Annons:

Centern: ”SAS har gått bakom ryggen på de här piloterna”

Social dumpning som kräver åtgärder från näringsminister Ibrahim Baylan (S). Det är fackets syn på den nya organisation inom SAS som träder i kraft efter årsskiftet. Nu kräver även politiker från Centern, Moderaterna och Vänsterpartiet att Baylan kliver in, skriver DI.

– SAS har gått bakom ryggen på de här piloterna, säger C:s näringspolitiska talesperson Helena Lindahl till tidningen.

SAS förklarar den nya organisationen med att det blir mer konkurrenskraftigt och effektivt. Baylan ville på tisdagen inte svara på tidningens frågor.

21 kommentarer

  1. Micke: Varför ska det göras undantag av arbetsrättslagstiftning för piloterna? M och Centern har försämrad lagstiftningen och återanställningsrätten ett antal gånger tidigare. Piloterna kan ju efter förhandlingen går till Arbetsdomstolen. Inte ska regeringen blandar i sig.
  2. Martina Lindhgren: Jag blir så trött på detta daltande med piloterna Alla företag lyder under de regler som gäller Man har en återanställningsrätt på nio (9) månader När dessa går ut så anställer förateg, SAS i det här fallet, vilka man vill. Detta är lag sedan tidigare vilken har godkänts av regering och riksdag. Att politiker går in och ska kräva ministerstyre är lagstridigt. Dessutom om vi tittar på SAS som exempel men gäller många företag så har man rätt att utlokalisera arbeten till andra marknader detta har gjorts av ett otal företag i alla bransher När det gäller SAS har de utloklaiserat i stort sett allt utom de överbetalda och korttidsarbetande besätningarna All stationshantering, förutom CPH OSL STO, telefonbokning, medlemsservice, kundrelationer, tekniska tjänster bland mkt annat, som har rört tusentals riktiga arbetare har flyttats utanför SAS. SAS har numera köpta tjänster i alla länder de flyger på respektive flygplats dessutom i ett tiotal (10) andra länder, bland annat Estland, Polen, Cypern, Indien Tjeckien. När dessa trogan välutbildade duktiga medarbetare sparkades var det ingen som protesterade. Men nu när den mest priviligerade gruppen råkar ut för samma sak då gråts det floder och viftas med pekfringret. Kom in i matchen släpp sargen och förstå att om inte dessa åtgärder görs kommer SAS att gå under. Vid konkurs ska det ska bli kul att se hur gamla SAS piloter kommer söka jobb och kanske få flyga på riktigt på andra lågkostnadsbolag till halva lönen och dubbla arbetstiden
  3. Micke: Håller med 100% Martinas inlägg!
  4. Erik L: Helt rätt analys Martina! SAS blir för alltid beroende av statligt stöd om politiker ständigt petar i företagsledningens planer och beslut. SAS - liksom övriga företag - bör anpassa sig till den verklighet de lever i.
  5. Simone Phuck Hanson: @Martina Så om piloternas återanställningsrätt fortfarande hade gällt, då hade det inte varit okej?
  6. Calle: Martina, piloternas återanställningsrätt gäller i 5 år. Så där föll ditt argument
  7. KB: @Martina Lindhgren Du är SKRÄMMANDE oinsatt och ditt inlägg är fullt med faktafel. Ha gärna en åsikt men sitt inte och kasta ur dig helt felaktiga uppgifter som bara polariserar debatten ytterligare.
  8. Johan: Martina, SAS piloterna hade avtalsenlig arbetsvecka på 47.5h samt bland de sämsta pilotlönerna på marknaden, lägre än de flesta lågprisbolag du kan nämna. Men som de flesta så vill de bo och arbeta i sitt hemland och accepterade att jobba för lägre löner än andra bolag. Lagligt sett får SAS piloter inte jobba fler timmar på ett år än de redan gjorde. Finns tydliga internationella regler på antalet max flygtimmar en pilot får jobba/månad. SAS piloterna slog i taket så de kan inte jobba mer för en lägre lön på andra bolag. Jag har jobbat Ryanair och Easyjet. Jag hade betydligt högre lön och bättre livsbalans på båda men ville flytta hem till Sverige där familjen bor så jag accepterade att gå ned i lön och upp i arbetstid på SAS.
