Annons:

SAS-anställd: Nedskärningar grund till personalbrist

Flygjätten SAS har tvingats ställa in nära 40 flygningar på grund av sjukdom och personalbrist. Men enligt Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen i Svenska pilotföreningen, bottnar det i den kraftiga personalnedskärningen som bolaget gjort.

– Det får konsekvensen att alla scheman är maxade. Man jobbar i ytterkanten av vad som är tillåtet, säger han till SVT Nyheter och tillägger att det är ledningens ansvar.

Viktoria Svensson, ordförande för SAS kabinklubb, uppger att även kabinpersonalen på knäna.

Men SAS presschef Freja Annamatz vill inte uppge hur hög sjukfrånvaron är, men säger att den är ”en utmaning” till kanalen.

8 kommentarer

  1. Alex: Vem har inte maxade scheman på sitt jobb ?
  2. SAS kollega: Bortskämda SAS:are - skärp er!
  3. Erik: Så är det men skillnaden är att Pilotflreningen i SAS alltid klagar! I övriga arbetslivet är det en självklarhet att ”maxa”...
  4. Matte: Snälla, lägg ner att uttala dej om något du inte känner till, bortskämda? ja kanske lite för 30-40 år sedan, idag allt annat än bortskämda. Idag börjar man bli sjuk av arbetsuttaget för den enskilde.
  5. Basse Luring: Häpnadväckande många amatörer som sitter på läktaren och har stöddiga synpunkter och självsäkra åsikter om hur det är att arbeta som flygande personal 2021 i en brinnande pandemi.
  6. Andreas K: Faktum kvarstår- SAS är som alla andra pressade av de nedskärningar man tvingades till. Självklart vore om de som är kvar ” maxar” under tiden det tar att få igång flygtrafiken = adekvat bemanning ! Kunderna HAR ALTERNATIV , men som tidigare så är prestige viktigare än jobbtillfällen för facken på SAS.
  7. Anders Karlsson: Matte: om du nu är pilot och blir sjuk av att jobba motsvarande 50 % av min heltid givet era regler - hur skulle du klara dig utanför flygvärlden? Piloter var, är och kommer alltid vilja vara bortskämda. Ni är som fotbollsspelare medan övriga som kör yrkestrafik är som handbollsspelare - tåliga. En buss i luften - rätta er i ledet.
  8. Anonym: Jag förutsätter att piloter inte är överarbetade och trivs med att gå till sitt arbete, allt annat vore en säkerhetsfara. Att köra en buss med 30passagerare jämfört med ett flygplan med 300 10.000m upp är en viss skillnad.
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024