Annons:

Miljardinvestering bakom Idre Himmelfjäll

Idag den 17 december har anläggningen Idre Himmelfjäll öppnat. Efter många års planerande och byggande är Sveriges nya stora alpina skidområde äntligen redo för öppning. Travel News var på plats och bevittnade öppningen som bara fram till idag har kostat 1,7 miljarder kronor.

I dag, den 17 december öppnar anläggningen och på plats finns Peter Hultqvist, landshövdingen och kommunalrådet klipper band och Idre spelmanslag spelar.

Här finns också ett stort antal gäster och alpina storstjärnan Frida Hansdotter inviger backen tillsammans med andra alpina storåkare. Frida Hansdotter är också en av anläggningens många rådgivare i utformning och utbyggnad. Planeringen har pågått i många år och när den nu öppnar är Idre Himmelfjäll den första satsningen på en ny, stor skidanläggning på över 30 år i Sverige. Fullt utbyggt om 15-20 år kommer anläggningen att ha över 20 000 bäddar, ett 50-tal alpina nedfarter, hotell, restauranger, butiker och tillhörande service.

Idre Himmelfjäll är en anläggning för alla men med stort fokus på barnfamiljer.

– Miljön här uppe på fjället är magisk och barnfamiljer kommer att uppskatta den genuina naturen men också de många sagofigurer som trivs här uppe på fjället. Jag tror att många kommer att smyga på fjälltomten i jul, säger Torbjörn Wallin i ett pressmeddelande.

Förutom skidåkning på längden och tvären erbjuds aktiviteter, middagsshower, skidläger och tävlingar redan under första säsongen.

2 kommentarer

  1. Mathias Larsson: 20 000 bäddar? Stämmer verkligen den siffran, lika många som t ex Vemdalen? Så här skall man inte köpa stuga om man vill undvika långa liftköer under högsäsong?
  2. Putte: Nej, det stämmer inte Mathias. Planen säger att det ges utrymme till 8.000 bäddar. Men det beror också på typ av hus som de som köper fastigheterna väljer att bygga. Så nej. Det stämmer inte. I närheten. Utöver det så stämmer inte 1,7 miljarder heller. Definitivt inte fram till idag - och inte heller när det är fullt utbyggt. Den siffran man pratar om är hur mycket olika företag (och privatpersoner) beräknas spendera med byggnation och annat inom området under en viss tidsperiod. Inte vad organisationen Idre Himmelfjäll och alla deras dotterbolag spenderat eller kommer spendera. Det är bara ett sätt att försöka se större ut än man verkligen är. Löjligt! Idag finns där ett gäng backar, ett hundratal hus och ett så kallat tält där man kört in en food truck, ställt lite begagnade möbler runt omkring i tältet och några lastpallar som bord vid en sliten soffa - och benämner det sen för restaurang. Skiduthyrningen och att köpa tillbehör är ett skämt. Servicen är i stort sett obefintlig, och kommunikationskanalerna har mycket att jobba på med att bara skriva meddelanden som inte är fyllda av syftningsfel. Det känns rimligt att lägga tid på text som kommuniceras utåt. Misstolka mig inte. Det är en jättespännande framtid, och det är ett fantastiskt jobb man lagt ner - men allt är väldigt "halvhjärtat" genomfört förutom just skidbackarna och liftarna. Och definitivt att man tror att skidåkningen är allt som krävs, samt att man vinner på att blåsa upp ett luftslott istället för att vara ärliga i sin kommunikation. Tyvärr krävs mer om man ska anse sig vara en skidanläggning. Hungriga familjer kommer inte vara i närheten av förtjusta av utbudet eller möjligheterna. Och receptionen som var deras stora dragplåster (Sapmi Lodge) som man fick 20 MSEK i bidrag för hoppar man bara över. Oerhört tråkig fokus. Och som sagt - skidåkningen är 6-8 timmar på en dag. Det finns 16-18 timmar till på dygnet och man sover inte under hela den tiden - och man kan bara laga så många köttbullar.
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024