Tycka vad man vill om Ryanair, och det gör många, men de har fattat vad flygning går ut på:
Flytta folk. Snabbt. Helst billigt. Inget fjäsk, bara logistik.
Det har väl Norwegian och Wizz Air också fattat, men Ryanair är branschledare. SAS och andra gamla flaggbolag fortsätter fjäska för poängjagande affärsresenärer, som de för all del tjänar mest pengar på, men som är en krympande andel av kundstocken.
Så blev Ryanair en vinstmaskin och SAS ett konkursbo.
Efter att ha flugit med Ryanair sedan Skavstas glansdagar har jag sett två stora förändringar:
• Allt fler irriterande tillval, typ 399 kronor för resan och allehanda tillägg för 1 800. Inget kul, men förmodligen rätt eftersom alla andra tagit efter.
• Personalen har blivit trevlig. De ler ofta och är allmänt vänliga, vilket inte alltid var fallet med de ungdomar som började karriären i Ryanair vid sekelskiftet. Och förmodligen gör något helt annat i dag.
Skandinavien är en marknad på marginalen för jätten Ryanair, till exempel Easyjet visar sig knappt norr om Tyskland, men irländarna satsar i alla fall på Sverige. Nu med nya linjer till gamla destinationer på solkusten och nya destinationer från gamla flygplatser som Arlanda och Landvetter. De förlänger också säsongen. Det är lovvärt.
Ryanair har byggt många linjer på att använda reservflygplatser långt från destinationernas centrum, ofta gamla flygbaser från kalla kriget, som Hahn eller för den delen Västerås och Skavsta. Det blir billigare, men de kan också välja slottider som gör att de kan maximera sina scheman och utnyttja personalen bättre. Terminalerna är mindre och trevligare och man slipper gå kilometervis genom köpcentrum som på Arlanda, så resenärerna står ut med den längre transfern.
När Ryanair startade sin bas på Arlanda för några år sedan trodde åtminstone jag att de skulle ta upp kampen om inrikesflyget. Men det blev mest snack och lite flygverkstad. Om de verkligen tror på Sverige är läget perfekt nu när stora delar av svenska inrikesflyget ligger i spillror.