Annons:

Bråttom att klubba igenom nya resefonden

Travel News har träffat SRF:s vd Didrik von Seth och tränger ner i hur den nya resefonden kan rädda reseindustrin. Dagens regelverk klarar inte att hantera en pandemi som corona. Förslaget finns just nu på finansdepartementet, men det är viktigt att det når riksdagen innan det är för sent och många resebyråer går i konkurs.

Ni har skrivit ett brev till regeringen med ett förslag. Berätta?

– Vi är extremt utsatta precis som många andra branscher. Jag jämför med restaurangbranschen, där finns det lite strögäster och i bästa fall take away. Vi har inga kunder alls. Och i tillägg till det så innebär regelverket att vi måste betala tillbaka alla intäkter från de senaste två månaderna. Det är ohållbart. Därför har vi ett konkret förslag som innebär att kunderna får tillbaka sina pengar för de resor som är inställda, framför allt flyg och paketresor. Många företag kommer att räddas, men inte alla. Och slutligen ska det inte belasta skattebetalarna eftersom pengarna ska återbetalas genom en fond under tjugo år. 

Vi ska försöka dela upp detta förslag. Är det IATA som har tagit pengarna som har kommit på resebyråernas konto, är det så jag förstår detta. Jag träffade SAS vd i samband med permitteringsbeskedet, han vill inte betala tillbaka några pengar. Kan man inte tvinga honom?

– Lagstiftningen säger det. Man ska betala tillbaka. Det säger passagerarförordningen 261 EU:s direktiv. Men det har inte skett, varken till resebyråerna eller kunderna. Framför allt när en resa ingår i paketreselagen är det resebyråerna som ska betala tillbaka pengarna till kunderna. De ska få hela resans pris oberoende om resebyrån har fått pengar från leverantören.

Var finns paketresepengarna idag? Finns de inte?

– De finns hos flygbolagen och i vissa fall hos hotellbolagen. De är redan förutbetalada från arrangören. 

Går det inte att tvinga tillbaka dessa pengar?

– Det är svårt. Majoriteten av de sålda resorna är utländska flygbolag. Pengarna finns inte ens i Sverige. Att få tillbaka dem ser vi som ganska svårt. 

Det betalas ju in en garanti till Kammarkollegiet vid alla paketresor. Borde man inte kunna få ut pengar där?

– Nej, Kammarkollegiets pengar tas bara i anspråk när arrangören som man köpt resan av är insolvent. Alltså att resan ställts in på av insolvens. Nu ställs resor in på grund UD:s rekommendation. Då får man inga pengar från resegarantin heller. 

Berätta i detalj om hur förslaget ska genomföras?

– Över resegarantiordningen, som hanteras av Kammarkollegiet, ska det läggas en kollektiv fond liknande den som finns i Danmark. Den ska hantera framför allt flygresor och paketresor. Varje resa ska generera en avgift på fem kronor för flygresor och 25 kronor för paketresor. Pengarna ska in i fonden under en tjugo års tid. Då har man med råge betalat till de sex miljarder som måste in i fonden nu. 

Hur funkar det i Danmark? 

– Jag brukar jämföra fonden med en stor korg. Alla stoppar in pengar i korgen, när ett flygbolag går i putten tas pengar ur fonden. I Sverige är det per företag, det är det som skiljer Danmark och Sverige. 

Kommer paketreselagen att ersättas av den här fonden? Har jag rätt eller fel?

– Fel. Paketreselagen styr att pengarna ska återbetalas. EU:s olika länder har olika resegarantilagar. Den här fonden ersätter den nationella resegarantilagen. 

Det är regeringen som ska behandla detta. Det kommer väl att landa hos näringsminsiter Ibrahim Baylans bord och hos finansminister Magdalena Andersson. Vad kommer att hända just nu?

– Det som händer just nu är att näringsdepartementet har utformat ett konkret förslag som är fram skickat till finansdepartementet. De sköter förslagen och förhandlingarna med de fyra samarbetspartierna. Där ligger det nu. Det har gått lång tid, vi tycker det är bråttom att få fram ett konkret förslag som ska presenteras för riksdagen. 

När tror du att detta kommer att ske?

– Det vet jag inte, det är därför vi trycker på. 

Vad händer med förtroende för resebranschen om detta inte blir av?

– Det blir förstås naggat i kanten. Inte minst eftersom Danmark redan har en lösning på plats som gick igenom Folketinget i förra torsdagen. Det kommer att innebär att många bolag i Sverige kommer att försvinna och de affärerna tas över av kanske ett antal danska bolag. 

Vad säger elefanterna Ving, TUI och Apollo om detta?

– De stöttar det fullt ut. Det är full enighet inom SRF att förslaget är bra.

Berätta om läget rent allmänt. Vi sågs för två veckor sedan?

– Det har inte blivit bättre, det har blivit sämre. Vi ser inte slutet på detta. Det kommer att påverka branschen fundamentalt. Vi kommer framöver att prata om tiden före och efter corona.

Är det något annat jag borde fråga om? 

– Ja hur mår våra medlemmar? Det är förtvivlan. Det är helt förtvivlat. Medarbetare får gå. De försöker hålla verksamheten uppe så gott det går. Än så länge är det bara någon enstaka konkurs, men det finns inga direkta ljusglimtar. Jag pratade med en medlem, Anders i Arvika. De är tre som arbetar där. I förrgår hade de en försäljning som gav 82 kronor i vinst, nästa dag hade de 90 kronor i vinst. Det är ingenting. 

Förslaget stöds nu är Transportföretagen. Läs mer om det här.

2 kommentarer

  1. Kenneth: Didrik som stadsminister!
  2. Vincent: Bra Didrik! Du och SRF behövs, och ni gör ett enastående arbete för era medlemmar!
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024