Annons:

Fredagskrönikan: Påsklov på Glory och snart smäller det!

Hängde på Viking Lines nya färja Glory i veckan. Östersjöns senaste tillskott för cirka 225 miljoner euro. Jag var med på dopet i Åbo för drygt ett år sedan och fick då en rundtur, men den här turen blev min debut i vanlig linjetrafik. Glory är det första riktiga försöket att erbjuda en internationell kryssningsupplevelse i linjetrafik. Vad innebär då detta? Jo, att det är snygg design signerat Koncept ™ som vi känner igen från Copperhill i Åre och Scandics flaggskeppshotell Haymarket. En åländsk konstnär drömde om en fisk och följaktligen finns det flera stora glänsande fiskskulpturer på däck och i fiket. Typisk kryssningskonst, snygg men utan intellektuell själ.

Ett år har båten varit i trafik och det märks inte mycket av än. Jag skulle beskriva båten som riktigt fräsch, ett epitet jag inte vill sätta på många färjor som trafikerar Östersjön. De flesta har en livslängd på 30-40 år och under resans gång förändrats mycket. Vår hytt var en av de lyxigare i fören med en dubbelsäng och en stor extrasäng. Vi var tre i mitt sällskap och det blev förstås ganska trångt i hytten. Nätet är okej, men det duger inte till professionella arbetsuppgifter. Det hänger sig för ofta. Exempelvis när jag skulle lägga ut nyheten att SAS ska avnoteras och “gamfonden” Apollo vill ha 70 procent av aktierna. Då blev jag tvungen att ringa mina medarbetare på land för att få ut breaking news. I dagens nyhetstempo innebär en kvart efter alla andra att man är fullkomligt lost. 

Ja, ja.

Den finaste restaurangen ombord heter Koppa och ligger längst fram i båten två våningar över bryggan. Utsikten är förstås magnifik. Och maten är tre plus av fem. Allting på en färja går lite långsammare än på en vanlig restaurang i land. Det är logiskt eftersom ingen har bråttom. Men det är lite ovant för mig som är van vid Stureplanskaruellen där allt snurrar kanske lite fortare än vad som är nödvändigt. 

”Det fina med att kryssa på Östersjön är att du får en semesterupplevelse för en ganska rimlig peng”

Glory är nästan overkligt tyst. Hon glider fram genom Stockholm skärgård utan en krusning på ytan. Förklaringen är att hon går på LGM-gas och förstås att det är den senaste motortekniken ombord. Jag fick besöka bryggan och prata med överbefälhavare Pamela Mäkelä som kör båten. Detta sker via en liten joystick. Den håller en styrman i. Händer det något oväntat ombord kallar han på Mäkelä som sover i hytt precis bredvid. Resten av personalen har hytter i akter. Ledningen arbetar i skift, tio dagar i tjänst, tio dagar ledig. 

”Gillade speciellt råbiffen och den varma laxen och torsken”

Det finns en ratt på byggan, men den används mest av barn…

Pamela Mäkelä har ännu inte krockat med något under sin tid som kapten, men erkände att hon ibland rammar kajen med lite för mycket kraft. Just när båten lägger till brummar den lite extra mycket och är man extremt känslig så kan man vakna. Skattereglerna innebär att vi måste lägga till några minuter på Åland, även känt som Nordens Monaco. 

Taxfree-shopen har det mesta som du hittar på en internationell flygplats. Jag köpte parfym till min älskade fru, Campari till mina svärföräldrar och ett par svarta skor till mig själv. Nästa måltid, alltså lunchen på väg tillbaka, var i buffén. Den var minst lika bra som i Koppa. Gillade speciellt råbiffen och den varma laxen och torsken. Även här sitter du med overklig utsikt över land och hav. 

Jag testade även det lilla spat som också ligger i fören. Betyg en trea. Vi hade planer på att besöka det första gymmet på Östersjön, men ja, det blev tyvärr inte av. Jag föredrog att läsa Åsne Seierstad utmärkta bok “Afghanerna”. Där fick jag lära mig hur en taliban tänker. Man tror inte att de kan tänka, men det gör de och när det inte är krig har de samma problem som alla andra.  

Det fina med att kryssa på Östersjön är att du får en semesterupplevelse för en ganska rimlig peng. Visserligen vill Glory locka en ny publik, lite mer premium än brukligt på Östersjön. Men det är fortfarande mycket långt till internationella kryssningsupplevelser som dem du får på MSC och NCL.  

”Vi vill att alla på plats ska tjäna mer pengar”

Vad har mer hänt i veckan? Jo, vi närmar oss den 24 april klockan 15 då vi kör Travel News Business Forum för första gången i Stockholm. Vårt regionala event för besöksnäringen och reseindustrin. Syftet är enkelt: vi vill att alla på plats ska tjäna mer pengar. 

Keynote speaker Magnus Lindkvist som flera gånger blivit framröstad till Sveriges bästa talare. Under pandemin gjorde han en podcast och en bok med Jan Gradvall. Att lyssna på Magnus är ungefär som att läsa världens smartaste bok. Det finns fortfarande platser kvar på Sheraton och vill du vara med ska du boka in dig här. 

Då var påsklovet slut för våra läsare i Stockholm.

Nästa vecka kör vi som vanligt i 180. 

Wroom!

En kommentar

  1. Svenne: Vill du testa en intressant båttur, efter svenska förhållanden, så ska du testa världens största katamaran i passagerartrafik, den går mellan vackra Ystad och solskensön Bornholm Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 kommentar Öppna
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024