Annons:

En tuff vecka för flyget, men en skön natt på Bank

Det har varit en tuff vecka för flyget i Sverige. I veckan kom siffror för juli från Swedavia. Flygandet minskar, inrikesflyget mest, men nu går även utrikessiffrorna ner. Det är en utveckling som gör att Sverige sticker ut i internationell jämförelse. Enligt IATA ökade den globala flygtrafiken med 5 procent i juni jämfört med samma månad förra året. Måttet är antalet passagerarkilometer (RPK).

Samma vecka går SSU ut och berättar att de vill förbjuda flygresande mellan landets tre största städer. Förslaget var uppe på Miljöpartiets ungdomsförbunds kongress, men röstades ner eftersom det var för radikalt. Nu vill SSU gå vidare med detta. I veckan fick också turistföretagaren Linda Staaf i Vadstena stor mediauppmärksamhet eftersom hon tackar nej till kunder som flugit till Östergötland. Tidigare arbetade jag som chefredaktör Resumé, en affärstidning som bevakar reklamindustrin. På det radikala sjuttiotalet fanns det krafter som ville förbjuda reklam. Alltså att företag ska få berätta om sina varor och tjänster. Det vore katastrof för marknadsekonomin.

Jag tror att samma sak kommer att hända om man förbjuder människor att resa med flyg. Det är förstås så dumt att man knappt orkar skriva om det, men samtidigt är det viktigt för Travel News att spegla och fundera på de åsikter som finns i samhället. Ordet flygskam har det senaste året etablerat sig som ett faktum.

Det är beklagligt att vi i reseindustrin inte har kunnat möta stormen av kritik med bra bevis. Vårt argument att flyget är en förutsättning för att världen ska utvecklas i positiv riktning tycks inte få fäste. Snabba och effektiva transporter är en förutsättning för global utveckling. Och utan detta kommer vi aldrig att kunna att lösa klimatutmaningarna. Eftersom jag varit i medieindustrin i mer än tjugo år vet jag att allt går över. Vi i medierna vet att läsarna kommer att tröttna på artiklar och reportage om flygskam snart och då kommer det att bli klädindustrin eller kanske jordbruket som får bära hundhuvudet ett tag. På sätt och vis är en utveckling med allt mer tokiga förslag som att förbjuda flyg mellan landets tre stora städer ett bevis på att detta kommer att ske snart. Flygskam är just nu ett magiskt rubrikord, men det måste laddas maximalt för att ge effekt sommaren 2019. Det vet SSU:s spinndoktorer.

Snart är det proppen ur och då är det viktigt att vi i reseindustrin fortsätter vårt långsiktiga arbete med den gröna omställningen. Det kommer aldrig att gå så snabbt som Greta Thunberg vill, men jag är övertygad om att det kommer att ske snabbare än många tror. 

***

Skriver dessa rader på rum 601 i Bank Hotel i Stockholm. Att bo en natt på ett lyxhotell i sin egen stad borde alla unna sig. Mitt rum på sjätte våningen är underbart och frukosten var fantastisk. Det har sagts mig att man inte kan sova på Bank hotell på grund av allt oväsen från gatan, men det stämmer inte. Människor som vill sova mitt i en storstad och vill att det ska vara tyst som i graven är galna. Bank Hotel är en maffig satsning som är värd mycket respekt. 

***

Det är kul att allt fler svenskar upptäcker turistlandet Polen. Jag har varit där många gånger och tycker att det är ett fantastiskt land. Många kontraster, storslagen natur, sagolikt vackra stadskärnor och här och var riktigt dynamiskt nattliv. Men Polen är också slitna betongkomplex och usla vägar här och där. Jag har rest hit sedan sjuttiotalet. Min pappa blev lurad på pengar när han växlade svart. Jag och min syster Isabella fick bara dricka Pepsi Cola för mamma trodde inte att vattnet i kranen var rent. Jag var tio år gammal. Snart fyller jag 50. Nu är Polen en blomstrande ekonomi och ett land som har mycket att erbjuda. Östersjökusten är en riviera som inte ska missas.

***

Det är trist att Blå Tåget fick lägga ner, men typiskt för den svenska tågindustrin. Små aktörer utan enormt mycket kapital kan inte köra tåg i Sverige eftersom det tar fem år att etablera en linje. Och även om man lyckas få en hyfsad marknadsandel är det inte säkert man tjänar pengar. Det ska bli spännande att se hur det går för FlixTrain. I deras fall är pengar inte ett problem, men har de uthålligheten och kommer Trafikverket att skapa förutsättningarna för att FlixTrain ska lyckas? Den avreglerade tågmarknaden är betydligt svårare att genomföra än den som flyget genomgick på nittiotalet. En förklaring är att tåg utvecklades på 1800-talet och då var en av idéerna att man INTE skulle köra tåg över en landsgräns. Man vill förstöra för den angripande makten. (Vi vet alla att detta inte hindrade tyskarna från att köra tåg i Sverige under andra världskriget.) Men att länka ihop de olika tågsystemet i Europa är en gigantisk uppgift. Troligen svårare än att bygga ett elflygplan. Och nu när jag lyckats knyta ihop denna krönika önskar jag alla läsare en härlig helg så hörs vi igen på måndag.  

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024