Annons:

Annons:

Så drabbas mötesindustrin av corona-krisen

Podcast-intervju med Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.

Svenska möten är en medlemsorganisation för 140 mötesanläggningar, men också ett kommersiellt bokningsbolag med sajt där du kan gå in och boka din konferens. 

Svenska Möten föddes i den tid när många av landet kursgårdar ägdes av stora företag och organisationer. “Föreståndarna” började nätverka under en tågresa mellan Göteborg och Stockholm. Dessa gårdar såldes sedermera ut och många drivs idag i privat regi. Både av enskilda operatörer och i kedjor som Scandic, Nordic Choice och Elite Hotels.

En av Svenska Mötens huvuduppgifter är att skriva ramavtal med större bolag och offentlig sektor som vill boka konferenser. Majoriteten av Svenska Mötens omsättning på 400 Mkr är dessa avtal.  Varför ska man göra detta undrar vi i podcasten?

– Framför allt för att man får uppföljning och statistik. Många bolag vet inte hur mycket de spenderar på möten, säger Sylvia Nylin i podcasten.

Hur är läget just nu i mötesindustrin?

– Det är fritt fall och det har gått otroligt fort. När regeringen aviserade förbud mot alla möten med fler än 500 personer störtdök det. Många företag införde dessutom rese- och mötestopp. Det spelar ingen roll hur bra kundrelationer man har när det utgår centrala direktiv från högsta koncernnivå att inte resa och ha möten. 

När denna intervju görs har bara en enda konferensanläggning gått i konkurs.

– Alla våra medlemmar har permitterat och många bolag har sagt upp personal. Inklusive vi på Svenska Möten har sagt upp två tredjedelar av vår personal.

Men detta tillstånd kommer inte att vara för evigt, även om det kommer att ta lång tid. Att ha en plan för livet efter krisen är viktigt betonar Sylvia Nylen. 

– Corona-krisen kommer att rita om spelplanen på samma sätt som alla andra kriser har gjort. Jag tror att man kommer att befästa ett mer digitalt beteende. Många har i och med corona tvingats in i digitala möten. Hur mycket av det kommer att vara bestående? Enligt Visitas statistik så har varje kris inneburit att man aldrig inte riktigt har återhämtat sig. Mötesindustrin har redan idag ingen tillväxt. Den sker på privatsidan. Det innebär att varje mötesanläggning måste titta över sin affär. Vad ska jag satsa på? 

En kommentar

  1. Rick: Mötesbranschen är nog tyvärr den bransch som kommer ta längst tid att komma igång igen. Företag som väljer att ha konferens kommer förmodligen inte prioritera att ha konferens det första de gör när allt det här lagt sig. Först måste ju företagen komma på fötter igen, personal ses över och ekonomin bli stabil och det kan ju ta tid efter månader av noll intäkter

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.