Annons:

Debatt: Resegarantilagen måste göras om

”Bristerna i lagen gör att branschens företag har det väldigt tufft och om inget görs kommer det drabba reslystna svenskar under lång tid,” skriver Centerpartisten Ola Johansson i ett debattinlägg. Han vill se en resegarantifond som initialt finansieras med skattemedel.

Nu är det sportlov igen i stora delar av Sverige. Det andra under Coronapandemin. Vecka nio 2020 var för många den sista gången man kunde resa för en lång tid framöver. Dessvärre gjordes det med förödande effekt. När resenärer återkom spred sig Covid-19, först till stockholmarna och sedan över landet. Sedan dess har ingen rest och resebyråerna har knappt sålt ett enda paket med transport, hotell och arrangemang på resmålet.  Istället har resenärer nödgats avboka, stanna hemma och begära pengarna tillbaka. Medan resenärer i många fall behövt vänta länge på att researrangören ska återbetala biljettpriset har dessa försökt förmå flygbolag, hotell och bussbolag att återbetala bokningar. Många gånger förgäves, eftersom även de har kostnader att täcka och behöver ställa fram mat på borden åt sina familjer. För att leva upp till sina åtaganden måste personal sägas upp, tillgångar avyttras och ansökan om dyra banklån göras.

Det finns sedan 2018 en resegarantilag, men den har varken varit till hjälp för reseföretagen eller deras kunder nu när en hel bransch genom regeringsbeslut drabbats av näringsförbud. Lagen syftar nämligen till att den som bokat ska kunna återfå kostnader för en ej genomförd resa, eller kunna ta sig hem från resmålet, även om reseföretaget hotas av konkurs. Vare sig följderna av vulkanutbrott, med askmoln som stoppar flyg, eller en global pandemi med stängda nationsgränser utgör skäl för återbetalning, eller extra stöd till företagen. Bristerna i lagen gör att branschens företag har det väldigt tufft och om inget görs kommer det drabba reslystna svenskar under lång tid. När det lilla resebolaget, med idrotts- och kulturresor som specialitet, eller den större arrangören måste lägga ner verksamheten och personalen sökt sig till andra jobb, kommer det ta tid att återskapa en svensk paketresebransch. 

I de fall då resor måste ställas in av orsaker som ligger utanför arrangörens kontroll, ska denne snabbare kunna återbetala kostnader resenären har haft i samband med bokningen av resan. Resenärer ska inte behöva vänta. Dagens situation visar att det behövs kompletterande finansieringslösningar, som exempelvis en särskild fond att ta till vid omfattande naturkatastrofer, pandemier och krigssituationer. Centerpartiet menar att det är branschens sak att skapa ytterligare garantier, att skattebetalarnas pengar kan användas, men endast under en övergångsperiod, medan fonden fylls på av branschen och resenären som en extra kostnad för resan. Centerpartiet vill även att det klarläggs vilka brister i det nuvarande resegarantisystemet som pandemin har blottlagt i förhållandet mellan arrangör och resenär och att det utreds hur uppbygganden av en resegarantifond ges stöd i lagen och om staten inledningsvis behöver garantera dess värde. 

När vi tagit oss igenom pandemin måste vardagen – och semestern – få återgå till mer normala former. Samtidigt måste vi stå bättre rustade för framtida kriser av liknande slag. Resebranschen, med både företag och resenärer kommer vara en viktig del i att få igång ekonomin igen post Corona. Men om de ska våga ta det ansvaret måste det finnas säkrare garantier på plats innan man riskerar att tömma resesparkontot en gång till, utan att få något för det. Vi är många som har börjat drömma om semesterresan, avkoppling och nya upptäckter. Låt oss se till att den drömmen får bli verklighet. 

Ola Johansson

Riksdagsledamot Civilutskottet

 

 

7 kommentarer

  1. Per, BKWine Vinresor: Det är ganska luddigt och oklart vad Ola Johansson egentligen föreslår, vad det innebär det han vill genomföra. Men av allt att döma vill han lägga på ytterligare kostnader på reseföretagen (och resenärerna), vilket knappas är något som kommer att hjälpa Branschen. Redan idag är den resegaranti som peketresearrangörer måste ha hos Kammarkollegiet en tung kostnad och att lägga på ytterligare kostnader gör bara situationen värre.
  2. @von_augsburg: Nej, nej och åter nej. Skattepengar skall inte finansiera en resegaranti, inte ens initialt. Denna kostnad får resenärer, leverantörer och arrangören stå för.
  3. Micke: Ola Johansson, jag tror du har inte förstått någonting. Du blandar äpplen med päron.
  4. Michael Pannagel: Ola Johansson vad vill du egentligen? Går bara att bemöta med, kastar förslaget i papperskorgen. Antar att du pratar om paketreselagen du vill ändra? Resegarantin skyddar konsumenten om ett företag kommer på obestånd, konkurs. I Sverige kan vi inte förfoga över paketreselagen ensidig. Måste tas med EU. Dessutom måste konkurrens neutralitet mellan företagen i Sverige och Europa garanteras.
  5. Vägs ände: Fanns inte resegarantilagen före 2018?
  6. Sir: En politiker som inte är briefad vad det är som inte fungerar. Byt ut resegarantilagen mot paketreselagen så börjar du närma dig fakta.
  7. Paragrafen: Vägs ände: Jo den föregående var Resegarantilag (1972:204), som ersattes av Resegarantilag (2018:1218).
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024