Annons:

Varannan svensk vill ändra resmönster – även efter pandemin

Nära varannan svensk är redo att ställa om sina resvanor, resa mer sällan och oftare semestra i Sverige efter att pandemins restriktioner hävs. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Schyst resande, enligt ett pressmeddelande.

Sammantaget uppger 48 procent att de tror att de kommer att ställa om till ett mer hållbart resande, även efter att pandemins restriktioner släpps.

Var tredje tillfrågad uppger att de tror de kommer att resa mer sällan och en femtedel att de tror de kommer semestra mer inom Sverige framöver. – Det är nu vi har möjlighet att ställa om och tänka nytt. Det är också hög tid att turistbranschen tar vara på den vilja som finns hos resekonsumenterna och erbjuder mer hållbara alternativ, säger Helena Myrman som är projektledare för nätverket Schyst resande i ett pressmeddelande.

Bland de som uppger att de kommer att ställa om till ett hållbarare resande efter pandemin är en majoritet höginkomsttagare – det vill säga samma kategori som i tidigare studier visat sig stå för den största andelen av reserelaterade utsläpp. – Det är mycket positivt att de svenskar som reser mest är beredda att ändra sina resvanor.

12 kommentarer

  1. Victor: Och hur många är tillfrågade?, runt 1000 personer som det brukar vara förmodligen. Vilket inte säger någonting egentligen. Det kommer förmodligen bli så att när vi kan resa som normalt igen eller hyfsat normalt, så kommer varenda charterdestination vara fullbokad. Folk står ju redan nu i startblocken, redo att börja resa igen. Folk förhandsbokar för nästa sommar och t.om nästa vinter. Resmål längre bort kommer också få ett uppsving av turism. Vi kommer lägga mer pengar på våra semestrar. Så det kanske är så att 48% av 1000 personer kommer ändra sitt resmönster. Men resterande som inte ingick i den här undersökningen, kommer resa precis som vanligt, om inte ännu mer.
  2. Benedikt Kristinsson: Hej. Med all respekt. 1000 personer säger väl mer än en person, dvs Du i detta fall. Att folk kommer att ändra resvanor efter covid är ingen högoddsare. Att folk gör färre långväga resor, men lägger mer i dem är ganska logiskt. För även om covid är borta finns det ju annat som man kan smittas av. Förändringar är på gång och det gäller att se dem innan det är för sent.
  3. Victor: @Benedikt. Visst är det så att 1000 säger mer än 1. Men det jag främst syftade på var att dessa 1000 tillfrågade (om det nu var det antalet) knappast kan representera vad övriga befolkningen tycker. Kan ju tycka att en undersökning där ett fåtal tillfrågas om något så brett, som reseande inte ger någon egentlig uppfattning överhuvudtaget i frågan. Dessutom var det 48% av de tillfrågade, alltså hälften vilket ger en ännu skevare bild av den egentliga verkligheten
  4. Resandet kommer öka som man aldrig har upplevd förrut....: Undersökning gjord på uppdrag av "Schysst resande".... 1004 stycken var tillfrågad, och 59% deltog... och de har helt enkelt konkluderat med att "varannan svensk vill ändra sitt resande". För det första, vad är ett schysst resande? Att 20% vill sätta sig i sin bil och konka runt i Sverige? Om man läser undersökningen så vill 5% av de 59% som svarade ändra till fossilfritt resande.... 46% ändrar inget, 6% har ingen uppfattning, 2% vill börja klimatkompensera, 7% vill resa mer sällan, men längre (det har de lagt på minus sidan för resande... vilket nog inte kan vara rimligt). Det finns lögn, förbannad lögn och statistik. Blir så jäkla trött på att man då "kablar ut" det som passar sig själv, med en rubrik... och sedan tror man att det är så. Klantigt!
  5. John Doe: 1.000 svarande är innebär en statistisk felmarginal på +/- 2,8%. Sen får man ju också svar efter hur opinionsundersökningen ställer frågan. Organisationen Schyst resande har beställt opinionsundersökningen och de vill ju komma mer i fokus så fler köper deras utbildningar. Det är ju fantastiskt lönsamt att spela på folks oro. På 1600-talet hade vi präster som påyvlade jävulens ankomst om inte bönderna betalar in sin tionde till kyrkan, idag spelar domedagsprofeterna istället på klimatet för att casha in. Det är så mycket annat som påverkar klimatet så människans inverkan på helheten blir som en piss i Missippifloden. Det handlar om andra saker så som jordens axellutning, jordens genomsnittsavstånd till solen, solens aktivitet, de tektoniska plattornas rörelse och vulkanutbrott. Nu förordar jag inte Östtysk miljöpolitik, men man behöver ju inte göra klimatfrågan större än vad den är värd. Jag tror folk kommer återgå