Annons:

Annons:

Podcast-intervju med Christian Clemens, vd på Stockholmsmässan

Travel News har träffat Stockholmsmässan vd Christian Clemens. I vår podcast-intervju berättar Christian om det nya sjukhuset som inom kort öppnar i mässans lokaler. Målet är att ta emot 600 patienter i påsk om behovet finns.  Men det blir också frågor om mässans framtid och flygets framtid i Sverige. Christian var tidigare vd för BRA flyg och är fortfarande ordförande för Svenskt flyg. 

Christian Clemens vd på Stockholmsmässan, berätta vad som har hänt här?

– Det hela har gått rätt snabbt. I fredags i förrförra veckan, det vill säga för nio dagar sedan fick vi besök av Region Stockholm. Man ville diskutera möjligheten att bygga ett sjukhus här på Stockholmsmässan. Redan lördag kväll klockan 23 blev jag uppringd med besked att nästa morgon skulle militären starta resan från Göteborg med utrustning till ett sjukhus och man ville ha svar, kan Stockholmsmässan tillsammans med Region Stockholm ta emot det hela? Vi beslutade där och då med Region Stockholm att det går att göra. Sen tog ett intensivt arbete vid redan nästa morgon. Vi hade möte klockan 10 och sen har byggnationerna varit igång. Det har varit ett fantastiskt samarbete mellan försvaret, Locum och Stockholmsmässan. Vi själva har haft 250 personer i gång i sista veckan.

Kan man säga att ni har byggt traditionella montrar men istället har det blivit sjukhussalar. 

– Det finns ett kunnande här som jag är väldigt stolt över, nämligen att bygga det som efterfrågas av besökaren eller den som har ett event eller en mässa. I det här fallet är det något helt nytt som vi aldrig gjort förut. Det är svårt att förstå att det går att få till ett sjukhus på så kort tid. Vi hade aldrig klarat det själva, det är ett samarbete mellan de som kan sjukvård och vi som byggt många av de fasta installationerna. Vi har dragit ventilation och avlopp. 

Hur har det gått till, ventilation, avlopp och syrgas finns inte normalt här mitt i en mässhall? 

– Det bygger mycket på den kunskap som både Locum och försvaret har, hur driver man ett sjukhus? Förutom de 250 personer vi har haft i gång har även en mängd underleverantörer som varit inne och levererat. Det bygger på en kunskap som vi på mässan inte har hur ett sjukhus ska se ut. Men vi har bidragit och kunnat lösa så att det har blivit ett sjukhus. 

Jag förstår att det skulle ha varit en trädgårdsmässa här just nu. När förstod du att ni inte skulle kunna ha en vanlig trädgårdsmässa här under våren.

– Det var rätt kort innan sjukhuset beslutades. Det var när regeringen beslutade att sammankomster med fler än 500 personer skulle förbjudas. I går blev gränsen 50 personer. Då fick vi börja att planera om vår verksamhet. Vi har haft ett jättejobb med att flytta vårens mässor till hösten. Just trädgårdsmässan gick inte att flytta. Den är ett vårevent. Du vill inte gå på en trädgårdsmässa i oktober. Vad vi gjorde istället var en digital trädgårdsmässa med fantastiskt mycket besökare och interaktivitet. 

Hur kommer detta att drabba er ekonomiskt? 

– Vi kommer att drabbas, exakt hur är för tidigt att säga. Vi har som jag nämnt flyttat att vårens event till hösten. Det har varit ett pussel att lägga, det handlar inte bara om att få in alla event i kalendern. Det ska passa olika branscher. Går detta att genomföra detta enligt plan och på ett bra sätt så kommer vi att drabbas mindre. Men naturligtvis drabbas vi. Vi har gjort vad vi kan för att parera, nu har vi haft mycket folk igång med att bygga sjukhus, men vi tvingas permittera många av våra medarbetare framöver. Vi kommer säkert att drabbas av neddragningar längre fram. Vi är en av de branscher som drabbats mest tillsammans med flyg, hotell och restauranger. 

