Annons:

Premium

Ett dåligt skämt att kalla svensk besöksnäring för basindustri

Travel News chefredaktör Viggo Cavling jämför statliga bidrag och kommer fram till att regeringen har svart humor.

Den 22 december skickade nye näringsministern  Karl-Petter Thorwaldsson ut ett pressmeddelande med rubriken: “Svensk besöksnäring i fokus 2022”. 

– Besöksnäringen är en ny basnäring för Sverige. Den är personalintensiv och erbjuder många, inte minst unga personer och personer med utländsk bakgrund, ett första steg in på arbetsmarknaden. Den bidrar både till Sveriges exportintäkter genom utländska besökares konsumtion i Sverige men också genom sin platsbundenhet till lokal och regional utveckling så att stora delar av landet blir mer attraktiva att bo, leva och verka i, skrev näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson i ett meddelande. 

Bakom de stora orden fanns beslutet att tilldela Tillväxtverket 75 miljoner kronor. Pengarna “syftar till att främja besöksnäringens omställning och hållbara utveckling.”

Alltså, att påstå att svensk besöksnäring är en basindustri är någon form av skämt. Alla siffror pekar nämligen på det rakt motsatta.

Under pandemin har turismens del av BNP sjunkit till 1,6 procent. Turistkonsumtionen är ner 38 procent till 138 miljarder och turismens exportvärde är ner 52 procent till 47 miljarder. Antalet anställda inom turism är ner 9 procent till 123 000 människor. Allt enligt Tillväxtverkets årliga rapport för 2020.

Och för att ändra denna utveckling vill regeringen skjuta till 75 miljoner som ska fördelas via Tillväxtverket. 

Även Visit Sweden har fått lite mer pengar (20 miljoner) för att marknadsföra Sverige både i utlandet och nu även i Sverige. I förra budgeten blev det också en slant till att rusta upp Göta Kanal, 82,6 miljoner kronor.

Men hallå, detta är kaffepengar i regeringens budget om drygt tusen miljarder. 

Före min tid på Travel News var jag chefredaktör på medie- och reklamtidningen Resumé som idag har fusionerat ihop med medie- och reklamtidningen Dagens Media. Ett snabbt överslag av uppgifter i denna affärstidning ger att regeringen under samma period hällt in i 10 miljarder i mediebranschen. Det mesta har…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium