Annons:

Förlängd trafikplikt missar de små regionala flygplatserna

Regeringen förlänger den temporära allmänna trafikplikten men riktar den inte till de som fortfarande helt saknar flygtrafik, skriver Peter Larsson VD Svenska regionala flygplatser  i ett pressmeddelande.

Till följd av pandemins negativa effekter har regeringen beslutat att ytterligare förlänga den temporära allmänna trafikplikten för ett antal flyglinjer till och från Norrland och Gotland. Förlängningen gäller från den 1 januari till den 30 juni 2021. Det är välkommet. Men vad betyder det i praktiken.

Redan i april utökade regeringen den upphandlade trafiken, genom att införa en temporär allmän trafikplikt som riktade sig till ett linjer i Norrland och till Gotland. Vi vädjade då om att upphandlad trafik skulle ges där det behövdes och inte bara begränsat rent geografiskt men det hörsammades inte.

Beslutet då innebar ett antal riktade linjer till de statliga flygplatserna i Norrland och till statliga flygplatsen i Visby. Av de regionala flygplatserna fick även Skellefteå, Sundsvall och Örnsköldsvik upphandlad trafik. Efter vissa inledande problem har dessa upphandlade linjer börjat fungera men också upphört då de var slingade mellan flera orter och tog väldigt lång tid. Flygbolagen såg då efterfrågan att på kommersiell basis börja flyga direkt till respektive destination.

Nu är det endast linjen Stockholm-Örnsköldsvik som har kvar den temporära allmänna trafikplikten. Med det nya beslutet säkras därmed flygförbindelserna till Örnsköldsvik, ett halvår till. Det är verkligen välkommet.

10 flygplatser fortfarande utan trafik

Vad som däremot är ytterst olyckligt är att regeringen inte tycks ta notis om det verkliga problemet just nu. Av landets 27 regionala flygplatser som normalt har reguljärtrafik, sker det nu en väldigt blygsam trafik där det över huvud taget flygs. Men sedan i mars står fortfarande 10 flygplatser helt utan trafik. Ingen av dem omfattas av regeringens beslut om förlängd temporär allmän trafikplikt.

Detta har vi uppmärksammat Regeringskansliet på i veckorapporter sedan i våras och i sju olika brev direkt ställda till regeringen.

Att nu förlänga den temporära allmänna trafikplikten kan låta bra men det kostar staten egentligen ingenting. Man tar ur befintligt anslag eftersom den ordinarie allmänna trafikplikten är neddragen till ett minimum. Då finns det medel att ta av inom kostnadsramen.

Vi utgår förstås från att regeringen inte kommer stanna vid beslutet om förlängd trafikplikt utan också skyndsamt vidta verkligen nödvändiga åtgärder. Det rör sig om att få igång trafik till de flygplatser som inte har någon trafik alls.

Detta handlar inte minst om att ge stöd till de flygplatser som inte fick del av det extra driftstöd som det beslutades om i somras men som bara riktades till två tredjedelar av våra medlemsflygplatser. Alla flygplatser är drabbade av pandemin, då bör också alla få del av stödåtgärderna.

Peter Larsson
VD Svenska regionala flygplatser

2 kommentarer

  1. Thomas: Varför gör inte staten en strategisk översyn av flyget, det är elementärt, fråga hela landets näringsliv ngos kommuner etc, kross checka och utgå från behov och varifrån, räkna ihop årsvolymen stöd sen proportionellt. Det kan väl inte vara så svårt!! Nu tio miljoner till nåt flyg uppe i Norrland mellan två städer som har en månads pax volym på 20-30 st, hur national strategisk är den satsningen? Byt ut alla som sköter upphandlingen.
  2. Maria: Thomas, du som verkar veta allt kanske kunde ta över?
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024