Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.
Inför sommaren och semestrarna fick drygt 1 000 svenskar ta ställning till vilken av de 26 kändaste parkerna i Sverige som man anser har starkast varumärke.
Liseberg toppar listan överlägset och drygt fyra av tio (42 procent) anser parken har starkast varumärke. De i åldern 30-49 år (51 procent) och boende i Västsverige (77 procent) svarar i än högre grad Liseberg.
Tvåa på listan hamnar Gröna Lund (18 procent) som har starkast fäste bland män (21 procent) och boende i Stockholm (32 procent).
– Liseberg är ett av Sveriges mest besökta turistmål och mycket omtyckt, vilket avspeglas i undersökningen där nöjesparken tar en överlägsen förstaplats. En nöjespark är så mycket mer än bara en park idag med åkattraktioner, det är en upplevelseplats och både Liseberg och Gröna Lund har verkligen lyckats med att paketera både innehållet och kommunikationen kring detta framgångsrikt, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.
FRÅGA: Vilken nöjespark i Sverige anser du har starkast varumärke? (Endast de svarsalternativ med över 1 % redovisas)
- Liseberg 42 %
- Gröna Lund 18 %
- Kolmården 9 %
- Skansen 8 %
- Astrid Lindgrens Värld 7 %
- High Chaparral 1 %
- Daftöland 1 %
Skara Sommarland 1 % - Nordens Ark 1 %
- Vet ej/ingen åsikt 8 %