Annons:

EU vill se bättre konsumentskydd vid flygbolagskonkurser

EU-parlamentet föreslår starkare skydd för resenärer som drabbas när flygbolag går i konkurs. Sedan 2011 har 52 europeiska flygbolag gått i konkurs, det vill säga ett varannan månad. Resenärer som köpt sin resa direkt av ett flygbolag står många gånger utan skydd, enligt ett pressmeddelande från resebranschföreningen SRF.

Det är bra att EU-parlamentet vill öka tryggheten för resenärerna. I dag har du ofta betydligt sämre skydd om du handlat din resa direkt av ett flygbolag än om du handlat en paketresa av en resebyrå eller en researrangör, säger Didrik von Seth, generalsekreterare i resebranschföreningen SRF.

Torsdag den 24 oktober antog EU-parlamentet en resolution för att stärka konsumentskyddet för resenärer. Parlamentet föreslår att resegarantilagen kompletteras så att det i den ställs krav på att flygbolag skapar resegarantifonder eller erbjuder omfattande reseförsäkringar.

I dag är flygbolag inte skyldiga att ställa någon resegaranti som ger resenären rätt till återbetalning eller hjälp med hemresa om bolaget går i konkurs. Resebyråer och researrangörer som säljer paketresor, där till exempel både resa och boende ingår, är däremot skyldiga att ställa en resegaranti. Det ger resenären rätt till återbetalning och hjälp med hemresa om resebyrån eller researrangören skulle hamna på obestånd.

– Vi vill att flygbolag och andra transportörer ska vara skyldiga att ställa motsvarande garantier som resebyråer och researrangörer. Det skulle ge resenärerna möjlighet till ersättning om resan ställs in, säger Didrik von Seth.

Det är inte ovanligt att flygbolag går i konkurs eller hamnar på obestånd. I september gick Frankrikes näst största flygbolag, Aigle Azur, i konkurs. Det var flygbolagskonkurs nummer 52 i Europa sedan 2011, vilket motsvarar cirka en konkurs varannan månad.

– Jag rekommenderar att man köper sin resa av en resebyrå eller en researrangör. Det innebär en trygghet för resenären, säger Didrik von Seth.

Kommentarer är stängda.