På en presskonferens på Kastrup under tisdagen meddelade SAS att man beställt över 50 nya brasilianska Embraer-plan. Dessa mindre jetflyg ska främst användas av SAS Link för att täcka områden där bolaget tappat närvaro efter att Widerøe såldes. Det rapporterar Dagens Näringsliv.
– Det här är en massiv dag för SAS, ett stort steg framåt, sa koncernchefen Anko van der Werff.
Satsningen markerar en ny fas för flygbolaget, som nyligen avslutat en utdragen konkursprocess i USA och omstrukturerat sin flotta kraftigt. De stora långdistansflygplanen, som till stor del stod stilla under pandemin, har minskat från 16 till 12. Samtidigt lanserar SAS nya interkontinentala rutter från Köpenhamn till Seattle, Seoul och Mumbai – trots svagare efterfrågan på långresor.
Van der Werff hoppas att den nya regionala flygflottan ska göra det lättare för resenärer från norra Sverige och Norge att ansluta till SAS internationella nätverk via Kastrup, som nu positioneras som ett globalt nav.
– Det här är ett avgörande ögonblick för SAS, säger Anko van der Werff.
– Embraer E195-E2 är ett världsledande flygplan som kombinerar hög prestanda med utmärkt bränsleeffektivitet och komfort. Det är nyckeln till framtida tillväxt och bättre förbindelser inom Skandinavien och ut i världen. Vi har tagit oss tid att fatta rätt beslut – och den här stora investeringen speglar vår framtidstro och styrkan i det avtal vi nu ingått, enligt ett pressmeddelande.
De nya Embraer-planen är betydligt billigare än långdistansjättarna från Airbus, men prislappen är ändå saftig – även med stora rabatter landar kostnaden per plan på över 1,8 miljarder kronor. SAS kan dock välja att sälja flygen vidare till leasingbolag och sedan leasa tillbaka dem – ett vanligt grepp i branschen för att minska kapitalbindningen.
– Vi är glada att fördjupa vårt samarbete med SAS genom denna milstolpe, säger Arjan Meijer, vd för Embraer Commercial Aviation.
Precis som Anko Van der Werff kommer han från Nederländerna och bägge har de jobbat för KLM.
Arjan Meijer har en civilingenjörsexamen i aeronautical engineering från Delft tekniska universitet och en Executive MBA från Purdue University. Innan han började på Embraer arbetade Meijer i 15 år inom KLM‑koncernen, där han innehaft flera ledande positioner inom teknisk service, flottutveckling och regional flygverksamhet – bland annat som vice vd för tekniska tjänster och flottutveckling vid KLM Cityhopper och som vd för KLM UK Engineering i Norwichl. Han anslöt till Embraer i april 2016 som vice vd för Commercial Aviation i Europa, Mellanöstern, Afrika och Ryssland. I januari 2017 utsågs han till Chief Commercial Officer för Embraer Commercial Aviation, och den 15 juni 2020 blev han utnämnd till President & CEO för samma division, med ansvar för hela företagets kommersiella flygverksamhet globalt
SAS tar nya kliv både på korta och långa sträckor – med sikte på ett mer sammanlänkat Skandinavien och en förstärkt global närvaro.
SAS uppger vidare att beställningen av de 45 flygplanen har ett totalt värde på omkring 4 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 38 miljarder svenska kronor enligt dagens växelkurs.
De första flygplanen kommer att levereras år 2027 och affären har möjliggjorts med stöd från Skyworks Holding.
Skyworks Holding är en aviation‑specialist med erfarenhet inom flygplan‑finans, leasing och affärsrådgivning och har ingeting med Skyteam att göra.
SAS största ägare:
Castlelake – amerikansk riskkapitalfond, största ägare med 32 procent.
Air France-KLM – äger 19,9 procent.
Danish state (danska staten) – 25,8 procent.
Lind Invest – danskt investeringsbolag äger 8,6 procent.