 

I augusti har ni er första planerade mässa. Berätta. 

– Det är Formex. Vår designmässa som går två gånger om året, i januari och augusti. Den ska gå den 18 till 21 augusti.

Hur känns det? 

– Bra. Vi kan ju bara utgå från det vi vet i dag. Vi måste planera utifrån en normal verksamhet och gör det så bra det bara går. 

Jag tänkte fråga om flyget. Du var ju tidigare vd på BRA flyg. Vad händer där med de bolag som finns där i dag? 

– Jag är dessutom ordförande i Svenskt flyg.  

Du kan uttala dig alltså.

– Det är jättesvårt läge. Jag vurmar extra för de mindre bolagen. SAS tar säkert sig igenom det här. Det finns olika nivåer av stöd i de olika nordiska länderna. Jag är mer orolig för de mellanstora och mindre bolag, regionalflyget och inrikesflyget. Det är en otroligt viktig del av vår infrastruktur i Sverige. Det är klart att de gör vad de kan, flygplan står på backen och man har permitterat personal. Men man har i princip inga intäkter alls. De få linjer som är igång, jag är tveksam om de ens täcker sina rörliga kostnader. Det är ett akut behov av direkt hjälp. Både de linjer som är i gång skulle behöva hjälp med slopad flygskatt och sänkta avgifter för att överhuvudtaget möjliggöra att ha någon verksamhet i gång. Sen behöver de direkt hjälp, inte lån till höga räntor. Jag tror inte att mindre bolag står rustade att ta på sig större lån till relativt höga avgifter. De behöver direkt hjälp här och nu för att överleva. 

Jag känner att flyget håller på att förstatligas. Har jag fel när jag säger det? 

– Jag hoppas inte det. Jag tror inte att vi vill tillbaka till när vi hade en operatör på de viktiga linjer. Det som skapar möjligheter att bo, leva och verka och konkurrera på samma villkor ute i landet, om man tar inrikesflyget räcker det inte bara att någon flyger dit. Det måste finnas ett utbud och konkurrens, det leder till vettiga priser. Ta idrotten, det finns exempel redan innan detta hände på idrottslag, jag tror det var basketdamerna i Östersund som gick upp i högsta serien, men som tackade nej för att det blev för dyrt. När konkurrens minskar på inrikeslinjerna stiger priserna direkt. Sverige är beroende av att ha inte bara ett flygbolag utan flera. De ska vara livskraftiga och erbjuda vettiga priser. Man ska kunna bo i en del av landet och jobba, verka eller idrotta i en annan del. Detta gäller även i Europa. Vi är ett litet, exportberoende land. Det räcker inte att bara flyga, det behövs frekvens och vettiga priser då har vi en tillgänglighet som skapar tillväxt i Sverige. 

Vi går tillbaka till Stockholmsmässan. Ni drivs som en stiftelse i grunden med Stockholms handelskammare är som en av era ägare.

Vad säger de om den ekonomiska situationen nu. Vi hörde nu att Skansen som är en stiftelse hotas av konkurs. Hur lång ekonomisk uthållighet har ni? 

– Jag tycker det är för tidigt att säga det. Detta kom relativt nyligen med begränsningen på storlek av möten. Vi har en plan att flytta våra event till hösten. Då drabbas vi, men vi drabbas inte så hårt att det skulle hota verksamheten på något sätt. Men fokus nu har varit på det vi har jobbat med här och nu. Det är fantastiskt att kunna vara med och bidra till sjukvården. Vi har prioriterat det. Vi kommer att räkna på det och vi kommer att göra alternativa planer, men så långt har vi inte hunnit än.

Är det något viktigt som jag borde fråga om jag som jag glömt. 

– Sista frågan, när man inte vet hur länge detta pågår är det svårt att göra en vettig prognos. Vad innebär detta för vår verksamhet? Vi är i samma läge som hela näringslivet. 

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.