Annons:

Därför finns Travel News Premium

Kunskap är makt. Och kunskap är allt när du ska fatta beslut. Ju mer kunskap desto bättre beslut. Svårare än så är det inte. Det är därför som Travel News Premium finns för att du som är chef eller arbetsledare i reseindustrin ska veta vad som händer i din närhet och i omvärlden. Det kan vara att grannens hotell har gått i konkurs och en ny reseapp i Kina som slår världen med häpnad. Vi har koll på det som du ska ha koll på för att nå dina affärsmål. Och vi skriver hellre kort och koncist än långt och tråkigt. Vi vet att din tid är värdefull.

Vi analyserar direktörernas löner och SAS senaste kvartalsrapport. Vi gör djupintervjuer till de viktigaste aktörerna i reseindustrin. Senaste halvåret har vi bland annat träffat SAS vd Anko van der Werff, Easyjets vd Johan Lundgren och BRA:s styrelseordförande Per G Braathen. Och vi är förstås alltid först med senaste nytt. Varje morgon klockan 7 kommer vårt nyhetsbrev med en sammanfattning av det som hänt senaste dygnet. Det finns 1500 unika artiklar om reseindustrin i Travel News Premium. 

Varje höst går vi igenom 2000 årsredovisningar i reseindustrin och rangordnar dem utifrån omsättning och vinst. Det har vi gjort sedan starten 1985. Våra bokslutsgenomgångar är mer kända som hotelltoppen, researrangörstoppen och resebyråtoppen. Vi berättar också vem som tjänar mest i reseindustrin i lönetoppen. För visst är det kul att jobba med resor, men om man inte får vettig ersättning blir det aldrig professionellt.

Nils Norberg, vd Travel News

Travel News har funnits sedan 1985 och vi är Nordens största och ledande affärstidning om resor och besöksnäring. Vi vill driva och utveckla den industri vi bevakar så lönsamheten blir bättre, branschens status ökar och näringens andel av BNP blir högre. Flera större bolag i vårt bevakningsområde har köpt gruppabonnemang till alla i ledningsgruppen och viktiga chefer. Vi tar det som ett tecken på att vi gör ett bra arbete, men vårt mål är att alla beslutsfattare i vår näring ska få en egen prenumeration på Travel News Premium. 

Vår redaktion består av tre reportrar: 

Leif Holmkvist, ekonomireporter

Skriver i första hand ekonomiska analyser av noterade bolag i reseindustrin: SAS, Scandic, Skistar, First Camp och Norwegian.

Är ansvarig för vår årliga genomgång av alla större bolag i reseindustrin. Vi granskar över 1200 bokslut i kategorierna hotell, researrangör, resebyrå konferens och camping. Vi publicerar också lönetoppen med inkomsterna för över 300 chefer inom reseindustrin. 

Leif har ett förflutet som stridspilot, men är även prisbelönt som grävande journalist. Förutom Travel News medverkar han regelbundet i Fokus och Dagens Media. Under sin långa karriär har han gjort en rad avslöjanden som fått stort genomslag. Exempelvis att Bonnier skulle sälja TV4 och att statsminister Göran Persson hade ett hemligt samarbete med SVT:s politiska reporter Erik Fichtelius.

Har du nyhetstips till Leif? Mejla här.

Janne Sundling, reporter 

Är Travel News mest politiska reporter. Har en unik kunskap om vem som styr Sverige. Och hur detta går till i praktiken. Alltså, ska Bromma få vara kvar och hur ska Arlanda växa?

Men Janne har även mer nördiga intressen och stor regional kunskap och brukar skryta med att han varit i 81 procent av landets kommuner. Skrev nyligen en artikel med denna rubrik: “Sex års hotellbråk i Skövde kan vara över”. 

Har du nyhetstips till Janne? Mejla här.

Viggo Cavling, chefredaktör på Travel News.

Viggo Cavling, chefredaktör

Jag Viggo Cavling är chefredaktör och leder detta redaktionella arbetet på Travel News. Mitt mål är att vi dagligen ska publicera fem-sex nyhetsartiklar och minst två-tre premium-artiklar. Ofta blir det fler. 

Jag arbetar enligt hagelgevärsprincipen, skjuter man mycket och ofta ökar chansen att man träffar rätt. Energin som uppstår när man är aktiv ska inte heller underskattas. Mitt mål är att reseindustrin ska vara i ständigt fokus i det offentliga samtalet i Sverige och att reseindustrins andel av vårt BNP ska öka. Travel News är redan nu Nordens största oberoende affärstidning för reseindustrin, men mitt mål är att vi ska bli mycket större.

I första hand genom att skriva mer om turism och resande i Sverige. Det innebär inte att vi ska överge vårt gamla DNA outbound. Detta är och förblir Travel News hjärtland.

Mejla gärna mig här.