Annons:

Annons:

Varningen: Utan mer stöd läggs svenska flygplatser ner

”Vi förlorar så mycket tid på möten, inget händer.” Det säger Peter Larsson, vd för medlemsorganisationen Svenska regionala flygplatser, till Dagens Industri.

Regeringen har skjutit till 100 miljoner kronor extra till de regionala flygplatserna, vilket är långt ifrån tillräckligt för att rädda inrikesflyget under coronapandemin, enligt Larsson.

– Om inga beslut tas i riksdagen och vi har en fortsatt utveckling som vi ser nu med pandemin, då blir jag inte förvånad om kommuner börjar ta beslut om nedläggningar, säger han till DI.

6 kommentarer

  1. Jonathan: I första hand är det ägarna till de privata flygplatserna som skall gå in och säkra dess existens om inte det skulle räcka så bör det vara möjligt att staten går in och erbjuder "räntefria lån" för drift av verksamheten. Lån som skall betalas tillbaka till staten då flygplatsen genererar ett överskott, som egentligen skulle bli en aktieutdelning. Det är inte meningen att vi skattebetalare skall subventionera det privata näringslivet med våra skattepengar utan att få något tillbaka utan det är ägarna själva som bär ansvaret för sina bolag
  2. Durken: Men snälla Jonathan, du har ju uppenbarligen ingen koll över huvud taget. Varför i hela friden uttalar du dig då.
  3. Thomas: Durken detta är ett öppet fritt forum Ge egen kommentar kritisera inte andra, det är Du som inte har koll på detta elementära, yttrandefrihet.
  4. Maria: Jonathan, det vi skattebetalare får tillbaka är ju att det finns flygplatser lite varstans som vi kan flyga till. Klart att det är de privata ägarna som i första hand skall skjuta till pengar men om det inte görs så får ju någon annan göra det och görs inte det så har vi inga flygplatser kvar.
  5. Durken: Ok Thomas, då vet jag och säger så här. Regionala flygplatser/flygplatsbolag tjänar sällan pengar, de finns normalt sett inte heller till för det. De står för en infrastruktur som gör så att pengar och skatteintäkter tjänas in någon annanstans (näringsliv som sedan betalar skatt), precis som tex vägar. De finns också för samhällsviktigt flyg såsom ambulansflyg mm. Staten släppte ansvaret för alla flygplatser utom de tio som Swedavia äger. Endast några få av dessa går plus (ARN o GOT), resten inte. Men där tar Staten, dvs Swedavia från de rika och ger till de fattiga, dock endast inom familjen Swedavia. Menar du att flygplatser som inte går plus själva ska läggas ner om kommunerna (ägarna) inte har råd? Då blir det nog bara Arlanda och Landvetter kvar och eventuellt Skavsta. Det blir svårt att utveckla hela landet då och något inrikesflyg lär vi ju inte ha kvar, när man kanske inte kan starta o landa förutom i Stockholm och Göteborg.
  6. Erik L: Gator, vägar, hamnar, järnvägar, flygplatser, dvs, infrastruktur kostar pengar. De är alla en förutsättning för en bra levnadsstandard. Låter märkligt om flygtrafik i framtidens Sverige - varken med gods eller passagerare - har existensberättigande. Idag behövs ju varken Friends Arena, Globen, Operahuset m.fl anläggningar. Ingen lanserar dock en tanke på att riva dessa byggnader på grund av uteblivet behov under Coronapandemin. Vi är väl ändå långsiktiga och och uthålliga även om det kostar pengar nu. Det blir oerhört dyrt att bygga upp infrastruktur igen. HÅLL UT! NO PANIC!

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.