till sitt vanliga resande därför det är status att flyga oavsett om det är i jobb eller privat. Man måste väga statusförhöjandet med att resa emot flygskammen. Då väger garanterat statushöjandet högst. Med det var roligt när det blev moralisk kortslutning hos socialmedia influenser när de både skulle hänga med i godhetssignalerandet gällande flygskam och samtidigt signalera sin kosmopolitiska förträfflighet. SAS hade ju klimatkompensation på sin sajt men 1% valde detta alternativet så det togs mycket förnuftigt bort. Godhetssignalering är människor mest intresserade av om de kan visa upp sådant i sina social flöden, om hur fantastisk god moral de har som människor. Enstående hyckleri, men kanske inte så förvånande. Lite svårt att lägga upp en diskret bild i sitt instagram flöde att man köpt klimatkompensation på SAS hemsida, alltså struntar människor i att köpa klimatkompensation. Välståndet i världen ökar vilket innebär att resandet kommer öka även om fler skulle använda sig av ZOOM-möten.
  6. Anonym: Håller med föregående!. Skapa inte en rubrik som får det att låta som att varannan svensk kommer ändra sina resvanor baserat på vad 59% av 1004 tillfrågade svarat. Uselt
  7. Karin: Det är 1004 personer som svarat på Novus undersökning. Det krävs 1000 svar för att kunna säkerställa statistiskt (med felmarginal +/-2,5%).
  8. Thomas Larsson: Hela klimat debatten är ett hoax Uttryck som alla forskare överens om! Vilka forskare då?, namnge dem! Sen media som Expressen hänger ut forskare som har annan uppfattning som bovar med bild och namn. Artic circles gradtal ändras, är det under period på 40.000 år?. I Ryssland i Sibirien har man hittar mammutar med gräs i magarna, klimatet ändras över tid, ja, men det har inget med människan att göra, hur mycket energi vräker solen på jordklotet varje dag 24/7 ? Hur många terrawatt Var sitter koldioxid mätarna??? I städer!!!!!! Media går ut som får skockar på allt, undersöker inte fakta tar aldrig reda på the big picture. Det är agendor som styr som denna ovetenskapliga undersökning.
  9. Maria: John Doe, du har verkligen för lite att göra!
  10. Peter Hellman: Jag har analyserat resande i många år. Min kommentar är i korthet följande: * att hälsa på släkt och vänner (etniskt resande) kommer bestå eller till och med att öka- för att vara "tillsammans med nära och kära" * privatresande kommer i stort vara kvar , ev vissa justeringar hur man bokar,med vem och vilka resmål man väljer beroende på transportmöjligheter ,pris och aktiviteter som finns nära dig och som har ett bra erbjudande. * affärsresande -kommer vara flera nya digitala streaminglösningar för vissa typen av möten, men att göra affärer måste man träffas och fysiskt vara tillsammans, det innebär att ex åka på kongresser,besöka mässor. Affärer görs mellan fysiskt parter- speciellt internationella relationer och kontakter.Det personliga mötet blir viktigt för att hålla liv i sina nätverk. Att bara ha digitala nätverk kommer på sikt inte generera långsiktiga affärer! * Mötesindustrin - sårbar på kort sikt, men viktiga möten för att motivera och vidarutbilda medarbetare,kunder och partners kommer tillbaka efter sommaren 2021.
  11. Marcus Andersson, Ticket: Jag kommer resa MER efter pandemin kan jag tala om.. så mycket jag bara kan, har råd med och har tid med. Kan jag resa klimatsmart med Tåg/Buss istället för flyg (Europa tex) kommer jag göra det, men INTE just för att det är klimatsmart utan för att jag själv ser det som en del av resan att beskåda ett förändrande landskap, städer mm. Kräver min resa flyg pga avstånd eller tidsbrist kommer jag flyga. Ryanair/Easyjet/Wizzair kommer gå vinnande ur denna pandemi för att de erbjuder flyg till humana priser som alla har råd med..hur de kan erbjuda dessa låga priser kan man självklart ha egna åsikter om... legacy carriers som tidigare levt på business-resenärer kommer finnas kvar men behöva rikta sig allt mer till leisure då behovet av affärsresor kommer MINSKA och inte FÖRSVINNA som många i dessa forum tenderar att basunera ut. Inga fler domedagsprofeter i kommentarsfälten tack.. branschen kommer överleva, men den kommer att se annorlunda ut!
  12. Anonym: Om flygen vill locka folk så behöver Economy Class bli bättre, då Business Class kommer spela ut sin roll. Det kommer fortfarande finnas en efterfrågan men den kommer minska. Så därför borde Economy inte vara en ren boskapsinrättning där man trycker in folk i 3-4-3 konfiguration i 12 timmar. Speciellt om de vill konkurrera med lågprisbolagen
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024