I bokslutet för 2024 rapporterar bolaget en omsättning på 81,2 miljoner kronor, en betydande ökning från omsättningen 2023 på 64,9 miljoner. Trots detta visar bokslutet en förlust på 124 000 kronor till följd av satsningen på Camp Järvsö som gick i konkurs hösten 2024.
– Vi var den största av fem ägare i Camp Järvsö. Historien inleddes 2017–2018 när många talade om flygskam och vi ville hitta erbjudanden till kunder med ett alternativ som inte innebar att man var tvungen att flyga. Det gick bra till en början och före pandemin hade vi 15 helgresor i Sverige. Men sedan kom pandemin och det blev jobbigt för alla i resebranschen.
Camp Järvsö var Springtimes största satsning någonsin men som gick i konkurs efter jättemycket jobb och stora förluster, förklarar Patrik Yderberg.
– Det påverkade givetvis vårt resultat även om omsättningen 2024 var okej. Men i år räknar vi med en omsättning på 92–94 miljoner. Och dessutom har vi blivit av med den ryggsäck som pandemin inneburit och, även om det givetvis är mycket tråkigt, så har vi inte längre Camp Järvsö att kämpa med vilket på ett sätt är en lättnad.
De senaste fem åren har Springtime upplevt ett växande intresse för löpning.
– Alla de stora maratonloppen är slutsålda långt i förväg. I årets Stockholm Marathon sprang 14 000 av 23 000 för första gången. Förra året var det hälften. Min tes är att många började med löpning under pandemin och nu känner sig mogna för att springa lopp. Många av de stora loppen blir slutsålda bara inom några dagar efter att de öppnar anmälan. Till årets London Marathon försökte 1,1 miljoner att få plats. Vi har aldrig tidigare lyckats med halvmaror men nu är även dessa slutsålda.
Med detta tryck på platser i de populäraste loppen är det svårt för andra att kunna konkurrera med Springtime Resors 40-åriga historik.
– Trycket är så hårt att arrangörerna ser ingen anledning att släppa in fler aktörer. I stället kanske de ordnar andra typer av resor för löpare, men dessa är i en helt annan skala jämfört med de 300–500 personer som vi har på våra resor.
Intresset för löparresorna har kommit och gått genom åren, konstaterar Patrik Yderberg.
– Ibland är det stekhett, vilket det just nu är. Och då har vi en bra sits. Vi ser framför oss fem riktigt bra år. Och det är dubbelt roligt efter fem svåra år.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.