Annons:

Annons:

ANALYS: Så kan vi rädda turism-sommaren 2020

Travel News reseanalytiker Mats Nyblom har ett förslag som gör att vi kan rädda den svenska turismsommaren. "Stora värden står på spel. I första hand folkets mentala och fysiska hälsa. I andra hand ekonomiska värden i form av landets upplevelsenäringar som riskerar att slås i spillror."

Snart är sommaren här. Bor man i ett granskogsdystert land runt den 60:e breddgraden är det en kort och viktig tid på året då batterier ska laddas. Hur ska vi annars kunna hålla vår kreativitet och spänst igång genom midvinternätternas köld och mörker? Nu tre månader in i Covid-19 börjar det gå upp för oss att det inte handlar om ett par veckor av karaktärsdanande social uppoffring, utan att vi kanske får mäta den här tiden i år. Då känns det som att sommaren 2020 har viktigare uppdrag än någon sommar tidigare. Den måste klara av att förse nationen med en vederkvickelse som varar långt in på nyåret 2021. Stora värden står på spel. I första hand folkets mentala och fysiska hälsa. I andra hand ekonomiska värden i form av landets besöksnäringar som riskerar att slås i spillror.

 Vi kan börja med Gotland. På solens och vindarnas ö är eftertänksamheten just nu likblek. Det ensliga läget i Östersjön visade sig vara ett väl så starkt försvar mot Covid-19 som ringmuren en gång i tiden var mot allehanda angripare. Den låga smittspridningen på Gotland ledde till en frän ton mot fastlänningar som förklarades oönskade på ön. Nu är tonen en annan (från Gotlands turistbyrås hemsida): ”Vi hoppas att restriktionerna lättas snart. Att vi kan börja resa igen. Att vi kan ses igen. Våren på Gotland är inte densamma utan er. Under tiden, så är vi många som arbetar hårt för att vara redo när den dagen kommer. Vi längtar.” Gotlands ekonomi är oerhört beroende av turismen. Många Gotlänningars livsverk riskerar att gå under. Nu handlar det om att rädda det som räddas kan.

 

Det finns två skäl till att resande inom landet är problematiskt. Dels smittspridning, dels tillgången till sjukvårdsresurser. När det gäller smittspridning kan de olika lokala aktörerna (campingägare, hotellägare, restauranger osv) göra mycket själva för att säkerställa fysisk distansering. Värre är det med sjukvårdsresurser. Vad ska Kutens Bensin på Fårö (missade det inte om du är i krokarna) kunna göra åt antalet IVA-platser i region Gotland? Inte mycket. Här måste samhället tänka till och hjälpa till. Alla dessa entreprenörer som gör sommar-Sverige till den fantastiska plats det är måste få hjälp att hålla verksamheten igång. Alla vi andra måste få chans till lite (självklart ansvarstagande) upplevelser och avkoppling.

 

Nu till sjukvårdens resurser. Trots alla diskussioner kring skyddsutrustning och annan materiel är sjukvårdens viktigaste resurs människorna som utför vården. Dessa människor gör en fantastisk insats för oss alla i dessa tider. De tvingas varje dag till svåra beslut och avvägningar. Trots satta under en sådan press lyckas de hålla en hög arbetsmoral. Antagligen för att jag själv saknar de flesta egenskaper som gör en kompetent vårdpersonal så beundrar jag dem så mycket mer. Vi måste ge dem de bästa möjliga arbetsförhållandena. De är rimligen i större behov av återhämtning nu till sommaren än oss andra.

 

Om nu efterfrågan och tillgången på vård under sommaren inte mappar varandra geografiskt finns det i grunden två sätt att lösa detta. Flytta vårdresurserna till efterfrågan eller flytta de som behöver vård till vårdresurserna. Jag tänker inte ge mig in på frågan om att flytta vårdresurserna därför att jag kan för lite om detta.

 

Men nog vore det möjligt att skapa snabba och säkra sjuktransporter? Det finns hur många flygplan, tåg och bussar som helst tillgängliga just nu. Bygg om några till sjuktransport så att vi snabbt får den kapacitet som behövs för att kunna flytta vårdbehövande dit där resurserna finns. Men kostar inte det pengar? En spottstyver skulle jag säga i jämförelse med vinsterna om vi kan öka rörligheten under sommaren. Vi får en besöksnäring som kan hanka sig fram under sommaren 2020 och överleva. Vi får en befolkning som får en stunds helt nödvändig rekreation.

 

Våra beslutsfattare måste nu ta viktiga beslut som kommer bestämma vilken nation de har att leda in i höstmörkret om några månader. Sedan väntar kanske en lång vinter där Covid-19 fortfarande har sina tentakler långt in i samhällskroppen.

 

Sommaren är (förhoppningsvis) här om några veckor. Vi kan inte beställa fram den i oktober. Då är det försent.

Analys: Mats Nyblom

 

2 kommentarer

  1. Åke Vad Jensen: Det är lätt att skriva krönikor om andra och vad som behöver göras, så länge den egna börsen inte behöver användas. Bygg om bussar och transportmedel till sjuktransporter? Vem skall betala för detta och när? De som äger bussar har idag negativt kassaflöde och inga pengar till mer än ev. löner och amorteringar. Några förskott för ombyggnad finns nog inte att få. "Våra beslutsfattare måste ta viktiga beslut"... Ja det måste de men titta på SRFs försök att rädda resebranschen så inser du nog hur dessa "snabba beslut" ser ut!? Som sagt, förslag är bra men en viss verklighetsförankring vore också bra Svara
  2. Mats Nyblom: Jag förstår att många kan vara besvikna på uteblivet stöd till resebranschen. Grunden för mitt förslag är att samhällsvinsterna är stora om man kan få ett inrikes resande över sommaren. Dels gynnar det direkt rese- och besöksnäringen (inte minst viktigt då sommarjobbare inte kommer i fråga för korttidsarbete), dels gynnar det folkhälsan genom att ge många människor välbehövlig rekreation och miljöbyte. Att bygga om några fordon är rimligen en liten kostnad och borde kunna finansieras av samhället. Även om resebranschen är besviken på samhällets insatser så har samhället tagit mycket stora kostnader i denna kris, så jag ser inte ett uteblivet engagemang för resebranschen som ett skäl till att inte komma med förslag. OBS att jag inte tar ställning de mer epidemiologiska frågorna kring smittspridning utan endast till det mer logistiska faktum att vårdresurserna är ojämnt fördelade över landet. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.