Annons:

Så blev High Chaparral en vinnare i sommar

I början på sommaren gjorde Travel News en stor intervju med High Chaparrals vd Mathias Bergendahl. Då var planen att göra många korta shower med bara 50 personer i publiken. Men det var inte hållbart och man fick göra om allt ännu en gång. Här berättar Mathias hur det gick till och glömmer inte bort att tacka sin personal som varit på resan hela vägen i mål. 

Hur har det gått? 

– Det har varit en fantastisk sommar. Vi har lyckats göra en stor omställning. Helgen efter du var hos oss landade vi i att vår lösning med shower inte fungerade. Det var inte hållbart för vår personal, våra hästar och våra besökare. Det var femtio personer på läktarna och hundra hundrafemtio som stod i kö utanför. Det funkar inte. Vi fick sluta med våra shower. Istället bjöd vi in vår publik till arenorna. De fick interagera med våra skådespelare – hela dagen. Det var i linje med vårt varumärke “bli en del av äventyret”. Det visade sig vara en riktig vinnare. Våra besökare har varit supernöjda. Man har aldrig kommit så här nära cowboys och cowgirls tidigare. Det var en spännande omställning. Den gick på en vecka. 

Hur många besökare hade ni på en dag och hela sommaren. Det lär ju ha varit en bra sommar för svensk turism på landsorten. Stämmer det?

– Vi landar på 75 procent av förra årets antal besökare. Förra året var ett väldigt bra år. Jämfört med året innan landar vi på 80 procent. Givet pandemin får vi vara väldigt nöjda. Men det har fluktuerat under sommaren. Juli var starkt. Det var högsommar och man reser i landet och vill göra något. Då hade vi höga besöksantal. Vi är nöjda med 117 000 besökare. 

Astrid Lindgrens Värld som ligger en bit bort fick ha stängt och ni fick ha öppet. Är det polisen som tänker olika i de olika städerna eller är det ni som tänker annorlunda. Varför har det blivit så? 

– Jag har svårt att bedöma turerna kring Astrid Lindgrens Värld, annat än att man lider med dem när man hörde i somras att de var tvungna att stänga. För oss har det varit jätteviktigt att ha nära dialog med polisen, att följa alla regler och restriktioner. Det skulle vara tydligt att vi inte på något sätt riskerar något. Det har varit våra ledord för hela sommaren. Vi hade ett tillstånd och har hållit oss till det. Var som hänt borta på ALV vet jag inte. 

 

Men är inte showerna motorn i ekonomin? Du var ju väldigt mån när vi sågs förra gången att det skulle vara shower och att de skulle vara i tio minuter med femtio i publiken. Har detta blivit en låsning?

– Det hade blivit en låsning om vi hade fortsatt med shower. Givet vår säsong och vårt besöksantal så funkade det på öppningshelgen. Då hade vi hundra personer i kö, alltså max två shower framåt som stod utanför och väntade. Men när vi blickade framåt till den 13 juni då vi skulle ha åtta shower per dag blev det inte hållbart. Det ska sägas nu, när vi gick in i maj och satt och detaljplanerade vår säsong hade vi en tro att antalet skulle kunna gå upp till 500. Vi tog höjd för att det inte skulle hända, men det fanns en tanke att det skulle kunna ske. När vi insåg efter öppningshelgen, nja, vi har inte fått besked om en ändring då blev det inte hållbart. När vi har 2000 personer i parken vet vi redan från början att 1400 av dem har inte en chans att se Lucky Luke show och 1600 har inte en chans att se Wild West. Det gjorde att vi satte oss tillbaka och tänkte: “vänta nu. Vår slogan är att bli en del av äventyret. Hur kan vi göra om och ställa om?” Det ledde fram till vår omsättning. 

Mathias Bergendahl.

Du har precis varit på Visitadagen på Grand Hôtel med 400 personer i publiken. Hur kändes det att trängas så många i Vinterträdgården? Och hur motiverar man detta?

