Annons:

Annons:

Sverige är ett u-land när det gäller service

27 grader. Det är gränsen för att kunna arbeta. Är […]

27 grader. Det är gränsen för att kunna arbeta. Är det varmare än så går produktiviteten ner. Det har min kompis, hjärnforskaren och läkaren Katarina Gospic, lärt mig. I Sverige har vi fram till sommaren 2018 aldrig på allvar behövt ta in dylik kunskap. Tycker du att denna krönika är dålig. Då ska du veta att den skapats under stekheta förhållande.

Jag är tillbaka på kontoret efter en dryg månad på resande fot.

Vad är då min viktigaste insikt efter otaliga hotell- och krogbesök? Att Sverige fortfarande är ett u-land när det kommer till service.

Missförstå mig nu inte.

Jag har inget emot att möta pigga tonåringar i receptioner och vid krogbord. Jag förstår att det är ett kul sommarjobb att servera och då kanske man inte pluggar in en lång vinlista eller krångliga recept. Men finns det ingen på enheten som är över 20 år blir det lite problem om vissa gäster har frågor. Service är inte att bära en tallrik så fort som möjligt. Service är en form av energiöverföring. Det tar några år att lära sig vad en gäst vill ha före hen vet det själv.

Jag förstår att om en ensam servitör ska serva 20 gäster att det finns inte många sekunder över att svara på konstiga frågor. Speciellt från gäster som likt undertecknad tror att de äger världen. Man ska vara glad om det tar mindre än 15 minuter från beställning till föda. Och att ingen kommer och dukar av är det inte heller så konstigt. Bara att hitta i ett krogkök tar en vecka om man aldrig varit i ett förut.

Hur ska då vi får bättre och mer erfaren servicepersonal i Sverige? Jag tror faktiskt att det är omöjligt med det svenska löneläget. Vårt skattesystem i kombination med att vi inte har någon service-tradition gör läget permanent.

Det är ingen slump att den krog som jag fått bäst service på i sommar har en hovmästare från Argentina. Restaurangen är nyöppnad och heter Ivar. Den ligger i gamla hovrättens vackra lokaler i Malmö. Hovmästaren arbetade tidigare på restaurang Brogatan i samma stad och kom ihåg vad min kompis brukade äta där för tio år sedan. Stekt lever med gräddsås.

Det mina vänner är energiöverföring i den högsta divisionen.

Jag vill med detta inte klaga på alla andra ställen jag besökt i sommar. Det mesta har varit bra och några ställen har varit riktigt bra. Men om man jämför med den service-hastighet och kunskap som finns i Palma eller New York är Sverige fortfarande ett u-land.

Men ni ska inte bara gå till Ivar för att få bra service. Även maten är utmärkt och priserna humana.

***

Tog som vanligt Snälltåget tillbaka till Stockholm. Tåget var i tid och i restaurangvagnen mötte jag en stentuff tjej som var boxare och lärde upp väktare. Jag menar, sådana möten sker aldrig när en kör bil eller flyger.

***

Ni missar väl inte Travel News podcast premiär. Här kan ni lyssna på min intervju med Nordic Campings vd Johan Söör.

***

ARN-anmälningar av SAS har denna sommar gått från 88 till 147. Det är med andra ord långt till den ekonomiska smällen på 360 miljoner som experter varnat för. Har försökt få en intervju med SAS vd Rickard Gustafson i veckan, men utan framgång. Men jag lovar att det blir ett nytt försök nästa vecka.

***

Snart kommer höstens program till Travel News Academy. Håll ut. Ha nu en skön helg i värmen oavsett om ni är kvar på semestern eller åter i stan. Vi hörs på måndag igen.

Birka söker kommunikatör
Sista ansökningsdag:
2 november 2018
Account Manager och Projektledare till Ski Unlimited
Sista ansökningsdag:
9 november 2018
Flight Operations Manager till Maxli Travel Group
Sista ansökningsdag:
25 oktober 2018
Sheraton söker Marketing Specialist
Sista ansökningsdag:
9 november 2018
MSC Cruises söker Flight Reservation Agent
Sista ansökningsdag:
2 november 2018