Annons:

Fredagskrönikan: Så får vi bort köerna på Arlanda

Jag är ledsen, jag vet att det är trist, men jag måste skriva lite mer om Swedavia denna vecka också. Det statliga flygplatsbolaget är det närmaste vi kommer en totalitär stat i Sverige. I veckan gick den före detta diplomaten Jan Eliasson ut på Twitter och sa att köerna på Arlanda skadar Sveriges rykte. Jag gissar att när man har viktiga uppdrag för FN och regeringen så slipper man stå i en lång kö för att få sin necessär genomsökt som om man vore en potentiell terrorist. Det är dock bra att maktens män som Jan Eliasson får komma ut ur sin kuvös och se hur vanligt folk har det. Skulle vi ta bort business class inom flyget skulle många, många, många människor få en mycket bättre flygupplevelse.

”Jag gissar att när man har viktiga uppdrag för FN och regeringen så slipper man stå i en lång kö för att få sin necessär genomsökt som om man vore en potentiell terrorist”

När vi på Travel News påpekar att Swedavia är en skamfläck för svensk turism, vilket vi gjorde redan i påskas, så svarar presschefen på Swedavia med att ringa upp och säga att det är lika illa på andra ställen i världen. Underförstått: kaoset på Arlanda är inte vårt fel. Det är även Säpos fel som är långsamma med att säkerhetsklassa människor och ja, det allmänna trycket på arbetsmarknaden är också högt. Folk har alltså jobb att gå till. Det är motorn i ekonomin och om folk vore arbetslösa skulle de stanna hemma, inte åka på jobb- och semesterresor. På Grand Travel Awards seminarium sa Anders Borg att viss inflation är helt okej så länge som arbetslösheten är låg. Det sista är det verkliga märket i världsekonomin. 

 

Jag klagar ofta även på SAS, men där brukar faktiskt de ansvariga när det är pilotstrejk och andra utmaningar faktiskt åka till terminal 5 och prata med press och kunder. Detta behöver inte Swedavia göra för man har inga mänskliga kunder. Man hyr ut hus och man hjälper flygplan att tömmas och fyllas. Man har stora lagerbyggnader och man har rullbanor där planen kan lyfta och landa. Man bygger om och man bygger nytt. Följaktligen är Arlanda världens längsta betongtarm.

Jag har bett om en intervju med Swedavias vd Jonas Abrahamsson i fyra år utan att få audiens. Jag mejlade några frågor till Sturups nya chef och fick enkätsvar efter ETT ÅR. Detta säger något om hur intresserad man är av att prata med Nordens största affärstidning för reseindustrin. 

Inte alls. 

Här skiljer det statliga fastighetsbolaget ut sig från alla andra höga chefer i reseindustrin. Speciellt om jag jämför med Pandox vd Anders Nissen som tragiskt gick bort för ett år sedan. Han svarade alltid efter två signaler och pratade gärna om allt från handboll till nya hotell via hundar.

”Lunchen fick jag förstås betala själv, ganska ovanligt på pressluncher kan jag säga, men jag betalar gärna för Pontus fina mat”

Di Weekend kan Swedavias högsta ledning tänka sig att vara med i för det blir snygga bilder. Men att säga något intressant eller visionärt eller ja, något så att reportern inte somnar, det är omöjligt. Jag tycker faktiskt att man kan begära mer av statliga tjänstemän som har en månadslön på 359 250 kronor. Nästa dubbelt upp jämfört med statsminister Magdalena Andersson (184 000 kronor i månaden.) 

Nu har man precis sparkat ut den bästa krögaren, Pontus in the Air, från flygplatsen och planerar att chockhöja hyrorna för alla restauratörer som är kvar. För tre år sedan blev jag utbjuden till Arlanda av deras dåvarande presschef. Han ville speciellt visa upp den nya fina restaurangen Pontus in the Air och förklarade att med detta näringshål skulle Arlanda bli en internationell flygplats. Lunchen fick jag förstås betala själv, ganska ovanligt på pressluncher kan jag säga, men jag betalar gärna för Pontus fina mat. 

Nu ska den enda topprestaurangen ut och nya krögare som satsar på stordrift in. Jag gissar att problem på säkerhetskontrollen gynnar Swedavia i viss mån. De dagar systemet funkar (vilket är de flesta vardagar) kommer resenärerna ändå tre timmar före avgång och tvingas äta dyr och dålig mat och genererar fina inkomster till Swedavia. 

”Byt ut apparaterna i säkerhetskontrollen till en röntgenmaskin som heter HI-SCAN 7555aTiX”

Här kommer nu två förslag för att få bort köerna. Den första är enkel. Höj säkerhetspersonalens löner. Min älskade fru är barnmorska, ett annat yrke där behovet är större än utbudet. I helgen tar hon ett extrapass och får 240 procents påslag. Det är sånt som får en kvinna som arbetar hårt och tar mycket ansvar att jobba lite mer.   

Byt ut apparaterna i säkerhetskontrollen till en röntgenmaskin som heter HI-SCAN 7555aTiX. Den har de på flygplatsen i Helsingfors och i Halmstad. I denna apparat kan datorn stanna i väskan och detta moment sparar MYCKET tid. Det är alltid minst en idiot varje gång jag är i säkerhetskontrollen som inte fattar detta. Ofta en man som tror sig vara ingenjör. 

Men i grunden måste Swedavia inse att de är ett servicebolag. Man måste göra den resan som SAS gjorde under Jan Carlzon. Och då förstår ni att Swedavia lever i en värld som de flesta lämnade för 50 år sedan. Självfallet har bolagets personal en egen säkerhetskontroll helt utan köer. Jonas Abrahamsson har aldrig missat ett flyg från Arlanda på grund av låg bemanning i säkerhetskontrollen, det kan ni vara säkra på.

Ja, ja. 

På söndag ska jag flyga från Arlanda till Kastrup för att gå på H22 i Helsingborg i veckan. Önska mig gärna lycka till. 

Och ha en skön vecka så hörs vi igen snart. 

8 kommentarer

  1. Erik: Ursäkta språket, men hur i H*LVETE kan det vara berättigat med en månadslön på 359 250kr?!. Skulle vara intressant att se löneförhandlingarna och hur man sätter dessa löner på chefer för statliga bolag, speciellt när det är dubbelt mot vad vår egen statsminister har. Det är absurt! Svara
  2. Frekvent flygresenär: Jag håller med dig Erik, fullständigt absurt när man inte ens kan sköta sin uppgift!! Det har nu gått 3 månader med denna Arlanda kaos och det är fortfarande orimligt att Swedavia kan utsätta flygresenärer för denna stress och oro. Det är folk som missar flyg varje dag och var har Swedavias ansvarig varit under denna tid, inte frontat kunderna iaf! Vilken företagsledare som helst skulle lösa situationen på 3 mån, annars får dem avgå. Dra in VD-lönen och kompensera alla som drabbats! Det är inte flygbolagens och kunders fel, det är 100% Swedavia. Ta ansvar och lös detta nu!! Ni är en skam för Stockholm och Sveriges största flygplats! Svara
  3. Anders Steene: Bra rutet Viggo, nu är du verkligen på hugget! Fortsätt granska!! Svara
    • Travel News: Vi kämpar på. Det är kul att de andra medierna börjar vakna i frågan om SAS och Swedavia. Det är stora frågor som angår alla i Sverige. Svara
  4. Jan Mosander: Tror fasen det att Swedavia-chefen inte vill krypa fram ur hålorna, hans styrelse och någon politisk ansvarig kan ju plötsligt börja fråga vem är det egentligen vi har anställt och hur i friden fick han den lönen? Och träder han fram blir väl svaret på ev. frågor som vanligt när det utkrävs ansvar i Sverige: ”Det var inte jag”. Svara
  5. Vera Pedersen: Säger bara att Köpenhamn och Alicante hade inga köer vid påsk men många resenärer. Amatörer är dom i Stockholm Svara
  6. Josef K: Vera - nu är du taskig mot Swedavia. I Köpenhamn och Alicante hade de kanske fått förvarningar, eller kollat i sina almanackor, att det skulle komma en påsk även i år. Swedavia verkar ha varit helt ovetande om det. Jag tror faktiskt att om Swedavia hade vetat att påsken skulle komma i år igen så hade det säkert inte varit några köer till säkerhetskontrollerna och väskorna skulle säkert ha kommit så snabbt som inom en timme (tror t o m att de skulle satt upp ryggstöd på de få bänkar som finns vid bagagebanden så att äldre passagerare skulle kunna få sitta på ett någorlunda mindre ryggskadligt sätt när de ska behöva vänta och vänta och vänta på sina väskor)... Svara
  7. Stockholmare: Självklart bör man som journalist aldrig låta någon annan betala för maten eller andra förmåner. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

8 kommentarer Öppna