Annons:

Oklart med ersättning för inställt flyg

Coronavirusets utbrott har gjort att många passagerare fått sina flygresor inställda. Enligt EU:s regler ska passagerare kunna få pengarna tillbaka – men det är inte alla flygbolag som följer reglerna i spåren av coronakrisen, rapporterar Ekot. – Konsumenter blir missledda, de får inte rätt information och de förstår inte varför de inte får sina pengar tillbaka. Det är ett stort problem, säger Ursula Pachl på den europeiska konsumentföreningen Beuc.

I stället för att få pengarna tillbaka har tillgodokvitton delats ut i bland annat länder som Spanien och Belgien och bland bolag som Air France och KLM, uppger radion. Det är svårt att följa reglerna och betala tillbaka allt under rådande omständigheter, hävdar industrin.

Åsikterna huruvida reglerna ska följas till punkt och pricka går isär. Men såväl politiker som flygbolag och konsumentföreningar vill se förslag från EU-kommissionen om hur flygindustrin ska överleva och samtidigt kunna ge kunderna pengarna tillbaka.

4 kommentarer

  1. Alexander: Om man vill ha "sina" flygbolag kvar tycker jag att man ska acceptera vouchers istället för pengarna tillbaka. I Grekland har regeringen godkänt att Aegean erbjuder vouchers som gäller i 18 månader. Om dessa inte blir utnyttjade, får man pengarna tillbaka. Ett balanserat sätt att undvika konkurser och samtidigt ersätta för inställda resor.
  2. Solweig: @Alexander: Det håller tyvärr inte. Kunden ska inte behöva agera kreditgivare. Om jag köper en flygbiljett och resan ställs in av flygbolaget, oavsett anledning, är det enda rimliga att jag får pengarna tillbaka. En flygresa är en transport för ett specifikt tillfälle för de allra flesta. Att ha förskottsbetalda pengar innestående ska vara frivilligt och förknippat med en uppsida för kunden. Jag är ledsen, men min lust att låna ut mina pengar till tex Norwegian är liten, jätteliten.
  3. Jahn: Helt enig med Solweig Jahn
  4. Marcus Andersson: Har för mig att lagen endast säger att kund ska erbjudas ersättning/återbetalning vid inställt flyg, en värdehandling i form av voucher att använda längre fram som dessutom går att ansöka om återbetalning ifall voucher ej används tolkas nog av dem flesta myndigheter/oberoende bedömningsinstans som godkänt i dagens extrema läge. Nödvändig åtgärd för vissa flygbolags överlevnad, men jag håller till fullo med dem som tycker att detta inte är tillräckligt.