Annons:

Resegarantisystemet ska utredas

Riksdagens civilutskott beslöt igår att be regeringen snarat tillsätta en utredning med uppgift om att utreda det nuvarande resegarantisystemet. Samtliga partier ställde sig bakom förslaget. Brister i nuvarande system för resegarantier har blivit uppenbara under pandemin, enligt ett pressmeddelande.

– Pandemin har blottlagt många brister i nuvarande garantisystem. Vi har uppmärksammat regeringen på detta och även haft en dialog med övriga partier i riksdagen. Det är positivt att civilutskottet nu på detta tydliga sätt anmodar regeringen att utreda detta, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschorganisationen SRF i ett pressmeddelande.

Civilutskottet vill även att det utreds om inte bara paketresor utan även flygbiljetter skall omfattas av resegarantier.

– Vi har länge tyckt att även de konsumenter som enbart köper en flygbiljett skall ha samma skydd som de som köper hela researrangemang. Vi välkomnar därför att detta även ingår i det som regeringen skall utreda, säger Didrik von Seth.

10 kommentarer

  1. Tänka rätt är större: Det är inte resegaranti-lagen som är problemet, det är paketreselagen som måste reformeras med t ex en försäkringslösning. Och att skydda köpare av flygresor med en garanti som ger återbetalning vid avrådan har inget med resegarantin att göra. Den är ju kopplad till betalningsinställelse då konsumenten befinner sig utomlands. Här saknas grundläggande kunskap, som man förväntar sig att SRF borde ha. Branschens stora problem bottnar i att 100% ansvar läggs på arrangörer av paketresor vid en UD-avrådan. Punkt.
  2. Terje: @tänka rätt är större Nu tänker du lite fel ändå... Uppenbart att du är hobbyarrangör eller liknande. Självklart ska endast flyg omfattas precis som det gör i Danmark. Paketreselagen grundas på ett EU direktiv som självklart behöver uppdateras för att ta höjd för sådana händelser som nu drabbat världen. Men att flygbolag inte måste ta samma ansvar som paketresearrangörer FÖR DERAS EGEN DEL av ett paketresearrangemang är löjeväckande och har visat sin brist under pandemin. Svenska paketresearrangörer och flygbiljettsköpare har finansierat SAS i 9 månader innan de började betala tillbaks det de varit skyldiga. Med en omfattning i resegarantisystemet minskar kraven på garanti för arrangörer - FANTASTISKT bra jobbat SRF!!! Att utskottet förstår att det garantisystem som finns är föråldrat och baserades på charterflyg är utmärkt. Dagens flexibla resande behöver något bättre och staten behöver lägga grunden för garantin med en stor summa pengar, precis som i många andra EU länder. Det ser vi fram emot.
  3. Micke: De flesta köper sina flygbiljetter på internet och de allra flesta företag som säljer flygbiljetter har sitt säte utomlands. Kan aldrig fungerar med resegaranti för flygbolag.
  4. Andreas K: Delar helt Terje’s syn. ÄNTLIGEN måste tilläggas, bra jobbat Didrik och SRF.
  5. Micke: Hur ska det fungera att flygbolagen ska också har resegaranti i Sverige? Kan STF förklara hur det ska fungera i praktiken? Är väldig många flygbolag som berörs. Inte ska skattebetalare står för notan när ett flygbolag går i konkurs någonstans i världen?
  6. Katarina: Alla förskott borde ha en garanti. Vid bostadsköp används klientmedelkonto och att inte det inte finns inom flyg- och resebranschen än är sorgligt. Att tex. inte BSP hittat en modell som kan trygga förskottsmedel till flygbolag är märkligt! Det är orimligt att en researrangör skall sitta med svarte petter för att flygbolag och hotell inte sköter sin ekonomi! Kör hårt SRF!
  7. Patrick.A: Feltänk från början till slut. Den relevanta frågeställningen borde vara varför resebranschen särbehandlas från alla andra näringar genom tvånget att överhuvudtaget tillhandahålla resegarantier? Väljer branscehn att självmant göra någonting sådant i syfte för deltagare i ett sådant system att skapa marknadsmässiga fördelar så är det en sak, men att staten tvingar en specifik bransch att försäkra sig mot evntuella konkursföljdverkningar är absurt. Staten skyddar bankerna ensidigt, kräver att resebranschen skall skydda sig själva och ignorerar resten. Förstår grunden till skydd av bankerenas kunder av nationalekonomiska skäl förstår inte alls särskiljandet av resebranschen.
  8. Tänka rätt är större: Terje, vet inte vad du sysslar med men uppenbarligen har det inte med resor att göra. Börja med att läsa in dig på hur den tillkom och varför resegarantilagen finns. Den kan knappast appliceras på den internationella distributionen av flygbiljetter, sålda via nätet eller resebyråer. Ring SRF eller Kammarkollegiet och be dem förklara skillnaden mellan paketreselagen och resegarantilagen så har du möjlighet att bilda dig en uppfattning. Och kan tänka över vad du egentligen vill ha sagt. För att kommunicera resebranschen med beslutsfattare är inte helt enkelt, det kräver god pedagogisk fattningsförmåga och en stor portion tålamod.
  9. International Airline support (Ltd): Bäste Terje, garanti hit och garanti dit. Vet du vad du pratar om? Den lagstadgade resegarantin träder i kraft när en paketresearrangör hamnar på obestånd och inte kan fullgöra sina åtaganden. Blanda inte ihop begreppen, det blir pannkaka. SRF bör åter ombildas så att resebyråer, researrangörer och flyg-och bussbolag företräds av olika intresseföreningar.
  10. Nisse: Resegarantilagen har behövts reformeras i många år, och pandemin har tydligt visar att EU:s paketresedirektiv inte fungerade som tänkt; det är ett bra tillfälle nu att se över båda. Däremot har jag svårt att se hur man ska kunna inkludera bara flyg; de flesta OTA:s är inte baserade i Sverige och deras andel av försäljningen ökar bara.