Annons:

”Vi ska leverera top of the line”

Ann O.Andersson är ny Chief Commercial Officer på Visit Sweden. Här berättar hon om sitt nya uppdrag, hur hon är som chef och vad hon lärde sig på resebolaget TUI Nordic.

Grattis Ann O Andersson till nytt jobb som ny Chief Commercial Officer på Visit Sweden. Varför valde de dig?

Tack! Jag är så glad över att få ta mig an detta spännande uppdrag som jag ser en stor utvecklingspotential i.  Tror att min breda erfarenhet från besöksnäringen är en viktig del. Jag har arbetat och varit verksam internationellt som hotellchef och försäljningschef och i Norden i världens största researrangör TUI. Mitt breda kontaktnät internationellt och nordiskt tar jag också med mig till Visit Sweden.

Jag har också varit egen företagare och startade 2016 specialist-researrangören Signaturresor. Den kunskapsbredd det ger och den drivkraft och det engagemang som behövs för att bygga upp en ny aktör på en marknad som Sverige har säkert också varit en viktig del. I mångt och mycket bygger också mitt nya uppdrag i Visit Sweden på delvis liknande grunder: Att bygga upp en kommersiell plattform baserad på genuina upplevelser tillsammans med den expertis som finns i vårt land.

Vad gör en Chief Commercial Officer på Visit Sweden hela dagarna?

Eftersom det är ny tjänst och jag inte har börjat än, är det svårt att säga i detalj, men som Chief Commercial Officer kommer jag att, tillsammans med mitt team, bygga upp en ny enhet med inriktning på kommersiella samarbeten med olika typer av aktörer inom besöksnäringen och närliggande branscher både internationellt och i Sverige.

Du ska “på marknadsmässiga villkor erbjuda PR- och marknadsföringsaktiviteter”, vad innebär detta? 

Uppdraget är att hitta nya möjligheter och stärka marknadsföringen av Sverige utomlands med hjälp av samarbeten med externa aktörer och genom att använda Visit Swedens unika kunnande, insikter och relationer på prioriterade marknader. Vi kommer att göra mer av det vi är experter på och erbjuda sådant som ingen annan kan på ett affärsmässigt sätt. Jag utvecklar gärna detta mer när jag är på plats.

Varför ska ett statligt bolag erbjuda detta?

Konkurrensen om den internationella resenären är stentuff. Visit Sweden måste över tid vidmakthålla en effektiv verksamhet och då behöver överskott genereras för att kunna investera i verksamheten. Avsikten är inte att generera överskott till staten utan att man fortsatt ska kunna satsa på de nya digitala verktyg och kompetensutveckling som krävs för att bibehålla befintliga och locka nya utländska turister till Sverige.  

Vad kommer detta att kosta? Är planen att dumpa marknaden eller sälja top of the line-pr?

Att verka på kommersiella marknadsmässiga villkor betyder att leverera top of the line tjänster och produkter som bygger på Visit Swedens unika kunnande. Visit Sweden har unik kompetens om de viktiga utländska marknaderna. Den omfattar inte bara insikter om utländska turisters beteenden och intressen, utan även viktiga relationer med aktörer i det internationella reseledet. Det skapar fantastiska möjligheter att marknadsföra Sverige i bredare sammanhang. Storleken på de olika samarbeten vi kommer att göra kommer säkerligen att variera, men oavsett storlek och avtal så är fördelen att vi kan nå ut bredare tillsammans. Exakt hur detta kommer att bli får vi se i höst.

Och ja, vem är du egentligen?

Som person är jag genuint intresserad av mycket. Jag tycker om att sätta igång och vara med i skapande processer, är analytisk, strukturerad och engagerad. 

Jag har lätt för att knyta nya kontakter och drivs av att utveckla affären tillsammans med samarbetspartners och mina team.

Din viktigaste lärdom på resebolaget TUI Nordic?

Vikten av att alltid lyssna på vad kunden önskar och anpassa erbjudandet till det. Att vara flexibel och snabbt anpassa sig till en marknad som är i konstant utveckling.

Jag hade också förmånen att under min tid i TUI Norges ledningsgrupp samarbeta med ett oerhört kompetent och engagerat team med VD Jörn Kristiansen som är den ledare jag lärt mig mest av.

Dina bästa egenskaper som chef?

Jag är van att arbeta över gränser både nordiskt och internationellt och ser gott samarbete som en förutsättning för att åstadkomma resultat. Starka och fokuserade team kan göra stor skillnad och skapa en mycket positiv utveckling.

Just dynamiken i att samarbeta mellan olika organisationer och partners, som tillsammans åstadkommer resultat och lyfter affären i stort, är något jag brinner för och ser fram emot att kunna bygga vidare på i Visit Sweden.

Och vad kan du bli ännu bättre på?

Tror på mottot att man alltid kan bli lite bättre på det mesta, det är så man bygger framåt och lyckas nå sina mål.

Visit Sweden ska fortsatt sälja turistlandet Sverige i utlandet, varför inte även för svenskar?

Det är Visit Swedens ägare som bestämmer uppdraget och omfattningen. 

Har ni en kickstart-plan när corona-restriktionerna i Norden släpper?

Jag vet att Visit Sweden jobbar utifrån olika senarier och är redo när reserestriktionerna släpper.   

Dina topp tre grejer att göra på semestern i Sverige?

Njuta av salta bad från klippor.

Segla i Sveriges vackra skärgård.

Äta pinfärska havskräftor och nyplockade svenska jordgubbar.

Reseindustrins största utmaning?

Att snabbt anpassa sig till marknadens förändrade resmönster och bokningsvanor med ny teknik som utvecklas allt snabbare. Alltid sätta kundens intressen först och inte styras av långa åtaganden hos leverantörer. Man behöver också bli bättre på att lyfta fram de stora fördelarna med att resa med en researrangör som ger både trygghet i resandet och hjälper kunden när oförutsedda händelser inträffar som till exempel nu i dessa tider.

Namn: Ann O.Andersson

Titel: Chief Commercial Officer 

Familj: Gift med Per

Bor: På vackra Ekerö

Senaste resa: Till Åtvidaberg och dess vackra golfbana med nyinvigt boutique-hotell Villa Baro. Senaste utomlandsresan gick till charmiga Saint Paul de Vence i Provence.

Favorithotell: Hotell Torralbenc på Menorca, småskalig, rustik och lantlig charm med riktigt bra kök och Nynäs Havsbad som är en återkommande favorit då jag gifte mig där.

Favoritkryssningsbolalg: Star Clippers

Favoritreseapp: Flight tracker

Flygbolag som jag åker helst med: Singapore Airlines och SAS.

Favoritdestination: I Sverige Hunnebostrand och i världen Kantabrien i Spanien och Argentina.

Min drömresa: Just nu att upptäcka mer av Sveriges vackra natur och platser jag inte besökt här. Snart på väg till Österlen.

Och när resandet öppnar upp för oss igen, så längtar jag till Costa Rica med dess vackra natur och fantastiska djurliv.

Detta vet vi inte om dig: Har flugit både hanggliding och paragliding i många år. Det är en underbar upplevelse att se jorden lite från ovan.

Är engagerad i internationellt biståndsarbete i ideell verksamhet och brinner för att bidra till en mänskligare och bättre värld.

Kommentarer är stängda.