Annons:

Annons:

Utredningsförslag kan tvinga SJ till namnbyte

SJ ser i ett pressmeddelande positivt på förslagen kopplade till att skapa en digital infrastruktur som binder ihop olika aktörers befintliga system, men övriga förslag kan ifrågasättas på goda grunder. Förslaget om att avskilja SJ försäljningskanaler slår sönder SJs fundamentala verksamhetsprocesser och straffar innovation och utveckling. En ytterligare mycket kostsam konsekvens är att SJ tvingas byta namn och investera i ett nytt varumärke.

Utredningens förslag om en statlig konkurrensneutral försäljningskanal är problematiska och saknar analys och konsekvensbeskrivningar. Trots att en konkurrensneutral försäljningskanal bara sägs få begränsad effekt på resandet och därmed på de klimatpolitiska målen, presenteras svagt underbyggda förslag om hur en statlig försäljningskanal skulle kunna etableras och marknadsföras, skriver man i ett pressmeddelande.

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.