Annons:

Podcast-intervju med Nina Hornewall, Apollos kommersiella chef i Norden

Travel News fick en intervju med Nina Hornewall, Apollos kommersiella chef i Norden. När hon tillträdde till jobbet för åtta år sedan skrev Travel News en artikel med rubriken “Apollos nya gudinna”. Nina kom då från rollen som försäljningsdirektör i SJ där hon var i många år.  Apollo är Sveriges tredje största researrangör med knappt en miljon kunder per år och sju miljarder i omsättning. Apollo har ett större fokus på träning än sina större nordiska konkurrenter Ving och TUI. Vi möts på Apollos kontor som ligger på Ynglingagatan i Stockholm precis där Vasastan går över i motorvägslandskap. Och bakom hav av bilar finns Hagaparken och den glittrande Brunnsviken. Ninas kontor ligger på sjunde våningen och har en liten balkong utan pynt. Det luftiga kontorslandskapet över tre plan är ganska glest bemannat, de flesta arbetar i dessa corona-tider hemma.  Trots att Nina har varit åtskilliga år på Apollo är hon fylld av energi och ofta när hon betona något trummar hon i det vita mötesbordet. 

Bandet rullar. 

 Vi börjar med Apollos Gudinna, vem är du egentligen?

– Det är jag som är Nina Hornewall, jag har varit här i åtta år. De sista åren har jag varit kommersiell direktör i Norden. Jag började som Sverigechef 2012. Det har varit otroligt intensiva år med mycket jobb och stora utmaningar, men också stora framgångar. 

 

Vad gör en kommersiell chef hela dagarna? Nyss stack en kille in huvudet och sa att du ska ringa till Mallorca om en timme. 

– Det är en ganska vanlig arbetsuppgift. Just detta var vår lokala partner, representanten för destinationsbolaget. De är viktiga när det gäller att bearbeta en svårbearbetad hotellpartner. Vi har 1300 hotellpartners runt om i världen. De har olika språk, olika kulturer och utmaningar. Detta en viktig del av mitt arbete. Att hantera hotell, kvalitet, ekonomi och mänskliga relationer är viktigt. Det är ju på hotellet som människor bor den där berömda semesterveckan. I corona-tider är det en annan dimension. Hur ska det bli och vad kommer att hända? Jag ingjuter hopp och support. 

 

Vi återkommer till corona. Apollo omsätter sju miljarder kronor och skickar pengarna till DER Touristik i Tyskland. Berätta om det ekonomiska flödet, var kommer pengarna in och var går de ut?

– Vi är en traditionell paketerare. Vi paketerar både enligt de traditionella charter-definitionerna och dynamiskt med teknik, bedbanks och flygbolag. 

 

Sju miljarder, hur mycket är traditionella paketresor och hur mycket är icke traditionella?

– Lejonparten är traditionella charterresor. Där kan vi skapa väldiga skalfördelar och unik nytta. I dessa tider kan vi också skapa ett stort mått av trygghet. Man kommer fram och man kommer hem, även om det skulle krävas extraordinära insatser.  

 

Jag avbröt dig. Du pratade om de sju miljarderna. 

– Jag skulle berätta var pengarna tar vägen. Vi ägs av DER Touristik, vi är nummer två i reseindustrin i Europa. TUI är etta. Nästan tio miljoner kunder reser med oss. Vi har verksamhet i 16 länder och i en mängd destinationers länder. DER Touristik ägs i sin tur av den stora tyska koncernen Rewe som är inom dagligvaruhandel. De har 360 000 anställda och är ett av Tysklands största tre-fyra största arbetsgivare. Vi är i goda händer ägarmässigt. Vi är i en solid koncern, det är man tacksam för i dessa tider. 

 

Hur många svenska kunder har ni eller nordiska?

– Sista åren har det pendlat mellan 800 000 och en miljon. I år kommer det av kända skäl att bli väsentligt färre. 

Berätta om läget just nu. 

– Vi arbetar med olika scenario om när vår traditionell utlandsverksamhet kan dra igång igen, i vilken omfattning och på vilket sätt. Vi följer noga beskeden, inte bara från våra nordiska utrikesdepartement utan självklart även vad som händer i destinationsländerna. Vilka regler gäller där. Utifrån detta arbetar vi med scenarieplanering. Det är en viktig del av vardagen just nu. Plus att vi är igång med den stora skandinaviska semestersatsningen. 

 

Vi återkommer till den. Travel News skrev nyligen att Spanien håller på att öppna upp och snart kan man åka dit. Planerar ni att sälja resor dit trots UD:s rekommendationer?

– Vi kommer inte att sälja några resor till Spanien före 15 juli här i Sverige. Om UD kommer med en ny rekommendation att vi kan börja sälja resor för längre fram i höst kan vi göra det. Men först måste vi veta och ha torrt på fötterna när det gäller de svenska utresereglerna.Det gäller alla destinationer. Vi är helt beroende av vad utrikesdepartementet säger. 

 

Vad händer om ni bryter mot reglerna. Är det försäkringar som inte gäller eller…

– Det kommer inte att hända något alldeles dramatiskt, men de flesta resenärer vill ha och bör ha ett fullgott reseskydd. Många försäkringsbolag backar ut om något händer. 

