Annons:

Annons:

Gröna Lund vinner Wilhelmina Skogh-priset för bästa resesajt

Johanna Kjellser är ansvarig för Gröna Lunds sajt. Här berättar hon om framgångsreceptet.

Grattis till vinsten, varför vinner ni? 

Tack! Vi strävar efter att göra sajten så användarvänlig vi kan och att möta de krav som användarna har på en bra sajt idag. De senaste åren har användarupplevelsen utvecklats utefter användardata samt resultat vi fått från användarundersökningar, och det ger bra resultat!

Ge oss lite fakta. Hur stor är sajten? 

Under förra året hade vi 15 miljoner sidvisningar. Vi säljer biljetter och åkprodukter för över 50 miljoner per år.

När är det mest trafik?

Det är mest trafik under maj-augusti när vi har som mest besökare även i parken, och de senaste åren har vi även haft en bra höst-topp i oktober då Halloween blivit en välbesökt säsong.

Sajtens viktigaste KPI?

Antal köp online, jämfört med köp på plats, är den siffran vi strävar efter att ständigt öka. Sajten ska både infomera om allt som händer på Gröna Lund under en sommar och sälja X tusen åkband varje dag.

Hur hittar man rätt mix?

Vi strävar efter att ha all information som vi vet är efterfrågad lättillgänglig, alltid uppdaterad och inspirerande. Och också att all information har CTA i anslutning så att när och där man blir intresserad, kan man som gäst ta sig vidare till att bli kund och ta steget till att boka sitt besök.

Ni ska även hitta en massa personal. Hur funkar det? 

Ja under våren ska vi ju alltid tillsätta väldigt många säsongstjänster, i år hela 1500 st! Vi har ett rekryteringsverktyg på koncernens sajt, parksandresorts.com där vår centrala rekryteringsavdelning lägger upp alla annonser, tar emot ansökningar och gör tester inför intervjuer och auditions.

Hur driver ni trafik till sidan? 

Vi annonserar en hel del i sociala medier; Facebook, Instagram, Youtube och Snapchat men också en hel del via Google display networks. Sen gör vi utomhusreklam och bio för att få en bra räckvidd.

Vilka byråer arbetar ni med? 

Vi har en digital partner i Rebel & Bird som hjälper oss att utveckla och förvalta webb och app. För hjälp med den perfekta mediamixen och att driva rätt trafik har vi hjälp av The Amazing Society.

Ni har arbetat en del med influensers, hur funkar det? 

Vi gör samarbeten med influencers när vi vill nå ut via deras plattformar och nå en publik som vi själva inte har hos oss. Det funkar riktigt bra då det ofta är genuina tips eller glada besök i vår park som visas upp – de flesta influencers går ju också på Grönan ibland, så det blir naturligt för dem och deras följare och innehållet upplevs som äkta.

___________

Namn: Johanna Kjellser

Titel: Digitalansvarig, Parks and Resorts.

Familj: Ja!

Ålder: 33

Bor: Sundbyberg

Senaste resa: Skidresa i Åre förra veckan.

Favorithotell: Copperhill ligger nära till hands. =)

Favoritreseapp: Vings app funkar riktigt bra tycker jag.

Favoritdestination: Krakow åker jag gärna tillbaka till ofta.

Min drömresa: Att kunna resa över vår jord utan att förstöra den med utsläpp!

_______________________

Resegeometri/Nordic Benchs årliga mätning Svensk Privatresebarometern ligger till grund för resultatet.

Undersökningen ställer bland annat frågan ”Har du erfarenhet av någon av nedanstående bokningssajter?” (respondenten klickar för de sajter som stämmer). I en följande fråga anger man ”Vad är utmärkande för en bra bokningssajt enligt dig?”, se diagram nedan. Det som är viktigast är alltså ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Inga överraskande tillägg” och ”Användarvänlighet”.

I det avslutande steget får respondenten bedöma de sajter han/hon säger sig ha erfarenhet av ”Hur pass väl uppfyller dessa sajter dina kriterier för en bra bokningssajt?”. Detta på en elvagradig skala 0-10.

Resultaten summeras för respektive sajt vilket ger ett indextal som underlag för ranking.

Resegeometri/Nordic Bench är en oberoende part som förmedlar konsumentinformation till de som ska boka en resa samt förmedla kunduppfattningar till sajtägarna så att de ska kunna förbättra sin sajt.

 

En kommentar

  1. Sven Persson: Hej, en fråga.. Är Gröna Lund en resesite? Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 KOMMENTARER ÖPPNA