Annons:

ANALYS: Flyget kommer att fortsätta att minska under lång tid

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar den senaste utvecklingen inom flyget i Sverige.

Idag måndag kom nya siffror från Swedavia, men det var ingen nyhet för flygindustrin. Flyget fortsätter att minska i Sverige under årets första månad med tre procent totalt. Inrikestrafiken går ner elva procent och störst är fallet i Göteborg och Malmö. Landvetter och Sturup går ner 20 procent. 

I den statliga flygplatsoperatörens statistik är inte de regionala flygplatserna bortom Swedavias tio stora inräknade, men där befarar jag att fallet är än bra mycket större. 

Flyget i Sverige minskar av flera anledningar. De kända sen tidigare är flygskatt, flygskam och usel svensk valuta. 

Den nya förklaringen är att landets tre stora flygbolag SAS, BRA och Norwegian drar ner sin kapacitet och att deras mål är att trycka upp priserna. Vinnare i detta race mot botten har fram till idag varit SAS. 

Norwegian har tidigare haft motsatt roll, de har ökat på kapaciteten och dragit med SAS i racet mot fler stolar och lägre priser, men nu är det motsatt rörelse. 

SAS vd Rickard Gustafson har tidigare sagt att han konkurrerar med andra bolag (underförstått Norwegian) på ojämlika villkor. Alltså SAS måste leverera vinst, Norwegian ska leverera tillväxt. 

Men nu är det slut med detta. 

Norwegian är nu inne på andra året med sitt sparpaket och det verkar på rulla på hyfsat. Men för oss som gillar att resa till ett anständigt pris är det trist.

BRA har ett litet monopol på Bromma, men även där är det mindre flygplan och färre stolar som gäller. BRA har kört igenom ett tufft sparpaket, sparkat en stor del av sin personal. 200 av dem arbetar idag i ett bemaningsföretag i Tyskland. 50 är tillbaka på BRA.

Visionen är en enhetsflotta med Turboprop-maskiner. Detta kommer att stödjas upp med wetlease, alltså att man hyr in plan med full besättning. 

Nya sommarlinjer till Medelhavet kan skapa lönsamhet för BRA, men devisen att man är en del av “svensk inrikestrafik” som före chefen Christian Clemens brukade säga tycks övergiven.

Att flyga med tomma stolar är det sista ett flygbolag vill göra. Den trenden försvann på nittiotalet när flyget avreglerades.

Nyligen intervjuade jag Easyjets vd Johan Lundgren. Självfallet undrade jag när hans bolag ska satsa på Norden. Och svaret blev aldrig. Norden bebos av för lite människor för Easyjet. Vi är ett glestbefolkat land med stora avstånd. Samma strategi präglar Ryanair som sakta håller på att släcka ner sin verksamhet på Skavsta. 

Även Norwegian har insett Nordens begränsade befolkning och gasar på Gatwick och lägger ner långlinjer till Arlanda.

Man skulle kunna tro att Swedavia är oroliga för sin lönsamhet när flyget minskar, men som tur är har man hittat en ny lönsam verksamhet: fastighetsutveckling. På Arlanda planerar man både för en ny stor konferensanläggning i anslutning till det nyöppnade Comfort-hotellet och ett stort logistikcentrum. Alltså ett stort lager. Flyget transporterar bara några få procent av allt gods som far runt i världen, men värdet av det som transporteras är 35 procent av det totala värdet. Exempelvis 95 procent av allt vaccin. 

Det är alltså bara att konstatera att Miljöpartiet har lyckats genomföra “sin” flygpolitik. Snart ska flygskatten höjas och då får flygbolagen ytterligare en anledning att dra ner sin kapacitet. Det ska bli spännande att se hur länge denna utveckling får pågå innan Sveriges riksdag säger ifrån.

Min prognos är tyvärr att inget kommer att hända före nästa val.