 

”Detta är den mest extrema force majeure jag någonsin varit med om.”

 

Är det force majeure nu?

– Ja, det måste man säga. Detta är den mest extrema force majeure jag någonsin varit med om. Ländernas reserekommendationer baserar sig inte på samma grunder, även om de emanerar ur samma grund. Deras argument varierar. Det kan ha med smittspridning att göra eller från vissa länder att man inte vill ha problemet med att behöva anordna rescue flights… det är bredd på argumenten. Sen har vi själva pandemin. Den är en orsak i sig. Den tredje anledningen är att flyglösningar försvinner. Flygbolag går i konkurs. De varslar och säger upp tusentals människor. Snart kommer ett fjärde argument. Hotell som inte kommer att öppna denna säsong. En del kanske aldrig kommer att öppna. Det är en djup tragedi för destinationsländerna. En del hotell kommer förstås att öppna en säsong senare. 

 

Vad kommer att hända med priserna?

– Det är svårt att säga. Ingen vet. Vi har inte svaren. Det beror på vilka flygbolag kommer att överleva. Vilka destinationer kommer vi att kunna åka till? Hur många kommer att vilja resa? Och hur många vill vara hemma? I det korta perspektivet kommer alla att sträva efter att få igång resandet. Det kommer att finnas sådana drivkrafter, lönsamheten kommer inte att bli lysande och prisbilden kommer att hållas i schack. Sen kan det komma en period där priserna går upp på grund av minskat utbud och kapacitet. Men sen tror jag att marknadskrafterna kommer att ordna till det i alla fall. Priskonkurrensen kommer att komma igång, men det kommer att svänga i ett antal år innan det kommer en ny normalitet. 

 

Och blir det om två eller fem år?

– Efter den här megakrisen har jag svårt att tro att allt skulle vara tillbaka om två år. Det kommer att vara aktörer som har försvunnit i source market, flygbolag, mindre arrangörer, stora arrangörer och resebyråer. Det kommer att vara en förändrad situation här och på destinationsmarknaderna. En annorlunda hotellmix, nya ägare, det kommer att ta tid innan vi kommer till ett mer stabilt läge. Vi ska komma ihåg att de senaste åren har varit ganska turbulenta. Vi har haft extrema väderfluktrationer. 2018 slog norra Europa alla tänkbara värmerekord. Det var varmare här än i nere vid Medelhavet. Det fick effekter. 2019 hade vi en ytterst intensiv hållbarhetsdebatt om flygresor. Greta blev en världskändis. Det har varit utmaningar under de två senaste åren och så toppar vi år tre med en corona-kris. 

 

Nu nämnde inte Thomas Cooks konkurs. 

– Det gjorde jag inte, men det är en drivare i sig, men den påverkades säkert också av extremsommaren 2018 och hållbarhetsdebatten. 

 

Vi går tillbaka till din sju miljarders låda. Kommer du att behålla din personal och hur ser kostnadskostymen ut?

– Vi har gjort allt som står i vår makt för att anpassa oss till det nya. Vi är ödmjuka och tacksamma att vi har en stark ägare bakom oss. Men vi har inte tillåtit kostnader att rinna ut. Vi har anpassat vår kostym med permitteringar, minskat organisationen och sett över alla kostnader som går att se över. När volymerna går ner anpassar vi organisationen efter det. Låt oss säga att efterfrågan tar fart igen i slutet på den här sommaren, då kommer vi förstås att bemanna upp.  

 

Nu är vi framme vid er Sverige satsning. Berätta. Hur ska detta gå till och vill verkligen svenskar resa i Sverige?

– Det tror jag absolut. Jag tror att skandinaver vill resa i Skandinavien. Jag tror att många av våra kunder i vår databas, de återkommande och lojala vill detta. På vårt första Apollo Mondo Family hotell i Sverige… vi var oroliga att ingen vill ha produkten, men kunder bokar på som sjuttsingen. Vi är jätteglada till det vi ser, nämligen att det är våra lojala familjekunder som varit runt om i världen på våra anläggningar som bokar på vårt nya familjehotell. Framför allt i dessa tider, men också långsiktigt tror jag många kommer att upptäcka att det finns fantastiskt fina semesterpärlor i Skandinavien. Vi pratar inte bara Sverige. Jag tror det finns en fin marknad i Skandinavien också för skandinaver. 

 

Vad är det för produkter ni erbjuder. Ett klassiskt all inclusive-hotell vid Medelhavet är ju ett paradis för en barnfamilj. Blir det samma sak här? 

– Jag brukar undvika – när vi gör överenskommelser med stora hotell – att endast fokusera på all inclusive. Det viktiga är bredden, valfriheten och möjligheten att bo på dessa stora bekväma anläggningar, direkt på stranden och få ta del av anpassade aktiviteter för hela familjen. Barnen kan få gå i simskola. Det är en bra vinning när man har små barn. Att komma hem till skolstarten och barnen har lärt sig simma. Det är någonting. Samtidigt kan mamma och pappa spela tennis eller var med på ett yoga-pass. Allt detta ska inte nödvändigtvis vara förknippat med all inclusive. Det ska vara en option. Man kan ha frukost på hotellet och sen sticka iväg och äta på den lokala tavernan. På lejonparten av våra hotell ser erbjudandet ut så. På vårt hotell i Båstad kan man äta alla måltider på hotellet, men kan också välja frukost och sen åka in till Båstad och äta middag. 

