Den gamla tidens resande, där man går in på en resebyrå, berättar vart man vill åka och sedan får hjälp att boka precis allt, existerar fortfarande. Men det är ett utdöende fenomen. Enligt en undersökning av Google är det endast ca 10 % av resenärerna som fortfarande använder en resebyrå för att boka sin resa. De flesta bokar numera själva via internet. Men detta är bara ett av de sätt som internet och den nya mobila teknologin har revolutionerat resandet och reseindustrin. Vi ska ta en titt på några andra av de stora områdena.
Priset får bestämma destinationen
Det stora utbudet av billiga flygstolar både från budgetflygbolag och traditionella flygbolag har ändrat hur man väljer resedestination. Detta fenomen är speciellt vanligt bland yngre människor som helt enkelt väljer en tid på året att åka och sedan letar efter de billigaste destinationerna att flyga till. Det har till exempel lett till att många destinationer i Öst- och Centraleuropa fått ett uppsving.
Den portabla reseguiden
Mobiltelefonen har i hög grad kommit att ersätta gamla förlegade guideböcker som bara tar upp plats i ryggsäcken. Med en mobil i fickan kan man snabbt hitta runt i en ny stad, få uppdaterade rekommendationer på nöjen och mat samt föreviga sina reseminnen med hjälp av telefonens kamera. Många använder dessutom mobilen som portabel nöjesmaskin. Man kan streama filmer och musik direkt i mobilen, många spelföretag som casinosidan Hajper till exempel har också utvecklat strömlinjeformade applikationer som är lätta att använda för en stunds underhållning även när internetuppkopplingen inte är lika bra som hemma i soffan. Dyra avgifter för roaming går numera att undvika genom att köpa ett lokalt SIM-kort. Många länders telekom-operatörer erbjuder dessutom fördelaktiga datapaket speciellt framtagna för turister.
Nya former av boende
Innan den mobila teknologins intåg var det få som kunde tänka sig att anlända till en helt ny stad utan att först boka ett hotell i förväg. Men numera är spontanresor mycket vanligare och det är lätt att resa utan att planera i förväg. Det har också uppstått flera olika alternativ till hotell för den som är ute och reser. Möjligheten att kortidshyra en lägenhet eller ett hus tilltalar många och gör faktiskt stor skillnad i hur man upplever en ny stad. För budgetresenärer som tidigare sökt sig till vandrarhem finns numera möjligheten att istället sova över hos andra resenärer helt gratis i utbyte mot att man erbjuder samma tjänst därhemma.
Big data
Men det är inte bara för resenärer som den nya teknologin ändrat hur resebranschen fungerar. Enkelheten med vilken resenärer kan leta efter nya flyg, hotell och andra resetjänster har också påverkat hur företag inom dessa branscher arbetar. Med miljontals förfrågningar varje dag via olika resebokningssajter och andra portaler kan företagen samla på sig en stor mängd data. Uppgifterna används sedan för att ge en bättre bild av vad kunderna letar efter och vad de är villiga att betala än vad någon marknadsundersökning tidigare kunde ge.
Sammanfattningsvis kan man säga att resebranschen är en av de branscher som revolutionerats mest av den nya informationsteknologin. Detta var bara några få exempel på detta.