  9. Linus: Hej Martina. Vad intressant att du uttalar dig om saker du inte verkar ha någon aning om. Piloternas återanställningsrätt gäller nämligen enligt kollektivavtal i 5 år, inte 9 månader som du verkar ha fått för dig utan att ha kollat upp fakta. Dessutom handlar diskussionen främst inte om hur synd det är om piloterna, utan att den svenska staten gett otaliga miljarder kronor i bidrag för att SAS ska klara av pandemin utan att duka under. Dessa har SAS sedan använt för att finansiera uppstarten av nya bolag, där personal ska anställas på kontrakt via Irland (i likhet med ryanair) och där SAS slipper betala både skatter och sociala avgifter som det är lag på i Sverige. Förenklat sagt så använder SAS alltså svenska skattebetalares pengar till att starta upp nya bolag, inom vilka de ämnar att undgå att betala skatter i Sverige eller ens Norden. Varför regeringen bör lägga sig i är för att deras bidrag lades ut för att 1. bevara den skandinaviska infrastrukturen och 2. rädda svenska och skandinaviska jobb. Något som SAS nu nonchalerar. Jag vet inte vad du har för otalt med piloter, kanske har du blivit bränd av någon förut - men när vi ändå håller på att lämna fakta så kan jag även nämna att SAS har branschens sämsta löner. Lågprisbolag som Ryanair och Norwegian har både högre löner och ett mer stabilt schema med mindre arbetstid. Jag vet inte var du hämtat din fakta, men du verkar ha fått allt det du säger om bakfoten helt och hållet. Vänligen, Anställd inom Transportstyrelsen med god insikt i och uppbackad fakta om branschen
  10. Ankan: @Martina Som tidigare SAS-pilot så ser jag hellre att bolaget går i konkurs än att allas våra skattepengar går utomlands till irländska dotterbolag! Dags att vakna och inse att det inte handlar om piloternas jobb. För övrigt så var det kabinanställda och andra avdelningar med idag. Låt korthuset falla!
  11. Markus: Martina, denna frågan handlar om hur skattepengar ska användas. Är det ok att kringgå avtal? Ska vi följa den svenska modellen? Det SAS gör skulle kunna sägas vara samma sak som att SKF säger upp hälften av sina anställda i fabriken som får gå hem lagom till semestern. Efter semestern säger SKF att man bytt ut en av sina gamla maskiner på golvet med en ny, men likadan, maskin. Den nya maskinen är dock inte SKF. Den står på samma golv, producerar samma varor, säljs till samma kunder men ägs av SKF Lite, ett nytt bolag med säte på Irland. Istället för att återanställa sina tidigare medarbetare skapar SKF ett bemanningsföretag, SKF Lite Workers AB. Det bolaget tecknar kollektivavtal med någon annan än IF Metall och nyanställer dit, trots att det inte skett någon som helst förändring på fabriken. Det är detta som sker just nu och skattebetalarna står för notan. Svenska skattebetalare har räddat SAS och som tack så sker detta. Det försvinner skattepengar till ett helägt dotterbolag på Irland. Det är INTE OK!
  12. Cabincrew hos konkurrent: Önskar att signatur Martina och den helt oinsatta hejaklacken som hyllar social dumpning får sina anställningar försvagade och förflyttade till utlandet där vilda västern råder.Det spelar ju ingen roll alls om så sker för man ska stå med mössan i hand och vara glader.
  13. Mattias: Är det ingen som reagerar på att om våra jobb, vare sig det är flygande el andra branscher, går till andra länder så förlorar Sverige välbehövda skatteintäkter? Vilka pengar ska betala för vår sjukvård, skola, polisväsende etc?
