Annons:

Arbetskraft hotellens nya gissel: ”Håller sig för pannan”

Enligt Lotta Giesenfeld Boman, ägare till Sigtunahöjden Hotell och Konferens, har bokningarna ökat kraftigt efter att regeringen meddelade att restriktionerna lyfts i morgon.

– Det är jätteroligt att det börjar snurra igen men man håller sig lite för pannan, säger hon till tidningen.

Nu uppstår i stället nya problem, så som svårigheten att hitta personal för att möta den höga efterfrågan.

– Utmaningen är att leverera på efterfrågan och samtidigt leverera den kvalitet som kunderna kräver. Jag måste ta in personal nu som kanske inte har den utbildning som krävs. Personer med kompetens som tidigare varit i branschen har gått vidare eller omskolat sig, säger hotellägaren Lotta Giesenfeld Boman.

5 kommentarer

  1. John: Ska vi seriöst tycka synd om de som nu lider brist på arbetskraft?!. Som sagt förut så har ni er helt och hållet själva att skylla. Duktig personal som inte känner sig uppskattad söker sig naturligtvis vidare. Vilket då innebär att man får anställa de som saknar erfarenhet och kanske utbildning, de som så desperat vill ha ett arbete bara. Hotell och Restaurangbranschen är och kommer alltid vara en av de mest otacksamma branscher man kan arbeta i. Arbetsbördan har aldrig återspeglat sig vare sig i lönen eller villkoren och det är klart att folk tröttnar. Nu fick många en anledning att söka sig vidare under pandemin och förhoppningsvis kanske det var en ögonöppnare även för branschen, att ta bättre hand om den arbetskraft man har.
  2. Reseräven: Exakt Betala bättre löner, erbjud utbildningar m.m Vissa företag gör det men vissa sparkade ju personal hej vilt när pandemin började.
  3. Revisorn: Jaha, så när bokningarna p g a corona-pandemin störtdök - och intäkterna med dem - då får Hotell- och Restaurangbranschen "skylla sig själva" ?! Har inte folk lärt sig att leva på luft kanske - eller va e're frågan om?
  4. John: @Revisorn. Det som det är frågan om är precis vad jag skrev. Var jag otydlig? Att man tar inte hand om sin personal och nu är man ledsen för att man saknar "duktig" personal som hittat andra arbeten. Hade man känt att lojalitet lönar sig så hade kanske personalen hållit sig kvar och tillgänglig. Men återigen, en mer otacksam bransch får man leta efter
  5. Urban: Det är bara att höja löner och satsa mer på att utbilda sin personal. Utbud och efterfrågan gäller väl även denna bransch?
Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024