– Frågor om hållbarhet ligger i tiden, men vi blev ändå positivt överraskade av det stora intresset från branschen. Det är uppenbart att anställda i branschen vill erbjuda hållbarare resor. Nu har vi utökat med fler utbildningstillfällen under hösten, säger Helena Myrman som är projektledare för nätverket Schyst resande.
Resebranschen har drabbats hårt under coronapandemin, som är långt ifrån över. Många anställda är ännu korttidspermitterade, varslade eller mellan jobb. Det är ingen tid att slarva bort.
Sju av tio anställda inom privat sektor menar själva att de behöver kompetensutveckling för att vara attraktiva på arbetsmarknaden inom två år, enligt en undersökning från Unionen, som är en av de organisationer som står bakom nätverket Schyst resande.
”När vi börjar resa igen kommer vi med största sannolikhet att fokusera mycket mer på trygghet, säkerhet och hållbarhet än tidigare. Tack Schyst resande för utbildningen!”
En av de som fick plats vid ett av kurstillfällena i våras är Lena Mägiste, VD för resebyrån LM Travel. Så här summerar hon sin upplevelse av kursen:
”När vi börjar resa igen kommer vi med största sannolikhet att fokusera mycket mer på trygghet, säkerhet och hållbarhet än tidigare. Tack Schyst resande för utbildningen!”
Kursen är framtagen i nära dialog med resebranschen och tar upp turismens påverkan på ekonomi, samhälle och miljö. Den går också in på specifika teman som Agenda 2030, klimatkompensation och hur man kan värna om barns rättigheter på resmålen. Deltagare får även tillfälle att reflektera över man på sin arbetsplats kan agera för och kommunicera kring hållbarhet, till exempel genom nudging.