Annons:

Detta lärde jag mig på Grand Travel Award

Veckans krönika författas i bakåtlutat tillstånd. En lång dag och nästan lika lång natt på Grand Hôtel i Stockholm har en tendens att ta musten ur en. Men tack alla som kom till Grand Travel Award igår och gjorde vårt event till ett epicentrum i reseindustrin. Tack alla talare för alla klokheter och alla skratt. Och tack Nour El Refai för all energi som moderater på scenen. Du öste på och då gjorde publiken samma sak och då uppstår magi. Förra året lärde jag mig mycket, bland annat att Emirates är ett av världens största flygbolag. Jag kunde ganska lite efter bara en vecka som prao på Travel News. Nu har jag varit chefredaktör för Travel News i ett år och jag känner att jag börjar lite varm i kläderna. Vad var då det mest intressanta som hände igår? Det är så mycket att jag inte kommer att sammanfatta allt här utan det kommer i vårt nästa magasin om några veckor. Men två saker vill jag ta upp nu.

Den första är Google. Det är det närmaste vi någonsin kommer att komma Gud. Det är hen som styr vår liv och ser allt vi gör. Googles expert Robert Pink visade siffror som säger att Google fortsätter att växa. De vill gå från att vara en söktjänst till att bli en tipstjänst. Och det funkar. Speciellt när man är på resande fot märker jag att Google ligger före mig. När jag letade krogar i Tel Aviv senast hittade jag nya krogar som Google matchade mot mina tidigare krogbesök. Och ja det blev gott, mysigt och härligt. Google är som Gud, ett väsen som känner mig och vet vad jag ska göra för att må bra. Med denna roll har Google förstås ett gigantiskt ansvar och det var uppenbart att Robert Pink som är ansvarig för affärsområdet resor i Norden har tänkt mycket på detta. Var går gränsen? Hur mycket vill vi att Google ska veta om oss?

Den andra talaren som finns kvar i mig just nu är Guðrið ”Guri” Højgaard. Vi känner alla till kampanjen Google Sheep View. Men nu fick vi strategin bakom. Som alltid så är en superhit inte ett resultat av ett plötsligt infall utan en effekt av en lång och genomtänkt strategi och mod. Färöarna ville växa och det lokala flygbolaget och landet satsade pengar och tog modiga beslut. Nu hotas de små öarna norr om Skottland av överturism. När en by med tio hus får över tusen besökare på ett år är det några what’s going on? Hur ska en liten destination fortsätta att växa och ha tillväxt utan att tappa sin själ? Det är svåra frågor som jag tror många i reseindustrin brottas med varje dag. Det finns inga enkla svar. Men magi uppstår när människor möts och de utbyter erfarenheter och känslor. Jag är nöjd med vårt arrangemang igår, men det finns mycket som vi kan göra ännu bättre nästa år. Det kan vara allt från små detaljer vid incheckningen till vad vi ska ha för övergripande tema. Har du tips och idéer eller vill klaga på något. Mejla mig.

Och med dessa ord önskar jag alla läsare en riktigt skön helg.

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna