Annons:

Annons:

Kanske skulle vi testa en feministisk näringspolitik

Idag ska vi prata om turism i Sverige. I veckan var jag nämligen på en pressträff hos Svensk Handel för att lära mig mer om vad turister lägger pengar på. Svensk Handel och Visit Sweden har gjort rapporten “Shopping under semesterresan”. Föreläsningen började med bild av hur stor del av BNP som utgörs av turism. Sverige ligger på blygsamma 2,6 procent. Vi är på samma nivå som Israel och Schweiz. Något över oss ligger Norge och Holland. De är nära 4 procent. Vi har mycket att lära av vår granne Island som är över 6 procent. Bäst i klassen är Spanien. 11 procent av deras BNP kommer från turism.

Min återkommande bild av att Sverige är ett U-land när det gäller turism blev ännu en gång bekräftad. Detta är ingen kritik mot Visit Sweden och andra organisationer som vill att vårt land ska få fler gäster. Som jag skrev i min förra krönika ligger makten hos Sveriges regering och den struntar i en näring som utgör 2,6 procent av BNP. Det är viktigare hur svenska bönder mår. Efter min kritik förra veckan har jag fått e-post att det är fel att ställa grupper mot varandra. Jag tycker precis tvärtom. Speciellt i en affärstidning som Travel News är det viktigt att visa hur olika tjocklek det är på grenarna i det stora näringslivsträdet. Det är intressant att kvinnor drivit utvecklingen inom turism sedan 1800-talet och männen har häckat vid plogen de senaste 6 000 åren. Kanske kan Margot Wallströms feministiska utrikespolitik kanske även testas på näringspolitiken?

Tillbaka till rapporten. Turism i riket växer enligt rapporten i takt med den övriga ekonomin, alltså knappt tre procent. Så är det i Sverige. Men i Portugal lyckades man dubbla turismen på fem år. Det går. Om politikerna vill och är beredda att göra om skattesatser och lagar. Men i väntan på att det sker är det mindre åtgärder som blir olja i systemet. En viktig är att behålla möjligheten att betala med kontanter. Rapporten visar att 25,2 miljoner tyskar är intresserade av att komma hit. Människor som vuxit upp med Stasi gillar inte att staten kan spåra vad de gör med sina pengar.

På Åhléns har man lekt östtysk säkerhetspolis och kollat hur mycket kunderna spenderar i varuhuset. En vanlig kund gör av med 400 kronor. Utländska kunder handlar för 700 kronor. Och de som är tax-free handlar för 1 400 kronor. 2017 handlade utländska turister för totalt 63 miljarder. Det är 47 procent av reskassan. Svensk Handel ser naturligtvis utländska turister som en räddningsplanka för den fysiska butiken, speciellt när allt fler svenskar e-handlar. Exakt vad olika nationaliteter gillar att köpa i Sverige kan du läsa här.

Summa summarum blev att den enskilda aktören, butiken eller hotellet, kan göra mycket genom att tipsa turister om sina grannar. Att hyra ut kanoter utan att det finns en mataffär i närheten är inte att rekommendera. Att anställa personal som kan tyska är också smart.

Det stora problemet för turistlandet Sverige är förstås kostnadsläget. De flesta av jordens sju miljarder människor har inte råd att köpa en bussbiljett här.

Men fortsätter den svenska krona att vara en randvaluta kan vi räkna med fler turister här. Rapporten pekar ut britter, holländare, fransoser och amerikaner. Det tycks mig vettigt. Övertron på att det ska hitta hit en massa människor från Asien saknar koppling till den grå vardagen.

Vad har mer hänt i veckan? Vi laddar upp inför Grand Travel Award nästa vecka. Du har väl bokat din biljett, annars gör du det här.

I veckan spanade jag in nyöppnade The Sparrow och gjorde en podcast-intervju med hotelldirektören Elin Roquet. Hon visade runt på hotellet och då kom vi att prata om dofter. Vissa hotell har sin egen doft. Nobis har samma i Stockholm och Köpenhamn. Den gör att jag känner mig hemma på båda platserna. Elin har inte någon på The Sparrow och det finns människor som är allergiska mot doftljus.

Där har ni min viktigaste insikt efter ett år på Travel News. Människor är mycket olika. Att bara utgå från sin egen måttstock ger en konstig bild av världen och speciellt om man vill sälja en vara gäller det vara öppen och nyfiken. Intervjun med Elin kommer i nästa vecka. Och The Sparrow ska ni inte missa när ni är vid Stureplan i Stockholm. The Sparrow är ett girly hotell i samma division som mer manliga Bank Hotel.  

Ha nu en härlig helg.

 

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA
Är du vår nya Key Account Manager?
Sista ansökningsdag:
7 juni 2019
Vulkanresor söker en resekonsult till Umeå
Sista ansökningsdag:
14 juni 2019
Affärsresesäljare – Kalmar
Sista ansökningsdag:
7 juni 2019
AFFÄRSRESESÄLJARE GÖTEBORG
Sista ansökningsdag:
27 maj 2019