En grupptalan mot Booking.com har lämnats in i Nederländerna med krav på flera miljarder euro i kompensation för vad europeiska hotellägare beskriver som ”överdriven kommission”. Detta rapporterade Travel News om i slutet av juni.
Strawberry, som driver närmare 250 hotell i Norden, står inte bakom stämningen, uppger deras presstjänst till DN.
Inte heller Scandic, Nordens största hotellkedja, har anslutit sig till stämningen.
– Vi är medvetna om att den här processen pågår. Däremot är den här klausulen inte en del av vårt avtal med Booking.com, och vi är därför inte en del av stämningen, säger Scandics kommunikationschef Malin Selander till Travel News.
Hon betonar att Scandics strategi är att driva så mycket affärer som möjligt via egna kanaler, samtidigt som OTA:er (Online Travel Agencies) är viktiga för att nå internationella gäster från Europa, Asien och USA.
För Best Western Hotels är förutsättningarna lite annorlunda:
– Genom att våra hotell ägs av enskilda, privata entreprenörer är vi inte med på central nivå utan varje hotell avgör själva om de önskar delta i grupptalan, säger Johan Michelson, vd för BWH till Travel News.
– Vi ser Booking.com som en viktig samarbetspartner som ger våra hotell stora intäkter och en möjlighet att marknadsföra sig. Vi anser dock att kostnaden är alltför hög och att vissa av de krav de ställer på hotellen inte är skäliga.
Den rättsliga processen grundar sig på ett vägledande beslut från EU-domstolen i september 2024, där så kallade prisparitetsklausuler i Bookings avtal bedömdes vara konkurrenshämmande. Klausulerna förbjöd hotellen att erbjuda bättre villkor via andra kanaler – inklusive sina egna webbplatser.
Branschorganisationen Hotrec, som representerar 30 nationella hotellföreningar, leder processen. Av de nordiska länderna har Danmark, Finland och Norge anslutit sig. Tidsfristen för att gå med i grupptalan är förlängd till den 29 augusti.