Annons:

Premium

Fokus campingbranschen, del 3: Från tältplats till destination – stark produktutveckling på 20 år

Campingbranschen har på ett par decennier tagit klivet från tältplats till moderna semesteranläggningar med olika boendeformer och stor servicegrad. När många satsat på resorts för hela familjen har andra nischat sig mot nya utomhusupplevelser.

En tältställning i lättmetall som inte ville hänga ihop. Tältduk och pinnar som var dåligt spända som gjorde att regnet obarmhärtigt tog sig in. Men vår tids campingar har få likheter med hur det såg ut på 50- eller 60-talet.

Nils Gordh var 18 år när han började jobba på campingen på Getterön, 21 år när han öppnade kiosk i Apelviken i Varberg. I dag omsätter Destination Apelviken runt 60 miljoner, när han tog över 1997 var den en tiondel.

– När jag tog över pågick säsongen från midsommar till någon vecka in i augusti, det var jag och en vaktmästare som tog hand om stället, säger han.

Någon expansion rent fysiskt är i dag inte att tänka på. Marken i viken är i princip slut, men på två decennier har produkten och erbjudandet till kunderna utvecklats enormt. 

– Det har varit en fantastisk utveckling. Det är en positiv bransch och en rolig resa att varit med på, säger Nils Gordh, som fyllt 66 år och börjar trappa ned.

Dottern Anna Gordh är på väg att ta över ansvaret och har länge gått sida vid sida med pappa Nils. 

När han drog igång verksamhet i Apelviken hände det att folket från stugorna i Apelviken kom förbi för att ”kolla på tältlivet”. En midsommaraftonskväll eller en kväll under industrisemestern kunde allt möjligt hända. Nu händer det massor på campingen, men under mer kontrollerade former.

– Vi har öppet året runt, med ett 70-tal säsongsanställda, och 37 anställda på årsbasis. Lägenhetshotell, restaurang, 72 lägenheter och tio stugor. Säsongen nu är från mitten av mars till november. Många kommer också till jul och nyår, säger Nils Gordh.

– Sommaren är stor, men husbilarna kommer hela året och konferensgästerna verkar ha kommit tillbaka. Och många resemontörer är gäster, det byggs en tunnel genom staden och en ny stadsdel i hamnen, och många jobbar med reparationer på Värö bruk och Ringhals. Det är full fart 365 dagar om året.

Och Oktoberfest ska det bli igen i höst, fast i reducerad omfattning. Bira, surkål och knödeln men med färre deltagare och utan dans. 

Men vinfestivalen som haft runt 2 000 besökare i vimlet går inte att genomföra med fortsatta restriktioner. 

En ”camping” kan se väldigt olika ut i dag.

– Diversifieringen har funnits ett bra tag, och campingarna har utvecklats åt olika håll. Några har gått mot att bli en campingresort med fullservice, där mycket av semestern tillbringas på området. Andra ser att destinationen i sig spelar roll, eller att campingen är den naturliga semesterformen för utomhusaktiviteter, säger Martin Juhos marknadschef Svensk camping SCR.

– Det senare ökar i dag och outdoorstrenden är stark i hela Europa. Där är camping ofta det bästa valet. Med närhet till downhillcykelbana och vandringsleder eller annat, fortsätter han.

Även om bara 3,5 procent av gästerna bor i ”klassiska” tält har konstruktionerna utvecklats även där, och det är den boendeform ihop med husbil som ökade mest under 2020.

Anne-Vibeke Isaksen, som är ordförande Dansk Camping Union, brukar varje år i juli ta med sig familjen på kombinerad semester och campingresearch i Europa. Efter 2019 års tur var hon helt fascinerad över retrotrenden bland husvagnar i Europa.

– Det har blivit helt vilt hippt, särskilt bland yngre familjer i den kreativa klassen. Det är ingen tvivel om att de små retrovagnar är en konstrast till livet i våra moderna hem. En konstrast till den schemalagda vardagen där allt är planlagt och tillrättalagt, sa hon till tidningen Berlingske om intrycken.

