Medan svenska folket laddade för kanelbullens i oktober 2023 kollade Travel News lite djupare på Air France information om avtalet som dagen innan räddat SAS från konkurs. Där stod:
”Definitive agreements between the members of the Consortium would include specific provisions whereby Air France-KLM’s stake may be increased such that Air France-KLM may become a controlling shareholder, after a minimum of two years.”
Och nu händer det, riskkapitalisterna som bryggfinansierat affären säljer till Air France-KLM. De spelar sina roller helt enligt manus: kapitalisterna cashar in, industrialisterna tar över.
Det är bra för SAS att äntligen få en professionell majoritetsägare efter alla år av amatörmässigt och direkt vårdslöst statligt ägande som kostat svenska skattebetalare runt 15 miljarder kronor. En ansvarsutkrävande utredning om hur olika regeringar hanterat sitt ägande i SAS vore uppfriskande.
Uppfriskande är det också att se hur skickligt Anko van der Werff räddat bolaget genom utan förskönande corporate bullshit beskriva läget och göra exakt vad som krävdes för att baxa upp den nedgångna kärran på banan igen.
När affären är slutligt genomförd nästa år kan han flyga vidare till ännu större uppgifter.
SAS är nu en liten del i ett stort bolag som stärkt sin bas i norra Europa genom satsningen på Kastrup. I Sverige och Norge förvandlas SAS till matarbolag, inte minst genom beställningen av 50 nya medeldistansplan som gjorda för linjen Luleå – Kastrup, Amsterdam eller Paris.
Nästa steg blir rimligen en stegvis överflyttning av huvudkontoret från Stockholm till Köpenhamn förutom att en rad funktioner sköts från Amsterdam och Paris.
Och glöm den där fjärde banan på Arlanda.