”Obetalda provanställningar, otillåtna arbetstider, pennalism, sexism, könsdiskriminering, misogyni, rasism och homofobi.”
Så beskrev Erik Videgård krogbranschen på DN Debatt och tillade:
”Det är inget jag skulle rekommendera min 15-åriga dotter att utbilda sig inom.”
”Vi behöver sluta binda ris runt egen rygg och ha en absolut nollvision mot fördomar och sexism på arbetsplatsen. Bara då kan vårt yrke bli attraktivt.”
Han får medhåll av Hotell- och restaurangfackets avtalssekreterare Peggy Nyholm:
– Ja, det förekommer oerhört mycket sexism i branschen, både mellan kollegor och mellan gäster och anställda. Det blev lite bättre efter metoo, men nu verkar det ha fallit tillbaka igen.
Både facket och Visita arbetar för att minska sexism och trakasserier och tog nyligen del i ett projekt som Region Stockholms Centrum för arbets- och miljömedicin genomförde.
I projektet deltog anställda vid fyra hotell från en hotellkedja. Syftet var att genom identifiera åtgärder mot sexuella trakasserier.
Målgrupp är anställda och chefer på hotellen, arbetsgivarorganisationer, fackförbund, HR, skyddsombud och andra som arbetar för att främja arbetsmiljön inom besöksnäringen.
De genomförde djupintervjuer med 24 anställda och skickade ut en enkät som besvarades av 145 personer av 584 personer. Den visade att:
# 34 procent rapporterar att de upplevt någon form av sexism eller sexuella trakasserier.
# 20 procent rapporterar ovälkommet sexuellt beteende.
# 31 procent av de utsatta rapporterade händelsen till chef.
Drygt hälften rapporterar att förövaren är en kollega eller överordnad. Det är nästan lika vanligt med gäster som förövare, men då i vad som klassats som ”mildare” former.
Två bärande slutsatser i projektet:
# Hotellanställda väljer att hellre fria än fälla när det kommer till att tolka och rapportera sexuella trakasserier, ”det är en del av jobbet”.
# Organisatoriskt och kollegialt stöd är avgörande för om personer uppfattar sexuella trakasserier som ett problem i arbetsmiljön.
Bland de åtgärder som genomfördes var träning för anställda i hur man kan identifiera och hjälpa till om man bevittnar sexuella trakasserier, utbildning av chefer i hur man tar emot anmälningar och hur de ska agera samt spridning av nolltoleranspolicy till gäster.
Projektet mynnade ut i ett antal praktiska råd bland annat:
Viktigt att nyanställda, praktikanter, prao också får information.
Veta vad och hur man kan säga till gäst som beter sig olämpligt.
Information om hur man kan hjälpa utsatta kollegor.
Vart man ska vända sig om man blir utsatt.
Att ledning agerar vid rapporterade trakasserier och följer upp.
Kommunicera nolltoleranspolicy till gäster.