Annons:

Helgintervju: Så ska ABBA-museet växa

I veckan öppnade en ny permanent utställning i ABBA-museet. Den svarar på frågan vad hände efter det att ABBA splittrades 1982. Ett 60-tal journalister var först kallade, men siffran dubblerades när popgruppen meddelande att de kommer att släppa två nyinspelade låtar vid årsskiftet. För Mattias Tengblad, ny vd och koncernchef på POP House i Sverige, är det förstås mumma. - Varje gång de gör något får vi mer uppmärksamhet. Speciellt den internationella pressen är nyfiken, säger Mattias Tengblad i en intervju med Travel News dagen efter den välbesökta pressträffen.

POP House Sweden är koncernmodern i en sfär som rymmer ABBA-museet, krogen och hotellet i samma byggnad på Djurgården. Sedan årsskiftet ingår också Cirkus på andra sidan gatan. Huvudägare är ABBA-medlemmen Björn Ulvaeus och EQT-grundaren Conni Jonsson.

– Vi har normala avkastningsmål, detta ska vara en lönsam verksamhet, säger Mattias Tengblad.

För närvarande omsätter bolaget 100 miljoner kronor. Mest pengar kommer från de årliga 250 000 besökarna som dansar i källaren och lyssnar i hörlurar när Björn och Agneta berättar om sitt första möte. De var sin tids Jay-Z och Beyoncé. Knappt 80 procent av besökarna är från utlandet. I Sverige har ganska många tröttnat på bandet, men utomlands är intresset fortfarande mycket stort. Det lär inte minska när uppföljaren på filmen Mamma Mia har premiär. Den nya filmen heter Mamma Mia! Here We Go Again.

Mattias Tengblad tillträdde som VD koncernchef vid årsskiftet. Han är ekonom och managementkonsult. Han har tidigare arbetat på skivbolaget Universal och varit med och startat MTGx.

En av hans viktigaste uppgifter är att öka intäkterna. Det ska bland annat ske genom att hotellet med 49 rum får fler affärsgäster.

– Vi går bra på sommaren och inom leisure. Men vi kan bli bättre i veckorna. Det handlar om att få fler att inse att Djurgården är det bästa stället att bo på i Stockholm.

I bolaget ingår också grannfastigheten som vätter ut mot Allmänna gränd och Gröna Lund. Det gamla trähuset ska rivas och sedan ska hotellet växa med ytterligare 49 rum eller fler. I källaren kommer ABBA-museet med tiden att expandera. Hotellet har idag en beläggningsgrad på drygt 70 procent och sorterar under Best Western. Förhoppningen är att det nya hotellet är klart 2021.

– Vi ser inte våra grannar, Vasamuseet och Vikingautställningen, som våra konkurrenter. Vi ser helst att våra gäster kommer och bor här hos oss hela helgen och besöker ABBA-museet plus våra grannar.

Nyförvärvet Cirkus ska bli norra Europas bästa scen. Delar av den gamla byggnaden ska renoveras. Den nybyggda Skandiascenen som sväljer 800 besökare har visats sig fungera bra för konferensverksamhet. “Lilla Cirkus” är inte lika populär bland artister.

Målet på stora scenen är att hitta fler scenföreställningar som Kristina från Duvemåla och Mamma Mia som fyller de 1500 stolarna fyra-fem gånger i veckan. Scenens flexibilitet gör att man kan köra årsmöten och företagsevent på dagarna. Under sommarmånaderna är det ofta tomt på Cirkus, men målet är att det ska hända mer även under denna gröna tid.

I sommar blir det utökat samarbete med grannen Gröna Lund. Sedan två år körs föreställningen “Mamma Mia The Party” på Tyrol. Publiktrycket har minskat något, från fem föreställningar i veckan till fyra. Men planen är att köra på även under 2019. Man har redan nu hunnit med 500 föreställningar sedan premiären 20 januari 2016.

Under sommaren är Glashuset i POP House officiell efterfest till de 68 konserterna på Gröna Lund.

– Det är kul att vi kan samarbeta med dem. De skulle kunna göra allt för att behålla sin publik på sitt område men de är generösa.

Vad den nya ABBA-utställningen i källaren har kostat vill Mattias Tengblad inte berätta.

– Men det är bara att komma hit och titta och se om vi fått värde för pengarna. Som alltid när vi gör något gör vi det från grunden utan att snåla.

Kommentarer är stängda.