Annons:

Annons:

Detta har jag lärt mig vecka 11

Det har varit en kul vecka på Travel News. Det är en gammal sanning att ju mer elände världen drabbas av desto viktigare blir journalisten. Jag menar, nu finns det något att skriva om. Vi i media lever på olycka och ond bråd död. Allt annat är fejknyheter. Facebooks ägare lever också på elände och bråk, enda skillnaden är att jag tar ansvar för vad jag gör. Mark Zuckerberg struntar fullständigt i om världen går under, det viktiga är att hans trafiksiffror går upp. Att detta samband också innebär ett ansvar tycks ingen på de digitala jättarna i Kalifornien ha tänkt många sekunder på.

Det är inte bara pinsamt. Det är sorgligt, men låt oss fokusera på vecka 11.

De två stora händelserna har förstås varit efterspelet till olyckan i söndags med Ethiopian Airways Boeing-plan. Detta är den största händelsen i reseindustrin sedan vulkanen Eyjafjallajökulls släppte en fis 2010. Askmolnet påverkade hela världens flygtrafik då på samma sätt som bannlysningen av världens 387 Boeing 737 Max-maskiner gör nu. Alla världens flygbolag berörs när några promille av den totala flottan försvinner över en natt.

Per G Braathen är BRA:s huvudägare.

Den andra stora händelsen i reseindustrin veckan 11 har varit vd-bytet på BRA flyg. Här har Travel News varit nyhetsledande och det är jag förstås stolt över. Flygbolaget ägs av Per G Braathen, han är minst sagt sur på statliga Swedavia som Per hävdar ökat avgifterna med drygt 50 miljoner bara på Bromma. Det statliga bolaget däremot hävdar att man har sänkt priserna i flera år och att årets höjning är den första på flera år. Hur går detta ihop? Jo, Swedavia räknar ihop alla avgifter på tio flygplatser och som av en händelse försvinner då kostnadsökningarna på Bromma. Det gör Per G Braathen ännu mer irriterad och han lovar att visa exakt hur mycket avgifterna har ökat. Jag kan verkligen förstå Per. Swedavia är en statlig monopolist och istället för att serva marknaden med största möjliga transparens sitter man och tjuvhåller på en massa siffror. Man leker att man är ett riktigt företag. Swedavia borde lära av sin finska motsvarighet som har som mål att vara så transparent med data som möjligt så att riktiga företag kan utveckla produkter och tjänster. Istället leker Swedavia byggbolag.

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

Veckans viktiga läxa är i alla fall att aldrig köpa ett flygbolag. Jag menar, kan ett bolag ha mer otur än Norwegian? Det sista huvudägaren Bjørn Kjos behövde var ju att arton av hans plan skulle fastna på marken. Räcker det inte med en slamkrypande svensk valuta, ett oljepris som åker jojo, flygskatten och en aktiemarknad som bara drömmer om uppköp? Nej det gör det inte. Istället har vi flygmobbaren Greta Thunberg som har strejkat sig till en nominering av Nobels fredspris. Jag menar förstås tågkramaren och ja, jag tycker också det är viktigt att vi gör något åt Co2-utsläppen. Greta är vår nya Astrid Lindgren. Ett enda kritiskt ord och du riskerar bli piskad i sociala medier i evighet.

Tillbaka till veckans viktigaste läxa. Per G Braathen har så rätt när han säger att bara idioter äger ett flygbolag. Men jag måste skriva att jag är tacksam att någon vill axla manteln och äga ett flygbolag för utan dessa verksamheter kan världen inte fungera. Det är bara att acceptera att alla inte kan åka tåg till världens alla klimatmöten.

Och med dessa ord tackar jag alla läsare för ert tid och förtroende. Ha en härlig helg så hörs vi igen på måndag.

 

6 kommentarer

  1. Subscriber User: Om flygbiljetterna kostade som de gjorde för något decennium sedan så skulle flygbolagen leva gott. Nu konkurrerar dom med varandra så att priserna är osannolikt låga. 1500 kr över Atlanten annonserar Norwegian med! Det finns helt enkelt för många flygplan och för många flygbolag. Det har inte med skatter och flygplatsavgifter att göra. Flyget bär inte sina egna kostnader. Svara
  2. Hans Öberg: Insiktsfullt, enkelt, korrekt. Som alltid. Sälj ut flygplatserna. Staten skall inte driva verksamheter. Vi kan inte åka tåg vart som helst. Greta och alla andra barn borde vara i skolan. Skolstrejker lär inte ge oss en bättre värld. Jag tar pisket. Svara
  3. Åke Vad Jensen: Trots lång skolgång och inget skolkande så har vi vuxna svårt att ta till oss det som Greta Thunberg vill belysa. När jag hör och läser det hon säger så tror jag inte en missad dag i skolan spelar någon roll, för henne. Däremot har jag svårare med folk som har mycket studieskulder och tror de vet och kan allt. Allt för många vill inte lyssna och ta till sig vad Greta säger och menar, vilket är synd, för hon har mycket rätt i många saker. Svara
  4. SteffTee: Du raljerar över Greta! Att väcka våra beslutsfattare kan aldrig vara fel, vare sig det gäller Co2-utsläpp eller avskaffande av flygskatt! Däremot kan vi tycka olika ! M v h Svara
  5. Greta Garbo: Om du vill slippa kritik för Greta-kritik borde du hålla dig till saklig kritik istället för att tramsa med nedsättande termer som "flygmobbare". Vår bransch är inte hållbar, varken miljömässigt eller ekonomiskt. Med det menar jag inte att vi ska sluta resa, utan att vi behöver förändra oss. Förändring är svårt, men nödvändigt. Det är förändring eller dinosaurie-döden som gäller - det gäller både branschen och mänskligheten. (För övrigt ganska tröttsamt, och oerhört förutsägbart, att medelålders höger-orienterade män har så svårt för Greta.) Svara
    • Redaktionen: Jag vill inte slippa kritik. Jag vill ha mer kritik. Det är hela grejen med ett öppet samtal. Och speciellt i en krönika tycker jag att skribenten ska ta ut svängarna. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

6 KOMMENTARER ÖPPNA