Annons:

Snörik vinter gav rekord för svenska skidanläggningar

En vinter med exceptionellt goda snöförhållanden i hela landet innebar ett rekordresultat för svenska skidanläggningar. Totalt såldes skipass för 1,7 miljarder kronor, en ökning med 16 procent jämfört med föregående vinter. Antalet skidåkardagar för de 50 mest besökta anläggningarna ökade med tio procent.

En vinter med exceptionellt goda snöförhållanden i hela landet innebar ett rekordresultat för svenska skidanläggningar. Totalt såldes skipass för 1,7 miljarder kronor, en ökning med 16 procent jämfört med föregående vinter. Antalet skidåkardagar för de 50 mest besökta anläggningarna ökade med tio procent.

En tidig säsongsstart med goda snöförhållanden och påskskidåkning ifrån Blekinge till Norrbotten bidrog till det goda resultatet.

– Vi tittar tillbaka på en fantastisk säsong då vi också firade 40-årsjubileum. Skidåkningen har en fortsatt stark ställning i Sverige, vilket är glädjande. Den snörika vintern gjorde att de tätortsnära anläggningarna också kunde välkomna många nya skidåkare, säger Titti Rodling, vd för SLAO (Svenska Skidanläggningars Organisation).

Fler sålda skipass

De svenska skidanläggningarna sålde skipass (liftkort) för 1,7 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2017/2018, en ökning med 16 procent jämfört med föregående vintersäsong. Allra bäst gick det i Gävleborgs respektive Värmlands län som ökade med 27 respektive 25 procent i omsättning. Dalarna och Jämtland/Härjedalen är fortsatt de största och mest populära skidområdena men flera anläggningar i södra Sverige växer och lockar många danska gäster.

– Vi upplever en stark framtidstro bland våra medlemsföretag. I både fjällorter och anläggningar utanför fjällen görs stora investeringar. Anläggningarna utanför fjällvärlden blir allt mer professionella med fler liftar, boendealternativ och ett större restaurangutbud, säger Titti Rodling.

Investeringar för 615 miljoner

Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar över 275 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet, investeringar för framtiden. Den kommande vintersäsongen planeras utökade investeringar med sammanlagt 340 miljoner kronor. Som en konsekvens av det stora intresset utbildar också SLAO allt fler skidlärare. I anläggningarnas skidskolor gick sammanlagt över 150 000 elever under den gångna vintern.

Skolsamarbete

För att ännu fler ska få möjlighet att åka skidor vill nu SLAO utöka samarbetet med skolor runt om i landet.

– Vi har anläggningar och lokala hemmabackar i stora delar av landet, från söder till norr så det finns goda förutsättningar för att skolbarn i hela landet ska få ta del av snölivet och lära sig åka skidor, säger Titti Rodling.

Branschrapporten 2017/2018

Läs mer om den svenska skidbranschens utveckling i SLAO:s branschrapport för 2017/2018 som kan laddas ned nedan.

Fakta

1. Förändring i skipass-försäljning i de större skidlänen jämfört med 2016/2017

Gävleborg: +27,2 procent

Värmland: +25,4 procent

Dalarna: +16,5 procent

Jämtland: +13,6 procent

Västerbotten: +12,4 procent

Norrbotten: -3,0 procent

2. Skipass-försäljning (liftkort) 2017/2018 för Sveriges 15 största skidanläggningar:

Anläggning Skipass-omsättning 2018 Förändring i kr jämfört med 2017 Förändring i % jämfört med 2017 Marknadsandel
Skistar Sälen 373 300 000 45 699 000 14 % 21,9%
Skistar Åre 299 800 000 40 301 000 16 % 17,6%
Skistar Vemdalen 162 500 000 19 546 000 14 % 9,5%
Romme Alpin 90 206 000 17 912 000 25 % 5,3%
Branäs 86 900 000 16 383 000 23 % 5,1%
Idre Fjäll 77 482 000 9 382 000 14 % 4,5%
Kläppen Ski Resort 58 427 000 8 127 000 16 % 3,4%
Stöten 53 312 000 8 412 000 19 % 3,1%
Hemavan/Tärnaby 41 980 000 4 548 000 12 % 2,5%
Kungsberget 40 656 000 9 630 000 31 % 2,4%
Tänndalen 32 000 000 4 000 000 14 % 1,9%
Järvsö 30 430 000 4 147 000 16 % 1,8%
Ramundberget 29 067 000 -133 000 0 % 1,7%
Lofsdalen 24 766 000 2 728 000 12 % 1,5%
Isaberg Mountain Resort 20 500 000 4 200 000 26 % 1,2%
1 421 326 000 +194 882 000 83,4%

SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisation. En branschorganisation som verkar för att Sveriges skidanläggningar ska vara säkra och attraktiva samt erbjuder medlemmarna kontinuerlig kompetensutveckling.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024