Idag arbetar många hotell i stuprör där alla tar ansvar för sin del, men ingen ser helheten. Det är här côtel hospitality vill komma in och styra upp allt från digitala marknadsföring till interna processer. Anlita oss och våra tjänster så styr vi upp det kommersiella arbetet, säger Kristin och Nils när de träffar Travel News.
På Côtel Hospitalitys hemsida berättar man att bolaget redan idag arbetar med bland annat Ligula Hospitality Group och Vi Invest som bland annat står bakom nybyggda AC by Marriott Stockholm Ulriksdal och Hotel Gamla Stan.
Men man är förstås öppen för fler kunder.
Både Kristin och Nils har en lång bakgrund inom hospitality och arbetade senast tillsammans med öppningen av Bank hotel i Stockholm.
Vad är kommersiell försäljning för er?
Kommersiell försäljning handlar om att sätta upp ett gemensamt arbetssätt över avdelningar och funktioner och se till att det finns tydliga strategier och tillvägagångsätt för att i slutändan nå starkast resultat. Konkurrensen i branschen har bara blivit allt hårdare genom åren och vi ser en helt ny spelplan nu, vilket vi tycker är superkul. Men i vår mening håller inte längre det traditionella sättet att arbeta med optimering av hotellets lönsamhet. Idag vinner du inte en affär för att du bjuder på en lunch, utan vikten av att finnas precis där gästen eller kunden är och behöver dig har blivit allt starkare. Därför krävs det mer fokus på exempelvis din digitala närvaro, att du riktar dina säljinsatser och förstår vilka möjligheter som skiftet i våra gästers beteende kan bidra till. Vi är glada att fler och fler har fått upp ögonen för kommersiell försäljning, men vi tycker att det är viktigt att förstå att det inte bara är att döpa om tjänster exempel Revenue Manager till Commercial Manager. Det krävs kunskap, förståelse och driv. Det är just detta som gjort att vi startat Côtel Hospitality, där vi hjälper hotellverksamheter att sätta, implementera och utvärdera kommersiella strategier och till skillnad från en vanligt konsult som ofta enbart har tankar och åsikter vill vi även hjälpa dig att genomföra förändringen.
Varför lämnade ni Stureplansgruppen?
Vi insåg tidigt att vi tillsammans har något speciellt som vi vill sprida vidare. För min del har jag hittat den bästa branschen har att erbjuda, då kändes det inte så dumt att teama upp med henne och bygga något eget (säger Nils). Och det leder oss till nästa fråga:
Varför valde ni att jobba med varandra?
Vi har olika bakgrunder inom branschen som tillsammans ger oss en enorm bredd, det vi har gemensamt är ett driv att nå resultat men även en särskild passion för service, något vi tror är en fördel då det i slutändan är gästens vilja att komma tillbaka till hotellet som driver kommersiella resultat. Vi har båda målet att tillsammans driva hotell en vacker dag, så alla ni där ute som har en hotellfastighet som står tom eller behöver ny operatör, hör av er.
Vad är branschens största utmaning?
Klimatfrågan är ett faktum, där vi ser att den stora utmaningen inom just vår bransch är att säkerställa att vi faktiskt fortsätter att resa för all framtid men utan att skada miljön. Däremot ser vi även att en stor utmaning är kompetensförsörjningen och den generella statusen på vårat yrke. Detta kommer tillbaka till det vi pratade om tidigare med att man döper om roller istället för att utbilda och utveckla sin personal. Vi kommer att jobba stenhårt för att utbilda och utveckla hotellbranschen och vi har många spännande idéer som vi längtar efter att kunna förverkliga och berätta mer om.
Sedan är det även viktigt att belysa digitalisering som har varit ett hett ämne länge. Men i vår värld är vår bransch mil ifrån där vi behöver bara. Choice har gjort en fin satsning genom att till exempel starta upp eBerry, men det behövs fler aktörer och initiativ som dem på vår marknad och vi behöver även se att de mindre aktörerna tar chansen att hoppa på tåget innan det har lämnat perrongen. Vi behöver även se till att vår branschorganisationer får tillräckligt med input från hotellen så att de kan hjälpa oss att driva de frågor som är avgörande för vår bransch framtid.
Namn: Kristin Augustsson
Titel: Founder
Familj: Singel
Ålder: 29
Bor: Stockholm
Senaste resa: Los Angeles
Favorithotell: EDITION Bodrum, Turkiet
Favoritfärjebolag: Har inget tyvärr
Favoritreseapp: Jag är en sedvanlig Googlare och kollar gärna Instagram för inspiration. Har dock en appide som jag gärna hade bollat vidare med någon grym utvecklare
Flygbolag som jag åker helst med: Lufthansa (bäst service)
Favoritdestination: Geilo, Norge
Min drömresa: Bila runt på Island
Detta vet vi inte om dig: Jag äter bara hela chips
Namn: Nils Holmqvist
Titel: Founder
Familj: Sambo
Ålder: 30
Bor: Stockholm
Senaste resa: Villefranche-sur-mer, Frankrike
Favorithotell: The Ludlow Hotel, New York
Favorit färjebolag: Royal Clipper
Favoritreseapp: SAS
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Palma, Mallorca
Min drömresa: Skidresa med bil i Kanada (Whistler, Revelstoke, Kicking Horse, Fernie, Banff)
Detta vet vi inte om dig: Kan spela oljefat
13 kommentarer