Annons:

Matsatsning ska nå 25 miljoner resenärer

Visit Sweden startar ett program för internationell marknadsföring och export av måltidsupplevelser i Sverige. Programmet har tilldelats 40 miljoner kronor av Jordbruksverket under fyra år.

Satsningen ska få fler internationella turister att välja Sverige och spendera mer på restauranger och livsmedel, skriver Visit Sweden i ett pressmeddelande. Tillsammans med Visit Swedens och samarbetspartners investeringar i programmet ska satsningen omsätta 57 miljoner kronor.

– Det är mycket glädjande att få möjlighet att utnyttja den stora potential som vi ser för mat som reseanledning till Sverige. En långsiktig satsning som denna ger avtryck i näringslivet och gör skillnad för intäkter och sysselsättning i hela Sverige, säger Kristina Ösund, tf vd för Visit Sweden.

2 kommentarer

  1. Britt-Inger: Bortkastade skattepengar precis som svenskt bistånd. Men satsningen skapar väl några arbetstillfällen på Jordbruksverket och Visit Sweden. Bra förtäckt arbetsmarknadsåtgärd. Svensk matupplevelse finns redan på IKEA varuhusen världen över. Den bästa marknadsföringen är gratis. Lite skämtsamt sagt "företag som behöver betala för marknadsföring är de som verkligen inte tillför något nytt." Om nu svensk mat är så himla bra, så sprider sig ryktet över världen av sig självt. Då kommer turisterna ändå, utan att skattebetalarna måste inblandas.
    • Anonym: Vilken tråkig inställning! Det är klart att marknadsföring behövs för att nå ut och locka hit turister. Word-of-mouth är förstås bra, men det behövs ofta att man hjälper den på traven. Jättebra satsning tycker jag! Sverige har god mat och fina råvaror och intresset för mat växer idag så det ligger rätt i tiden. Också ett bra sätt att förhoppningsvis stödja lokala producenter av råvaror. Toppen!