marknadsföring. Jämfört med övriga nordiska länder spenderar svenska staten en bråkdel, säger Lennart Sacrédeus, riksdagsledamot för Kd.
 
Sacrédeus frågade näringsminister Maud Olofsson om marknadsföringen av Sverige som turismland, men är inte nöjd med svaret.
– 50 miljoner per år från statens sida är för lite. Besöks- och turismnäringen är viktig för ungdomar att få jobb och kunna komma in på arbetsmarknaden. Det handlar om framtidsjobb och en växande näring, säger Lennart Sacrédeus.
 
– I svaret gav näringsministern dock beskedet om ett regeringsbeslut i somras att den statliga myndigheten Tillväxtverket ska inrätta ett utvecklingscenter för turistnäringen. Det är löftesrikt, men jag tror ändå att marknadsföringspengar vore en bättre prioritering än att inrätta nya center eller myndigheter. Om pengar finns, vore det bäst med både och för att främja marknadsföringen av Sverige som ett besöksmål, säger Lennart Sacrédeus.

Kommentarer är stängda.