Annons:

Annons:

Fredagskrönika: Några ord om Stockholms mest provocerande byggnad!

I veckan har jag studerat Stockholms just nu mest provocerande byggnad: Liljevalchs konsthalls nya annex. Den nya betongbyggnaden ligger precis bredvid den anrika konsthallen från 1916. Jag fick en visning av arkitekten Gert Wingårdh. Han var lite förvånad över att betong kunde vara så provocerande. Redan ett halvår före invigningen har byggnaden utsetts till den fulaste nyproduktionen av Facebook-gruppen Arkitekturupproret. Hur illa är det då? Ja, inte så illa som de 50 000 i gruppen på fejjan tycker. Utbyggnaden är ganska smäcker i förhållande till huvudbyggnaden. Men det är klart att platsgjuten betong på gulliga Djurgården provocerar många på Strandvägen och Östermalm. De ser Djurgården som sin privata trädgård och vill helst att både Gröna Lund, Skansen och Hasselbacken ska stängas ner. Det faktum att minst tio miljoner människor besöker Djurgården årligen har liksom gått dem förbi. Det är därför som de tycker att Gröna Lunds planerade utbyggnad är det värsta som hänt sedan eldkvarn brann. 

Deras trädgård ska se ut som när mormor var ung.

Men tillbaka till själva konsthallen. 

Liljevalchs har lyckats driva igenom utbyggnaden eftersom konsthallen måste vara stängd några veckor varje gång man hänger nya utställningar. Nu kan man ha öppet året runt och följaktligen kan människor som går förbi alltid komma in. 

Avgående chefen Mårten Castenfors hoppas på detta sätt öka antalet besökare från 150 000 till 250 000. En sak är säker. Alla i Stockholm kommer att vilja titta in i den nya konsthallen. En byggnad som kostat 570 miljoner och tagit fem år att bygga vill man ju inte missa. 

På sociala medier är debatten stor. Är den nya byggnaden mest lik ett parkeringsgarage eller ett fängelse? Mitt svar är att man har utgått från en av mina favoritbyggnader i världen: Malmö konsthall. Taklanternorna är identiska, liksom det råa trägolvet i gallerierna. Men sen upphör skillnaderna. Väggar i massiv betong och en fasad som känns som ett kassaskåp gör att den lätthet som finns i Malmö inte uppstår på Djurgården. 

Jag försökte också förstå varför byggets prislapp gått från 130 miljoner till svindlade 570 utan att få något svar. Men enligt de ansvariga har byggarna nu lärt sig platsgjuten betong. Byggaren Peab kallar sig själv Nordens samhällsbärare. Jag vet inte om det är ironiskt. Men att lura sin beställare på pengar kan man åtminstone. 

Vore jag ansvarig politiker på Stockholms stad skulle jag se till att Peab aldrig mer fick ett offentligt finansierat uppdrag.  

Arkitekt Gert Wingårdh tycker att byggnaden ser fin ut när man tittar från Slussen. Jag är inte riktigt lika säker. Jag tror att många känner det motsatta och det kommer att leda till att Gröna Lunds utbyggnad blir mer populär. Den nya konsthallen kommer liksom att kapslas in av nöjesfältet och nästan försvinna om Gröna Lunds planer går igenom.

Det tycker jag är positivt. För Gröna Lund alltså. 

Avslutningsvis måste jag säga att Liljevalchs nya annex är en modig byggnad. Den sticker ut på ett sätt som nästan inget annat i huvudstaden gör. Är detta ett självändamål? Svar ja.

 

8 kommentarer

  1. Leif I Ohlson: Tack för intressant betraktelse. Jag har inte sett byggnaden i verkligheten. Är i vanliga fall en förespråkare för att varje generation skall få lämna sina årsringar. Tycker t ex att tornen i Vasastaden är fina på sitt speciella sätt. Bra att du tar upp kostnaden. De flesta företagsledare hade fått lämna sina uppdrag om projekten drar iväg på det viset. Tycker dock att etikettera de som engagerat sig i social medier som "galningar" kan kritiseras. Alla har har inte tillgång spaltmeter i tabloider eller utmärkta nyhetsbrev som Travel News Trevligt veckoslut tillönskas. Svara
  2. Sir Gerschen: ”Galningar” - där föll du många steg på trappan för respekt och vederhäftighet. Svara
    • Travel News: Galningar var dumt. Ändrar detta. Svara
  3. Stefan: En ful byggnad upprättad av en oikofob och avsedd för ett döende folk. Storm i ett vattenglas. Svara
  4. Flygkonsult: Galningar? Då var med andra alla så kallade ”galningar” som lyckades med att stoppa det fula Nobel-bygget på Blasieholmen som överhuvudtaget inte skulle passat in i miljön. Detta har inget med de boende på Strandvägen att göra utan ett självklart önskemål från många fler än de som råkar bo på Strandvägen att få Stockholms vackraste delar få förbli vackert. Betong är per definition inte vackert. Som bropelare eller husgrunder etc är betong jättebra. Sen kan man gärna klä in denna betong i något vackert fasadmaterial av ett helt annat slag. Men inte som en enskild betongbyggnad liknande en större transformatorstation. Detta är Djurgården som kan betraktas som en oas för alla Stockholmare och turister men inte ett Kungens Kurva eller något annat större köpcentrum. Svara
  5. Flisan: Som vanligt när det ska byggas nytt blir det betong, fyrkantigt och absolut inte så att det passar ihop med övrig gammal anrik atmosfär!!!! Näe fult är bara förnamnet!! Djurgården är till för alla, inte bara de som bor där. Fånig kommentar! Svara
  6. Flygkonsult: TILLÄGG: Platsgjuten betong på ”gulliga Djurgården” provocerar många fler i både resten av Stockholm och övriga Sverige samt även de som bor i utlandet långt utöver de som ev. bor på Strandvägen och Östermalm. Kommentaren om vem som blir provocerad bör definitivt också tas bort eller klart justeras. P.S Fråga:Det krävs en god ton hos läsaren och insändarna. Varför kan inte en god ton hållas då hos tidningsskribenten? Svara
  7. Tomas: Det har var den dummaste artikel jag har last pa TravelNews! Djurgarden ar en oas for alla och det ar inte bara de pa Strandvagen och Ostermalm som ser det som sin privata tradgard. De flesta av besokarna som bor i Stockholms innerstad ser det nog som sin tradgard. Jag bor i utlandet och aker alltid ut pa Djurgarden nar jag kommer hem och njuter. Vad ar det for fel om den ser ut som det gjorde pa mormors tid? Det ar val harligt med en plats som inte vill sticka ut och provocera hela tiden. Svara

KOMMENTARER

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

8 KOMMENTARER ÖPPNA
STRICCT TRAVEL expanderar!
Sista ansökningsdag:
8 oktober 2021
På nytt jobb

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.