Motbilden till retrocamping kan på sitt sätt vara glamping. Uttrycket lär ha myntats i England redan 2005 och inspirationen kommit från safariturer i Afrika. Exklusiva boenden med riktiga sängar och lakan, fast med tältduk ovanför sängen. 

I Sverige beskrivs omfattningen som än så länge marginell, men intressant för att nå målgruppen välbeställda yngre par.

North American Camping Report 2021 berättar också om en snabb ökning av andelen glampingturister, från 1,3 miljoner 2019 till 4,7 miljoner 2020.

Pelle Olausson på Lagunen i Strömstad har i liten skala tagit fram ett glampingerbjudande.

– I vintras tog vi fram ny boendeform i form av glamping. Outdoorboende med lyxigare inredning där du lagar mat över öppen eld. Och vi har fullbelagt. Även under vardagar i september, säger han.

Annars är det outdoor-aktiviteterna det som varit deras räddning när gränsstängningen betydde uteblivna norska gäster.

– Jag fick nog upp ena ögat när Kairos Future gjorde en rapport åt SCR där detta lyftes fram. Men då hade vi inga andra aktörer som ordnade cykling och liknande att samarbeta med. Och affärerna rullade till oss via Svinesundsbron och vi behövde inte stressa fram något.

De började med en bikepark, att få till och bygga den tog några år. Efter första pandemisommaren var arbetet påbörjat, och de kunde satsa vidare på sitt outdoorerbjudande i samarbete med andra aktörer. 

– Det gjorde att vi fick energi och kraft att komma ur det på bra sätt. Vi riktade oss till en ny målgrupp med att presentera Strömstad och den fantastiska naturen. Vi positionerade oss som outdoordestination.

Pelle Olausson och Lagunens historia är något av hela branschens.

– Det började när gränserna öppnades efter andra världskriget och det plötsligt stod besökare som knackade på bondens dörr och ville tälta där. Gästerna valde platsen. 1957 köpte mina föräldrar bondgården och senare även granngården. Jag hade mitt första sommarjobb på campingen. Sedan var den borta och utarrenderad i 10-15 år.

2000 var det en underutvecklad anläggning på ett vackert ställe. Utan stugor eller professionell drift. 

– Under 20 år har vi långsamt gått framåt. Och låtit det ta tid. Vi är ett litet familjeföretag som utvecklats.

– I dag ser jag att den stora lönsamheten kan ligger i att attrahera outdoorbesökarna höst och vår och kanske även vinter. Då kan vi öka beläggningsgraden på andra säsonger. Och vi investerar i att få till det satsar mer på kommunikation och samarbeten med agenter i Europa, säger Pelle Olausson. 

En av grannarna söder om Strömstad är Daftö Resort, men med deras inriktning på familjebesökare och pool- och nöjesaktiviteter är de inte konkurrenter utan just goda grannar.

På backen ner mot Destination Apelviken syns nu allt fler husbilar, vars andel av campingboendet ökat mest. Men när Nils Gordh välkomnar gästerna funderar han också på hur förändringen ute på vägarna kommer att påverka dem:

– Med utvecklingen av elbilar – hur stora husvagnar och husbilar kan man ha? Hur mycket elladdstolpar måste vi fixa? Och vad kommer i andra miljökrav? funderar han.

Europas första campingmuseum öppnat

Den 1 maj i år öppnades Europas första campingmuseum, Camping Outdoor Museum, som DCU, Dansk Camping Union, öppnat i samarbete med Egeskov slott på Fyn, cirka en mil söder om Odense.

– Jag har alltid haft lust att ordna ett campingmuseum på Egeskov, men inte vetat hur jag skulle göra det. Med Dansk Camping Union får vi den kunskapen. Det är den typen av samarbete där två plus två blir fem, och kvaliteten säkras på båda sidor, säger greve Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille på Egeskov Slott.

När danska dagstidningen Politiken besöker museet är de eld och lågor. Campingmuseet får fem av fem hjärtan i betyg.

På nytt jobb