  14. Ekonomen: Staten har satt krav på SAS som en del i rekapitaliseringen och de pengarna ska också betalas tillbaka. Så vad ska SAS annars göra då när de gång på gång får kalla handen av pilotkåren? Två strejker de senaste åren har heller inte gjort att klimatet för förhandling är det bästa. ”Nya” Connect har ett kollektivavtal med samma fack som bl.a Thomas Cook, JTG mfl använde sig av, så kan ju inte vara helt år skogen.
  15. Julius Cesarsallad: Pilotkostnaden i SAS är i runda slängar 6% av bolagets kostnader. Genom att starta SAS Connect och SAS Link sänker man pilotkostnaden med 15% mot den i riktiga SAS. Är det det som gör SAS konkurrenskraftiga? 15% av 6% är inte speciellt mycket. I synnerhet inte med tanke på all den extra administration, ökade komplexitet i planering och enorma splittring bland anställda som dessa nya AOC för med sig. Kom ihåg var ni läste det först; denna strategi kommer bli det som sänker SAS en gång för alla. RIP.
  16. Biggles är historia: De senaste pilotstrejkerna har kostat SAS minst 2 miljarder och minskat förtroende bland kunder, Minst 10.000 personer har fått lämna SAS de senaste 10 åren utan protester och demonstrationer utanför huvudkontoret. Piloternas tidigare agerande och det agerande som de friställda piloterna visar i dagarna kommer att sänka SAS definitivt. Kunderna kommer att fly, inte våga boka SAS och resten av pilotkåren blir arbetslös. Dessutom svenska staten äger bara en femtedel av SAS och kan inte köra över övriga aktieägare.
  17. Martina Lindhgren: @ Calle och @ Simone 5 år gällde det företag dom sas upp ifrån Det här gäller ett annat företag och då gäller inte återanställningsrätten på 5 år Sätt er in själva i regelverket innan ni svarar på något som ni inte har en aning om. Kolla fakta som skrivet var
  18. Darth wader: Du verkar ju vara förståndshandikappad, eller så är du bara extremt bitter. Jobbar du på Frösundavik kanske?
  19. Danne: Du verkar ju vara förståndshandikappad, eller så är du bara extremt bitter. Jobbar du på Frösundavik kanske?
  20. Skattebetalare: I ett nytt bolag skriver du, det är ett helägt dotterbolag från Irland som använder SAMMA flygplan, målade i SAMMA färger, i SAMMA rutnätverk med SAMMA uniform och SAMMA bokningsystem. Martina, menar du att det är ett annat företag? Kolla in ledningen i SAS Irländska dotterbolag, det är SAMMA personer som sitter i ledningen som i SAS. Det är ju bara pinsamt att du inte förstår det, eller inte vill förstå. Man kastar bort skattebetalarnas stöd i form av permitteringsstöd och lånegarantier rätt ner i sjön! För hur ska vi ha råd med skola/vård/poliser etc om ett bolag med ett stort statligt ägande kan flytta 40% av dess anställda till bemanningsföretag och Irländska dotterbolag? SAS borde skämmas!
  21. Anders Karlsson: Jag tänker bara två saker: Om SAS nu utannonserar tjänster i LINK eller CONNECT , eller om det varit i det gamla moderbolaget, spelar ju ingen roll med eller utan återanställningsrätt om profilen som söks har nya kriterier... En uppsagd pilot som nu vill söka och inte har licens för Airbus, är det verligen arbetsgivarens ansvar? Krav på vem man söker och med vilken kompetens kan ju ändra sig i vilket bolag som helst, och då faller återanställningsrätten självklart. Om min arbetsgivare gör en omorganisation och nya krav gäller, och jag inte uppfyller dem: då blir jag övertalig. Här har vi övertaliga piloter då de inte har rätt kompetens. För första gången är det arbetsgivarens marknad vad gäller piloter och det är det bästa som hänt i branschen. Piloter har önskat 80talets glansdagar ända sen de upphörde och kostat flygbolag miljarder i i strejkkostnader. Ni kör en buss i luften, och ni har inget större ansvar än någon annan som transporterar människor oavsett färdsätt. De yrkesgrupperna strejkar inte och divar runt sig i tid och otid... Gillar man inte sitt jobb eller sin arbetsgivare: RÖSTA MED FÖTTERNA. sluta gnäll.