 

9 kommentarer

  1. Tomas: En konstlad dopad och i stort sett skattebefriad flygtrafik som inte betalar sina miljökostnader klarar politiken inte att hantera. Några tior i flygskatt är knappast orsaken till att svenskarna väljer bort flyget. Dom är helt enkelt klokare än politikerna.
  2. Anna: En konstlad dopad och i stort sett skattebefriad flygtrafik som inte betalar sina miljökostnader klarar politiken inte att hantera. Några tior i flygskatt är knappast orsaken till att svenskarna väljer bort flyget. Dom är helt enkelt klokare än politikerna.
  3. Per Skåning: Ja, det är märkligt, ett klart svenskt fenomen... I övriga världen ökar flygresandet. Jag undrar vem som är klokast?
  4. Teknikoptimisten: Svar till Tomas (eller Anna, verkar svårt att bestämma sig för vilken identitet som funkar bäst ;- ) ): Om det är något färdmedel som är "dopat" så är det väl tåget vars infrastruktur till allra största delen är finansierad med skattepengar medan flyget betalar infrastrukturen med avgifter. Jag antar att Anna-Tomas tycker att vi inte behöver flyget. Varken för transporter av av människor eller gods som vaccin, nödvändiga mediciner och viktiga reservdelar. Det kan man ju vänta en vecka eller tre-fyra på att det ska komma med tåg och båt (om nu båt är så mycket bättre..)...
  5. Olle: I stort sett skattebefriad... var har du fått det ifrån? Flyget betalar alla sina infrastrukturkostnader till skillnad från järnväg och tung trafik. Vidare betalas naturligtvis skatt på eventuell vinst. Det är korrekt att flygbränslet är i stort undantaget från skatt men det ska ses i ljuset av internationellla konventioner och just på grund av infrastrukturen bekostas i sin helhet. Hur världen skulle se ut och fungera utan flyg vore intressant att få veta.
  6. Erik: Inrikestrafiken har inte varit skattebefriad så länge som jag jobbat i resebranschen. Alltid varit en procentsats som hamnat på grundpriset vid biljettering, som en moms, XS skatt. Plus flygskatten LJ. Skatt på momsen och moms på skatten, om det nu är inrikestrafiken som Tomas eller Anna syftar på. Några tior är det inte heller frågan om. På en return Stockholm Arlanda till Malmö MMX är XS momsen på 103 SEK och flygskatten (LJ) på 124 SEK.
  7. Flygnörd: Bra Viggo - man undrar ju hur Swedavia tror att deras nya affärsidé ska funka om allt färre flyger hit... Synd att inte Swedavia vill hjälpa flygbolagen istället (som går på knäna) genom att sänka de hutlöst dyra flygplatsavgifterna.
  8. @Viggo: @Viggo ”BRA har kört igenom ett tufft sparpaket, sparkat stora delar av sin personal och återanställt dem i ett bemaningsföretag i Tyskland” Jag vet inte vilka källor du har Viggo. Men antingen gissar du eller så har min tidigare arbetsgivare BRA lyckats med sin propaganda. Att de uppsagda ”fått” nya jobb... ingen har ”fått” nattjobb. Däremot är det många som tvingats söka nya jobb. Däremot känner jag ingen som arbetar åt en bemanningsfirma i Tyskland. Flygbolaget WDL är inhyrt av BRA. och behöver mycket riktigt folk. Men de har så dåliga villkor. Jag känner ingen som tackat ja till ”erbjudandet” Kolla gärna dina uppgifter med BRA igen så ska du se att ingen från gamla Malmö Aviation har blivit ”erbjuden” Jobb i Tyskland. Vi har fått kämpa och sökt nya jobb på egen hand utan hjälp av våran tidigare arbetsgivare. BRA är dock livrädda för att detta ska komma ut. Att få det att låta som att alla jobbar vidare fast på bemanningsbyrå är vad de vill. Tyvärr far de med osanning.
    • Travel News: Har ändrat detta nu. Ber om ursäkt för slarv med fakta.
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024