Annons:

Annons:

”Dagens svåraste fråga är hur blir 2021”

Jacob Corlin är ny hotelldirektör på Quality Hotel Ekoxen i Linköping. Här berättar han om fördelarna med att internrekrytera och varför man ska åka till Linköping (en mysig stad). Han berättar också om corona-året 2020 och vart hans drömresa går. Eller snarare seglar...

Grattis Jacob Corlin, du är Quality Hotel Ekoxen i Linköpings nya hotelldirektör. Varför valde Quality Hotels Director of Operations Susanna Ståhl dig?
Det svaret överlåter jag till Susanna att ge. Men min förhoppning är att hon är nöjd med den utveckling vi haft på Quality Hotel The Box.
Vad gör en hotelldirektör hela dagarna? 
I och med att  ansvaret för Quality Hotel Ekoxen är nytt för mig går dagen åt till interna möten för att sätta kommande organisation, vad ska prioriteras och hur ska omsättningen öka. Dessutom är det möten med nyckelkunder och andra viktiga partners till QH Ekoxen.
Du är rekryterad internt, vad är fördelarna med det?
Fördelen med det är att jag känner Nordic Choice Hotels som organisation och mina befintliga relationer i bolaget gör att det redan finns ett ömsesidig förtroende.
Finns det några nackdelar?
Kanske det, jag överlämnar åt andra att avgöra det.
Varför ska man åka till Linköping?
Linköping är en fantastisk mysig stad med ett stort utbud av kultur och shopping. Dessutom har vi på Quality Hotel The Box, som jag också ansvarar för, ett av Östergötlands bästa Spa.
Du har ett förflutet på Parks & Resorts. Vad lärde du dig där?
Oerhört mycket, jag hade under mina 11 år inom Parks & Resorts möjlighet att jobba med flera duktiga människor. Jag växte väldigt mycket i mitt ledarskap och fick en ökad förståelse för att hålla ett tydligt affärsfokus.
Dummaste djuret på Kolmården?
Oklart.
Bästa karusellen på Gröna Lund?
Jag älskar bergochdal banor, så Twister är ju en favorit men jag ser fram emot att prova nya Monster när den är igång.
Du har arbetat mycket med försäljning, hur säljer man mer? Typ detta säger jag till alla nya säljare.
Engagemang, intensitet och förnyelse.
Kan vi får ett gott råd till. Hur ska man inte göra?
Ta inte affären eller relationen med kunden för given.
Vilka KPI kommer ditt arbete att mätas mot?
Ekonomiskt resultat, gästnöjdhet samt medarbetarnöjdhet.
2020 har varit det tuffaste året någonsin för hotellindustrin. Ge oss en bild av det som varit?
Initialt var det ett antal väldigt snabba beslut som behövde tas, de flesta med negativa konsekvenser för medarbetare och organisation. Det har varit och är fortfarande en stor osäkerhet om framtid, både på kort och lång sikt. Däremot kan jag se att vi lärt oss mycket i att se nya affärsmöjligheter och att driva verksamheten effektivare.
Hur blir 2021?
Dagens svåraste fråga. Jag tror dock att en viss återhämtning kommer efter kvartal 1 och att vi i sommaren kan se en positiv utveckling för nationellt resande. Givetvis beror mycket på kommande politiska beslut, restriktioner, smittspridning och vaccin.
Namn: Jacob Corlin
Titel: VD
Familj: Fru och två döttrar
Bor: Nyköping
Senaste resa: Spanien, hösten 2019
Favorithotell: At Six (Förutom QH The Box & Ekoxen)
Favoritreseapp: Tripadvisor
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Menorca
Min drömresa: Segla över Atlanten
Detta vet vi inte om dig: Gör en grymt god Gulschgryta

3 kommentarer

  1. Martin: Ja att internrekrytera tar ju bort chansen för en utomstående kandidat. Men med ert sätt att hitta lämpliga kandidater, genom en framstressad 5-minuters digital intervjun. Så kanske det är bättre att internrekrytera. Hellre det, än att förkasta duktigt erfaret folk utifrån att de inte presterade som ni tyckte i den där digitala snabbintervjun
  2. Roger: Grattis Jacob, du är en stjärna.
  3. Thomas Larsson: Jacob Du är defenetivt rätt man för detta jobb, men med din inställning till försäljning och hotelldrift som nämns ska kännetecknas av "engagemang intensitet och förnyelse" och "ta inte affären eller relationen med kunden för given" och KPI " ekonomiskt resultat, gästnöjdhet och medarbetarenöjdhet" att implementera detta konkret i den dagliga verksamheten, Du ska driva stora hotellkedjor, jag ska tipsa Stordalen han skulle behöva nån som Du.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.