Annons:

Viggos PR-skola del 2

I våras skrev jag en krönika om hur man skulle skriva ett pressmeddelande för att bli publicerad i Travel News. Vi gör detta flera gånger om dagen så är det många som har kunskapen.

Nu tänkte jag skriva lite om hur man ska organisera ett PR-event. Jag besöker dessa ganska ofta och har nu lite goda råd att dela ut till arrangörerna. Till att börja med måste ni förstå att det finns två sorters journalister. De som har för mycket att göra och de som har för lite att göra. De senare kallas frilansjournalister och uppskattar alltid en gratis lunch och har inget emot att betala med lite leenden och nickar. Jag har varit frilansjournalist i fem år och jag har njutit av varenda vinlunch med långt före och efter mingel. Vi skriver dock aldrig en rad om de event vi besöker. Möjligen att det kan bli en rolig film på Instagram Stories för 250 tittare.

Det var då. Nu är jag ensam chefredaktör på liten affärstidning och det finns alltid mer att göra på redaktionen. Varje dag publiceras ett tiotal notiser och små artiklar och det säger sig själv att om man äter lunch i tre timmar blir det färre notiser = färre läsare.

Men jag tycker ändå mycket om att gå på pressevent eftersom då får jag träffa kollegor och skvallra. Att detta är människans innersta längtan kan ni läsa mer om i den globala boksuccén Sapiens.

Följaktligen ska ett bra pressevent ha ganska mycket luft i schemat. Det är också bra med ett större pressevent så att man hinner mingla med fler kollegor. Det måste finnas en kritisk massa för att det ska kunna bli energi. Läs gärna mer om detta i Einsteins Relativitetsteori.

Självfallet förstår jag att det måste göras en presentation. Det är helt okej, men det är bra om ni övar innan. Testa vad som ska sägas inför en vän eller kollega. Ni kommer att inse att om det pratas i femton minuter om vinets historia och fram till idag, samtidigt som det står varm mat på bordet så kommer två saker att hända. Maten blir kall. Gästerna somnar.

Vill du berätta om några siffror? Var tydligt med vad som är grejen. Ju fler siffror desto fler förvirrade journalister. Vi gillar ord. Vi är inte ingenjörer.

Dagens Industri har som princip att alltid har en vinnare eller förlorare på förstasidan. Mer komplicerad än så är  inte människan.

Tiden.

Dra inte över.

Häromdagen var jag på ett event hos Carlsbergs. De bjöd på goda mackor, underbar öl, gjorde en jättebra presentation och höll tiden nästan på minuten.

Då lämnar man eventet med en positiv bild av det globala ölmärket.

Vi ställde en fråga till värden: varför gör du detta? Hen hade ett riktigt bra svar. Carlsbergs vill bli ett mer miljömedvetet bryggeri och lansera tre nya etiketter. Det räcker. Livet, och event, behöver inte vara mer komplicerat.

Avslutningsvis: i många fall räcker det att skriva ett bra pressmeddelande. Det spar både pengar och tid. Men som sagt, att träffas och skvallra är människans innersta längtan. Utgå alltid från detta och ditt PR-event kommer att bli en succé.

Kommentarer är stängda.