– Det är bättre att fråga Visita om detta. Men man hade gjort allt för att det skulle upplevas säkert. Det var färre besökare än vad den lokalen tar. Vi satt utspritt vid bord så klart. Det var tydliga uppmaningar hela tiden, både dag och kväll: “Håll avstånd. Sprita och tvätta händer.” Men framför allt: “sitt på din plats”. Det är vi inte vana vid. Vi vill träffas och kramas. Det är branschkollegor som känner varandra sedan länge tillbaka. Men det var tydligt att alla ville göra rätt. Jag kände ingen trängsel, men det var trevligt att sitta i en grupp människor igen.         

Vad säger din kollegor, är de deprimerade, hoppfulla, apatiska… Berätta.

– Det var många som berättade att de haft en bra sommar. Framför allt hotellen. Det var en fruktansvärd vår. Och självklart finns en oro inför hösten, framför allt konferensbiten. Men när det gäller privatresor och privatboende på hotell så var det flera som hade haft det okej. Och några sa att det var den bästa julimånaden någonsin. Det var mycket hopp i rummet. Men alla jag träffade bär ju på en oro inför vad som komma ska. Det pratas om en andra våg. Vi vet ju inte hur hösten kommer att utvecklas. 

 

Nu ska ni släcka ner High Chaparral. Det blir inga julbord och ingen luncher. Är inte det tråkigt? 

– Det är jättetråkigt. Det är inget beslut man vill ta. Och inget lätt beslut. Men samtidigt var beslutet det mest realistiska sett till den osäkerhet som råder. Om vi drar igång och laddar inför Halloween i oktober och så sker det något med en andra våg eller överhuvudtaget att sjukdom ökar i vårt samhälle. Det kan ske på hösten när vi börjar att bli kalla igen. Det blev för mycket risk att sätta igång ett så stort arrangemang. Vetskapen att i sista minuten så kan något ske som gör att man inte vill gå på ett halloween-event ledde fram till vårt beslut. Det var ett nödvändigt beslut. Vi har tagit oss igenom sommaren och överlevt. Nu vill fokusera helt på nästa sommar. Och göra det på bästa sätt. 

 

Ni har gått med förlust under sommaren. Hur länge är det hållbart? Vad säger ägarna? Hur lång är uthålligheten?

– Detta år utvecklades snabbt till året när man inte pratar vinst utan minimera förlust. Det stod tydligt redan i mars. I och med att vi har öppnat och drivit vår park så har vi minimerat förlusten. Och minimerat skadan. Självklart kan inte detta pågå år efter år. Men vi står starka. När det gäller ägare och styrelse så har vi en nära dialog. Vi i ledningsgruppen har tagit fram scenario efter scenario. Det har varit tufft, men vi står starka och måste fokusera på nästa säsong. 

Är det något viktigt jag borde frågat om som jag har glömt.

– Vad tyckte besökarna om vår omställning? Det är spännande. På Visitadagen fick jag möjlighet att berätta om hur vi har jobbat med vår omställning. Från show till interaktivt. Barnen ville inte gå hem. Det ville de inte tidigare heller i och för sig. Men i hög utsträckning har vi märkt att barnen har varit med oss. De har kommit nära action. De har fått stå på en liten låda och kasta sig framåt med en liten explosion i bakgrunden. Besökare har fått göra egna stunts. Det kommer vi att ta med oss till nästa år. Vi vet ju inte hur förutsättningarna ser ut då. Igår fick jag chansen att berätta om vår sommar för branschen. Smålands Turism har utsett oss till representant till Stora Turismpriset som delas ut i slutet på november. Det är jätteroligt att vi som temapark får den här uppmärksamheten. Jag är enormt stolt över alla i personalen som haft förmågan att ställa om och bara göra och inte ifrågasätta. Det får blir avslutningen. Jag vill lyfta fram hela personalen – utan dem hade detta aldrig varit möjligt.           

High Chaparral och Viggo Cavling.

 

Kommentarer är stängda.