Annons:

”Larmrapporter i all ära, de flesta har det overkligt bra.”

Miljö. Klimatpåverkan. Rädda världen. Alltså, finns det något tråkigare? Allt detta tjat om ekologisk mat. Närodlat. Krav. I veckan var jag på ett workshop om detta. En krögare ville bli Sveriges mest miljömedvetna krögare. Jag är stamgäst med rabattkort och var inkallad. Jag vågade förstås inte säga högt vad jag tänker. FN har nämligen bestämt att vi till 2030 ska ha uppnått 17 “tuffa” miljömål. Ni fattar. Det är bråttom. Vår regering har förstås hakat på. (Så blir det när miljömupparnas parti får bestämma.) Och nu ska även näringslivet delta.

FN bestämmer.

Jag tillhör inte dem som tycker att allt håller på att gå åt helvete. Larmrapporter i all ära, de flesta har det overkligt bra. Tillväxt har tagit oss till 7 miljarder människor på jorden och tillväxt har lett fram till att det finns mat till alla. Tillväxt har en baksida därav FN:s 17 mål, men i grunden är tillväxt det bästa som finns. Jag tänker att eftersom “alla” är så inne på miljön så behöver jag inte bry mig så mycket. Jag är alltså för yttrandefrihet och det innebär att en får lov att tycka lite olika. Många i Sverige är för yttrandefrihet, men de klarar inte av att lyssna på Cissi Wallin, Donald Trump och Jimmie Åkesson. Det tycker jag är lite konstigt. Men det är Sverige. Läs gärna mer om detta i valfri krönika av min idol Johan Hakelius.

Flera på seminariet tyckte att det var bra att man på krogens menyer kan läsa var fisken och köttet kommer från. Helst ska det vara från en liten gård i norra Jämtland. Jag tycker att det är trevligt, men jag förstår inte hur det påverkar miljön. Jag är mer intresserad av var gästerna kommer från. De som flugit till Stureplan från andra sidan jordklotet är de mest intressanta. Hur hittade de till bord 14? Ekologisk mat är också trevligt, men om alla krävde att äta ekologisk mat skulle maten inte räcka till 7 miljarder människor. Men hur ska vi då rädda världen och nå de 17 målen? Mitt förslag är att krögarna skriver ut på menyn vilken maträtt som är bäst respektive sämst för miljön. De som tycker att biff med bea och pommes är smaskigast kan gott få skämmas lite. Doggy Bag är inte lösningen på problemet. Det leder bara till fler förpackningar och sen står maten och ruttnar i ett kylskåp i stället. Det gäller allt utom pizza.

Jag tycker faktiskt att Petter Stordalen gör det bra när han på sin hemsida redovisar hur det går med planeten, profiten och personalen i tre enkla nyckeltal. Mitt fokus här på Travel News är profiten. Vi är ju en affärstidning. På workshopen fick vi utvärdera krogarna i koncernen. Vi pratade i en dryg timme om sex olika krogar utan att en enda gång nämna maten.

***

Sakta men säkert håller jag på att ladda upp inför Almedalen. Politikerveckan. Den är hatad av alla som aldrig varit där. Men den är älskad av mig. Jag har varit på plats i knappt femton år och minns mitt första DJ-battle som om det var igår. Det kommer att bli första gången som jag reser till Almedalen med Travel News-hatten på. Ser fram emot att bevaka reseindustrin i shorts med ett glas rosevin i handen. Många frågor som intresserar mig. Flygskatten är förstås nummer ett. Jag har försökt kolla upp hur det går för Skattemyndigheten att driva in den. Jag kan rapportera att de flesta kända större flygbolag har registrerat sig och skaffat ett svenskt skattekonto. Huruvida det kommer rätt mängd pengar till Magdalena Andersson vet vi först vid årets slut. Skatteverket kan kolla med Luftfartsverket hur många som faktiskt varit ombord ett plan som lämnat en svensk flygplats. Knappt 2 miljarder ska notan sluta på. Vad jag förstår så kommer alla större aktörer i branschen att vara på plats. Har ni några nyheter är det bara att höra av sig.

***

Sen vill jag bara tacka för alla vänliga ord som ni läsare förmedlar till oss på Travel News om tidningen. Jag var tidigare chefredaktör på en annan branschtidning och där var läsarna sura och ogina. De skulle hellre hugga av ett finger än säga något vänligt om branschtidningen. Här på Travel News är det tvärtom. Vänlighet ingår i resebranschens DNA. Jag tror att förklaringen är att alla som arbetar i branschen förstår att de arbetar med försäljning. Och vet att nöjda och glada kunder köper mer än bittra och arga. Att bidra till en positiv spiral är viktigt. Självfallet kommer det då och då också kritik och vi kan bli bättre på alla punkter. Men jag gillar principen att man hellre är en pleaser än en polis.

 

Kommentarer är stängda.