Annons:

Annons:

”En katastrof av episka dimensioner hotar reseföretagen”

Regeringens kreditstöd till flygbolag missar helt resebyråer och researrangörer, vars intäkter har försvunnit. Samtidigt kräver konsumenterna återbetalningar för inställda resor medan underleverantörer som flygbolag inte betalar tillbaka till resebyråer. Resebranschföreningen SRF larmar om en katastrof och att riktade stöd behövs omgående.

– Regeringen har agerat resolut med generella stöd till näringslivet och riktade krediter till flygbolag. Men resebyråer och researrangörer lämnas i sticket, de behöver riktade stöd nu. Tidsfristen för återbetalning till konsumenter behöver omedelbart förlängas, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschföreningen SRF i ett pressmeddelande.

Resenäringen har på kort tid tappat i princip alla sina intäkter. Samtidigt kräver många konsumenter sina pengar tillbaka för inställda resor. Det sätter resebyråer och researrangörer i en omöjlig situation.

När resor ställs in har konsumenterna enligt regelverket rätt att få sina pengar återbetalda inom 14 dagar. Men i dagsläget får inte resebyråer och researrangörer pengarna tillbaka från sina underleverantörer, som hotell, flygbolag eller bussbolag.

– Vi förstår att den här situationen är ny även för Konsumentverket, men de måste väldigt snabbt meddela att tidsfristen på 14 dagar förlängs. Våra medlemsföretag har en ohållbar situation, säger Didrik von Seth.

SRF vill dessutom att regeringen beslutar om finansiella stödåtgärder specifikt för resenäringen. De generella stöden till näringslivet, som möjlighet till korttidspermittering på upp till 60 procent, räcker inte när hela efterfrågan försvinner. Dessutom når inte de ökade kreditmöjligheterna till flygbolag och sjöfarten resebyråer eller researrangörer.

– Våra medlemsföretag behöver finansiell hjälp, på samma sätt som flyget och sjöfarten. Branschen står inför en katastrof av episka dimensioner, säger Didrik von Seth.

SRF:s rekommendationer till regeringen:
– Uppmana Konsumentverket att se förlänga tidsfristen för återbetalning av inställda resor.
– Inför ett tillfälligt likviditetspaket för rese- och besöksnäringen.
– Ta fram ett stöd till drabbade researrangörer i samband med återbetalning av inställda paketresor på grund av utrikesdepartementets reseavrådan eller inställda arrangemang.
– Utöka möjligheten för resenäringen att korttidspermittera anställda upp till 100 procent.

7 kommentarer

  1. Josefina: Nu har även Resia varslat sin personal. Hur ska det sluta?
  2. Peter Hellman: Bra Didrik och SRF, jag hoppas ni får en bra och konstruktiv dialog med berörda parter. Det är i sådana här historiska situationer vi behöver en stark branschorganisation, som får och har mandat att förhandla, Go SRF GO!! Peter Hellman
  3. Sven: Ving, Apollo och Tui är alla medlemmar i SRF ... dem struntar i SRF vilket får denna organisation att framstår som totalt meningslös. Om hela branschen solidariskt skulle hålla SRFs linje så hade många jobb och varsel kunnat undvikas . Nu får resebranschen ta hela smällen.
  4. Lotta Rickard: Många mindre bolag i branschen där ägare/familj jobbar i sitt företag och brinner för detta. Nu gäller inte den nya korttidspermitteringen dessa bolag. Gäller inte ägare och dess familjemedlemmar, alltså nya stödet hjälper inte småbolag. Detta måste ändras om vi ska överleva!
  5. Företagare: Varför driver man en resebyrå och säljer paketresor om villkoren ser ut som dom gör? ”Paketreselagen” gynnar bara konsumenten och talar emot resebranschen...
  6. Anders: Jag är liksom Lotta Rickard nedan oerhört oroad om reglerna för korttidspermittering inte omfattar arbetsgivarens familj. Vi är fem anställda varav jag och min fru är två, då missar den nya lagstiftningen helt sitt syfte, att överleva, för oss småföretagare. Nu har dock tillväxtverket preciserat på sin hemsida "Anställda som tillhör arbetsgivarens familj är ej stödberättigade. Som familj räknas barn, föräldrar samt avlägsnare släktingar som bor i samma hushåll. Detta inkluderar också ägare." Detta ser ut att öppna för att en fru som inte är ägare kan få ersättning, eller så är det bara ett förbiseende. ATT BEVAKA!
  7. Företagare: Skriver man under på "paketreselagen" som resebyrå eller hur funkar det? Känns som att den är lite luddig när ju mer man läser...
Inca Tours söker biljettör
Sista ansökningsdag:
21 maj 2021

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.