 

”Det har varit spikskorna på.”

 

Hur stora volymer pratar vi om här? Sverige turism 2020…

– Jag vet inte, jag tänker att Sverige… den första sommaren och med tanke på att vi har kommit igång jättesent… De andra hotellprodukterna kommer upp idag, imorgon och i början på nästa vecka. Det rasar in produkter. Det är ingen införsäljning att tala om. Det blir en liten destination första sommaren. Vi får kanske totalt 12 000 för resten av Skandinavien. Det blir ganska många rumsnätter eftersom våra kunder av tradition ofta stannar längre, genomsnittet på våra övriga destinationer är 7 nätter.

 

Vad tror vi om rekommendationen två timmar. Det innebär att vi inte kan åka till Båstad från Stockholm om vi ska vara goda medborgare.

– Det försöker vi respektera och bidra till så mycket som möjligt. Om det blir två timmar eller två timmar och en halvtimme är upp till var och en. Vi gör inga värderingar. Vi vill skapa attraktiva semesterprodukter där man känner igen Apollos varumärke och vad vi står för i olika delar av landet. Det har varit spikskorna på för att hinna med. Vi har familjeprodukten Riviera Strand i Båstad. Det blir produkter på Västkusten. Idag kom Hooks herrgård i Småland. En fantastisk produkt vid en sjö med badmöjligheter, sport och yoga. Det kommer att komma produkter på Gotland om man kan tänka sig att ta sig dit. I morse blev det klart att vi har ett fantastiskt Stockholms hotell. Jag träffade dem i morse. Det kommer att bli vårt första Apollo Sport i Sverige. Vi har två hotellkoncept: Mondo och Apollo Sport. Det senare är semester och avkoppling, men med sport och wellness. Nya Sporthotellet i Stockholm funkar fantastisk för detta. Nästa vecka är sandstranden klar. De har bra gym, spa och crossfit. De har en bra inomhushall. Vi skjuter in våra träningsinstruktörer. Vi går ut med ett hotell med sandstrand nästan i stan. Flygbussarna stannar utanför när det kommer igång. Det kommer att bli en oas både för tillresande och stockholmare. Det blir en riktigt resort full med träning. Svenska olympiska kommitten kommer att komma, de är vår samarbetspartner. Det är enorm möjlighet för många olika målgrupper att få en toppensemester.

 

Det låter ju toppen härligt. Har jag glömt någon viktig fråga?

– Det har varit spännande att arbeta med inhemsk turism. Det har varit spännande att arbeta med Sverige, Norge och Danmark och i nästa tempus Finland. Nästa år ska detta omvandlas till en ren incoming från Europa. Det är annorlunda att arbeta i Sverige jämför med de upplevelser man har i Sydeuropa. Det är personligt, småskaligt, nära och lokalt. Många entreprenörer. Länder med en stor del av BNP i turism responderar på ett annat sätt än i Sverige. Det finns också utmaningar, det går inte att tillämpa samma måttstockar och kriterier. Man är tvungen att skapa unika förutsättningar. Det har lett fram till ett nytt Mondo-koncept. Det finns hotellprodukter som inte går att stoppa in i en mall. De är så konceptualiserade utifrån ägarna och hotellets egen kraft. Det går inte att tillföra mer än ett kvitto att detta har vi valt. Detta är kvalitet och en upplevelse. För detta har vi skapat Mondo One of a Kind. Vi har hittat ett slott på en höjd i Huskvarna, en disponentvilla som ägs av det unga paret Christian och Mikaela. Vi har hittat en makalös produkt på Gotland, en oförglömlig produkt i Fårösunds fästning. För finsmakare. Vi har många liknande produkter utomlands. Det femstjärniga hotellet ”1700” i de grekiska Zagorochoria byarna nära albanskagränsen på en bergstopp mitt i Unescos världsarv. Att då komma med ett tour operators-koncept vore kriminellt. Men man kan sätta en etikett och säga: “detta rekommenderar vi kära vänner. Det är one of a kind.” 

Du är så entusiastisk. Hur håller du ångan uppe, du har ju varit här ganska länge och speciellt nu i corona-tider?

Du har rätt. Jag är entusiastisk. Det är ett så otroligt roligt arbete. Jag är så lyckligt lottad, trots att det är corona har jag fått lov att runda av karriär med att göra det här. Alla mänskliga kontakter, alla olika destinationer, alla kulturer, språk och traditioner, det oförutsägbara, intensiteten och kundreaktioner, ibland katastrofala och missnöje, de kräver att vi gör om. Be om ursäkt, men också motsatsen, de tackar för den bästa tiden på året. Det är väldigt kul.  

Kommentarer är stängda.